sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

ויעקב כהן , אלא גם אצל אלה שהגיבו לה בהיסוס או בהתנגדות , כגון אחד העם , ביאליק , דוד ניימרק , הרב קוק וא"ד גורדון . אצל השניים האחרונים ניכרת השפעת ניטשה בדחייה שדחו את הרעיון בדבר הקיום של מוסר אוניברסלי והם תבעו להתאים את ערכי הקיום של היהודים לרוח המיוחדת של העם . נראה כי היחיד בסופרים העבריים , בראשית המאה , שעמד לעומק על הבעייתיות הכרוכה בראייה בניטשה מדריך לחידוש החיים היהודיים היה הסופר והמבקר יוסף חיים ברנר . למרות השבחים שברנר ( ר ' מדור ההגות היהודית המודרנית ) חולק לניטשה במאמרי ביקורת הספרות שלו , שבהם הוא מכנה אותו " גאון הקולטורה הארית , " מיוצגת ברומנים שלו השפעת ניטשה על האינטליגנציה ועל הנוער באור שלילי ביותר . הדמויות , המרבות בציטוטים מכתביו , מביעות ברוח האופנה הניטשיאנית הוולגרית של ראשית המאה בוז לנשים , להססנות , ללבטים מוסריים ולרגשות הומניטריים מכל סוג . הן מעלות על נס מידות ' גבריות ' כהחלטיות ונוקשות . כל אלה הן דמויות של לא יהודים או של מתבוללים , ויחסיהן עם הזולת , כפי שהם נחשפים ברומנים האלה ( בחורף , מסביב לנקודה , שכול וכשלון , ( הם לא רק אגואיסטיים אלא הם גם יחסי ניצול . דמויות אחרות מעמיקות יותר בין שוחרי ניטשה בקרב הנוער המשכיל היהודי ( שהוא נושא הרומנים של ברנר ) מגיעות אל סף השיגעון וההתאבדות . דווקא דמויות של יהודים מסורתיים מן הדור הקודם או סוציאליסטים מן הדור החדש הן המוצגות באור החיובי ביותר . ברנר הכיר את מרבית כתבי ניטשה , תחילה בתרגומם הרוסי ואחר כך במקור . כמבקר לגלג על משוררים כזלמן שניאור ויעקב כהן המדברים על תחייה יהודית בלשון גבוהה ובסיסמאות ' שאולות מזרטוסטרא . ' בניגוד לברדיצ ' בסקי , שטען ( שלא בצדק ) כי חדל לקרוא את ניטשה לאחר כה אמר זרטוסטרא , הכיר ברנר היטב כמה מכתביו המאוחרים של ניטשה . אף על פי שניתוחו את האידיאולוגיות היהודיות הרווחות של ' עם בחירה ' ו ' תעודת ישראל בעמים ' הושפע רבות מניטשה בהציגו את האידיאולוגיות האלה כמנגנון פיצוי ענקי על העליבות החומרית והפוליטית היהודית וכאידיאליזציה שקרית של ההיסטוריה היהודית , נדחף ברנר לדחות את הניטשיאניות היהודית . כסופרים עבריים אחרים בני דורו ובני הדורות הבאים ( בייחוד ברדיצ ' בסקי , ( הוא יכול להזדהות עם קריאתו של ניטשה לשחרור החושניות , היצרים והדמיון מכבלי מוסר מדחיק ומעיק ויכול להתרשם עמוקות ממאבקו של ההוגה הגרמני עם הדקאדנס האירופי ומניתוחו את הרגשת החיים הדקאדנטית של האדם האירופי המעודן , שאינו חש עצמו כסיבה יוצרת של ערכי תרבות וחיים חדשים . אך הוא לא יכול לקבל – כמוהו כמרבית הסופרים העבריים – את דחיית מושג ה L דמה על כל צורותיו החברתיות והפוליטיות וגם לא את התעלותו של האדם העליון הניטשיאני מעל הסבל וההוויה של האנשים הפשוטים וכלל החברה , לעבר גבהים שמהם הוא מנהל דו–שיח מתמיד עם ההוגים והיוצרים של כל הזמנים . לפני הסופרים העבריים לא עמד המון נבער מדעת , פראי ואנונימי , שממנו צריך היה להיבדל כדי להציל את התרבות הפנימית של האדם היוצר . מולם עמד ציבור נבוך ומבולבל , נע ונד , חשוף תמיד לסכנות של עוני עד כדי רעב ורדיפות . החלק המעולה והקורא עברית שבציבור הזה היה צמא לדבריהם ולהדרכתם . ציבור מצומצם זה נתון היה בסכנת הידלדלות מתמדת . כמאמרו של יל"ג בדור הקודם , היה זה "נר הבוער ונאכל משני צדדיו , " שכן גם החוזרים בתשובה אל התרבות המסורתית וגם המתבוללים חדלו להשתייך לחוג המצומצם של קוראי ספרות עברית . עתידם של הסופרים העבריים ועתידה של הספרות העברית כולה היה תלוי – בכל המובנים – בהמשך קיומו של ציבור הקוראים הזה , ולפיכך לא היה כאן מקום להתעלותו של הסופר מעל ציבור הקוראים שלו , להפסקתו או להחלשתו של 'האינסטינקט החברתי' שלו , שיביאו לצמצום עניינו בכל המוצא את הציבור הזה ואת העם שממנו בא . זה היה הגורם המכריע שבעקבותיו ירד מסך של זרות לחצוץ בין ניטשה לבין הסופרים העבריים , שנאלצו להכיר בכך כי , בסופו של דבר , דרכו של ניטשה אל 'החזרה הנצחית של השווה' ואל העל–אדם אינה דרכם . וכך , בעוד שהשפעתו של ניטשה על הספרות העברית בראשית המאה ה20– היתה ניכרת , המודרניזם העברי של שנות ה20– וה30– של המאה ה20– צמצם את זיקתו למשנת ניטשה , ובמקום שקיים אותה הסיט במידה רבה את הדגש מחלקה ה"ויטאלי" לחלקה העוסק בניהיליזם . המודרניסט העיקרי שהתמיד בזיקתו האמיצה לניטשה היה אורי צבי גרינברג . הוא התייחס לפילוסוף הגרמני בהערצה ואזכר אותו בגוף שיריו כמה פעמים ; ואולם אצ"ג לא קיבל מניטשה לא את הוויטאליזם של "מעבר לטוב ולרע" וה"גניאולוגיה של המוסר" ואף לא את תורת האדם העליון . שני אלה לא הלמו את אישיותו היצירתית כלל . יחסו לחיוניות האינסטינקטואלית ובייחוד למיניות היה חשדני ופסימי , קרוב לזה של שופנהאואר הרבה יותר מאשר לזה של ניטשה ( הוא זיהה את התשוקה עם מפיסטו וראה בה הן תחליף כוזב לאמונה הדתית שניטלה מן האדם המודרני והן מכשיר של הרס עצמי , כוח אוניברסלי זדוני השוכן בנפש ובגוף האדם ומשבש את קיומם . ( אשר לאדם העליון – למרות החזרות הרבות בכתבי אצ"ג , ובייחוד במאוחרים שבהם , על רעיון הבחירה ועל סגולתם של האנשים ה"בחירים , " הוא היה בטבעו אדם אגליטארי " ) אדם מיליוני , " בלשונו , ( שהעדיף לשכון "בעמק האדם" ולשתות את מימיו יחד עם הפרות שאת בשרן הוא אוכל מלדור במרומי הרוח של זרטוסטרא , שבו קבע

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help