sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

אלפי החפצים שיוצרו בבתי המלאכה של " בצלאל , " על פי דוגמאות שעיצבו מורי המוסד , זכו להצלחה רבה והוצגו בעשרות תערוכות מיוחדות שארגן המוסד ברחבי העולם . אנשי " בצלאל " ביקשו ליצור סגנון אמנות ועיצוב עברי חדש שיהיה בעל זיקה לעברו הקדום של העם ולקשר שלו עם ארץ–ישראל . מרבית הדימויים שבעיטורים היו מוטיבים הקשורים לתנ " ך , לחי ולצומח של ארץ–ישראל , להיסטוריה הצעירה של התנועה הציונית , דיוקנאות מנהיגיה – ובייחוד דמותו הכריזמטית של תיאודור הרצל – בצד סמלי התחדשות המעוררים הזדהות , כמו מוטיב השמש העולה . כל הכיתובים על החפצים היו בעברית . מבחינה סגנונית היה אופייני לחפצי " בצלאל " השילוב המיוחד מאוד של מזרח ומערב . מצד אחד הודגש הממד המזרחי – כי השיבה למזרח , ערש התנ " ך , היתה מוטיב ציוני חשוב , ומצד אחר נועדו החפצים הללו בעיקר לצרכנים בעלי טעם מערבי , ומרבית המעצבים של " בצלאל " היו אירופים במוצאם . כלים רבים מבין אלה שנוצרו ב " בצלאל " דמו בצורתם לאלה שהיו מיוצרים בארצות ערב או בתורכיה , וכך גם עיטוריהם . כמה מהטכניקות שנעשה שימוש בהן היו מזרחיות ( רבים מן הכלים יוצרו בידי פועלים תימניים . ( עם זה עוצבו הדימויים שבעיטורים בגישה פיגורטיבית מערבית ובדרך כלל בסגנון ה " יוגנד–שטיל " האירופי . שילוב התרבויות המיוחד הזה הוא הייחוד הסגנוני של חפצי " בצלאל . " אף שהרבו ב " בצלאל " לייצר תשמישי קדושה , הרי אפילו אלה עוצבו כנושאי אידיאולוגיה לאומית ופחות ככלי פולחן וטקס דתי . האיורים של זאב רבן לספר שיר השירים בהוצאת " בצלאל " היו בעלי אופי חילוני מובהק , והיו בהם סצנות נשיקה בין גבר לאישה , שלעתים קרובות האישה עירומה בהן , כמיטב המסורת הארוטית של הציורים האוריינטליסטיים מעשה ידי ציירי אירופה במאה ה . 19– אף ש"בצלאל" היה מוסד לימודי שמרן ואנטי–מודרני מבחינת לימודי האמנות שלו , הרי עיצוב הכלים שנוצרו בו בתחילת המאה ה20– נעשה ברוח הזמן . עם השנים החל המוסד להיתפס כשוקט על שמריו . בשנות ה20– רבו המתנגדים ל"בצלאל , " גם בחוגים מתקדמים בעולם היהודי , שראו בתוצרת שלו ביטוי ליהדות הקלריקאלית והשמרנית – ועוד יותר בין תומכי המודרנה בארץ–ישראל . אלה טענו שהוא שמרן , ראו במוצריו סחורה המיועדת לצרכנים בורגניים אמידים והתנגדו למה שהם הגדירו ערכים דקאדנטיים מבחינה תרבותית שהיו ביסוד האסתטיקה העיצובית של המוסד . כריכת הספר "שלמה המלך" מאת ביאליק . ( 1923 ) האסכולה של "בצלאל" ביקשה ליצור סגנון אמנות עברי חדש בעל זיקה לעברו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help