sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

קדומה של אחדות האדם והטבע , ואילו 'יבנה' – העדפה מודעת של חיי הפנים הדתיים על פני עצמאות מדינית וצבאית – היא 'ירידה בתוך ירידה . ' ואולם ברעיונות האלה שלו ושל ממשיכיו בשדה השירה מתמזגת השפעת ניטשה בהשפעת הרומנטיקה הגרמנית , ולא תמיד קל להבחין בין שתי ההשפעות האלה . ניטשה עצמו סבור היה שאחדות האדם עם הטבע היא אשליה רומנטית ותקף את רוסו על שרומם את החיים שמחוץ לתרבות . לפי הניתוח שהוא ניתח את ההיסטוריה היהודית , חיי עם ישראל בתקופת המקרא היו 'נכונים' יותר מחייהם לאחר החורבן , מפני שאלוהיהם היה ביטוי אותנטי לרצון לעוצמה של העם והנחה חיים מלאים ומלאי סיפוק שאינם עומדים על סירוס היצרים הטבעיים של האדם אלא על עילוים ( הסובלימציה שלהם . ( בכך נבדלו בני ישראל לטובה מן העמים האליליים שסבבו אותם . ירידתם החלה , לדידו , אך ורק ברגע שבו מצאו פיצוי לחיים החיצוניים העלובים שלהם בחיי פנים עשירים ובאמונות הבל דתיות המכסות על מציאות מתמדת של השפלה – אישית ולאומית . קריאתו של ברדיצ'בסקי לשחרור כפול – שחרור היחיד היהודי מעול הקולקטיב ושחרור ההווה מכבלי העבר – מצאה לה מתנגד בולט בדמותו של אחד העם ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית . ( ניטשה היה למעשה ההוגה האירופי היחיד שאחד העם הקדיש לו מאמר שלם . המאמר נועד להדגים כיצד ניתן לשלב את רוח אירופה בתרבות היהודית . אחד העם , שהכיר כנראה את הגותו של ניטשה בעיקר מתוך ספרו של גיאורג ברנדס , זיהה את רעיונו העיקרי של ניטשה עם הדעה שאת ה L דמה האנושית אין למדוד על פי הרווחה הכללית של החברה אלא על פי הישגיהם של יחידים . הוא אינו מתנגד לרעיון הזה וסבור שניתן לשלבו בתחומי התרבות היהודית בתנאי שההישגים מודדי ה L דמה יהיו בתחום המדע , ההגות והמוסר , ולא בתחומי האמנות , היופי והגבורה הפיזית . הרעיונות הכלל אנושיים של ניטשה צריכים אפוא , לדעתו , להשתחרר מ'צורתם הארית' ולעטות 'צורה יהודית' כדי שיוכלו להיקלט בתרבות היהודית . בעיני אחד העם , שהאמין שתרבות לאומית היא מעין אורגניזם הקולט את מה שמתאים לו ודוחה את מה שאינו הולם אותו , היה בכך משום מענה לעמדתם הרדיקלית של ברדיצ'בסקי ותלמידיו . הללו , כמובן , לא היו בטוחים כלל ועיקר בקיומו של אורגניזם כזה שבו תוכל להשתלב כל השפעה חדשה באורח הרמוני . תפיסתם את ההיסטוריה בכלל – ואת ההיסטוריה היהודית בפרט – זיהתה משברים ושינויים טוטליים ורדיקליים כשייכים למהותה של התרבות . גם תפיסתם את ההווה היהודי חייבה ציפייה למהפכת תרבות , ולא אמונה בהמשכיות . מה שהניע את אחד העם לדיון המפורט יחסית בהגותו של ניטשה הוא לא רק סיסמאות הקרב של מלחמת התרבות שנקטו ברדיצ'בסקי וחסידיו , אלא עצם טיבו של המצב ההיסטורי שאליו נקלעה התרבות היהודית ' ) יהדות , ' בפי אחד העם ) בעידן המודרני . הצורך ב'אירופיזציה' של התרבות הזאת היה מוסכם על כל האינטליגנציה הספרותית העברית במעבר המאות . חילוקי הדעות נגעו אך ורק בשאלת המידה והתוכן הנדרשים בתהליך הזה . לכתביו הראשונים של ניטשה , שהורו כי ההיסטוריה של תרבות המערב איננה מהלך הרמוני מצטבר של L דמה אלא תהליך רצוף משברים , תמורות , התמוטטויות של ערכים ואידיאלים ו'התחלות חדשות' מהפכניות , היה כוח פיתוי רב על כל מחשבה רדיקלית . מובאות מזרטוסטרא היו אופנה כלל אירופית , ובלא לשים לב לתוכן המדויק של ההגות הניטשיאנית היו נישאות בפי כול : אינטלקטואלים ליברלים , משוררים פוטוריסטיים , חוזרים בתשובה נוצרים ויהודים ואף מהפכנים מארקסיסטים – כולם שיננו בעקבות זרטוסטרא כי " האדם של ההווה אינו אלא גשר אל האדם של העתיד . " רעיון מרכזי של ניטשה בדבר קיומן של תקופות פלסטיות שהן פוריות יותר מתקופות אחרות , תקופות המעצבות את האידיאלים ואת צורות החיים לזמן רב , היה מקובל על היסטוריונים שמרנים לא פחות מאשר על מהפכנים רדיקלים . הדים של רעיון זה בתרבות היהודית נספגו לא רק בדבריו של ההיסטוריון הגדול גרשום שלום על 'שעה פלסטית , ' שעה מעצבת בחיי ישראל , שאותה רצה לזהות עם הציונות , אלא גם בהצגה שהציג היסטוריון גדול אחר , יצחק בער , את תקופת המשנה בתולדות ישראל . ביאליק עצמו , כהוגה , התלבט , על פי דבריו , כל ימיו בין שני המגנטים : אחד העם ומיכה יוסף ברדיצ'בסקי . לבטיו מתגלים בגלגולי הסמל של האריה בשירתו . תחילה תפס את האתגר הניטשיאני על פי הבנה אופנתית רווחת ( ששלטה למשל בכתביהם של זלמן שניאור ויעקב כהן ) כפנייה להערצת הכוח הפיזי , וכתב בשיר מוקדם : "מהיות כפיר בין כפירים / אספה בין כבשים . " אך בשיר מאוחר יותר ביטא יחס מורכב יותר כלפי הכוח הפיזי והצבאי , אשר שיקף בין היתר את תגובתו לפוגרומים : "לא צדקת לב שפן / ולא עוז נפש הכלבים . " בפואמה הגדולה "מתי מדבר" ממלאים תפקיד חשוב לא רק האריה , אלא גם הנשר והנחש – שלושה סמלים חשובים בכה אמר זרטוסטרא ובכתבי ניטשה בכלל . מודעותו המלאה לשעת המשבר בחיים היהודיים ולצורך בתמורה מתגלה גם בנוסח מיוחד של אמרה ניטשיאנית המופיעה ב"דברים שבעל–פה : " " כדי לבנות בית כנסת חדש צריך לפעמים להרוס בית כנסת ישן . " נוכחותו של ניטשה ניכרת אפוא היטב לא רק אצל סופרים יוצרים ואינטלקטואלים ספרותיים שהגיבו לה בהתלהבות , כפרישמן , צייטלין , ברדיצ'בסקי , טשרניחובסקי , זלמן שניאור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help