sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

הביטוי החזותי של התנועה הגלית של הצמיחה בטבע . מוטיב הצמיחה נתפס כמתאים לביטוי של ראשוניות , התחלה ונעורים , ולכן היה הסגנון הזה פופולרי מאוד באירופה , בתחומי העיצוב , האיור והריהוט , בשלהי המאה ה ; 19– הוא נתפס כמבטא חוויות של לבלוב ותחייה ההולמות את תחילתה של מאה חדשה ואת הפוטנציאל של לידה מחדש של האנושות כולה . מובן מאליו שסוג כזה של סגנון נתפס גם כהולם במיוחד את ביטוי הרנסאנס התרבותי והקיומי היהודי שעמד במרכז הרעיון הציוני . משנת 1898 שהה ליליען בברלין והיה המעצב הגרפי של כתב העת הציוני המרכזי אוסט אונד ווסט ( מזרח ומערב . ( הוא היה מניח היסוד לאיור הציוני והיתה לו השפעה גדולה על עולם ההקשרים החזותיים–האמנותיים בעולם היהודי המודרני . היהודי החדש המתואר באיוריו של ליליען מקרין חיוניות הרואית ונעורים ובדרך כלל מעומת עם היפוכו – יהודי מסורתי , זקן וכלוא בסבך של חוחים המסמל את הגלות . ליליען , שהיה גם ידידו האישי הטוב של תיאודור הרצל , היה פעיל פוליטי , השתתף בקונגרסים הציוניים וזכה לכבוד רב כאמן וכעסקן . ב1906– בא ליליען יחד עם הפרופסור בוריס שץ לירושלים , כדי לייסד את בית הספר למלאכת אמנות "בצלאל . " הרעיון של הקמת בית ספר לאמנות ומוזיאון בירושלים נולד בחזונו של שץ , פסל יהודי , יליד לטביה , שחלם על אקדמיה לאמנות ומוזיאון שיהיו מרכז לאומי–רוחני שיקרין את מסריו הלאומיים על העם היהודי כולו ויעשה להתגבשותו מחדש כעם ככל העמים , לאחר אלפי שנות גלות ופזורה . הרעיון היה מהפכני על רקע מיעוט היצירה החזותית המודרנית בקרב היהודים באותה תקופה , לעומת העושר הגדול של היצירה הספרותית והטקסטואלית היהודית . ההחלטה על הקמת " בצלאל " התקבלה בקונגרס הציוני בבאזל , לאחר שבוריס שץ הציג את הרעיון לפני הרצל , בשנת . 1903 באותו מעמד הציע שץ לקרוא למוסד העתיד לקום על שם בונה המשכן התנ " כי בצלאל בן–אורי ") על שם האמן העברי הראשון שבנה לנו לפנים מקדש במדבר . (" בינואר 1906 החל " בצלאל " לפעול בירושלים , עם קומץ תלמידים שבאו מארצות שונות . כבר בתחילה הוא לבש מתכונת משולשת : בית ספר לאמנות ; בתי מלאכה מעשיים שבהם הועסקו פועלים ופועלות בייצור חפצים לפי הדגמים שיצאו מבית הספר ; ומוזיאון שבו רוכזו יצירות אמנות יהודית , ממצאי ארכיאולוגיה מקומית ואוסף של החי והצומח של ארץ–ישראל – כמקורות לדגמים אמנותיים . ליליען עצמו לימד בכיתה הראשונה של המוסד , הכין דוגמאות לעיצוב שטיחים וחזר לגרמניה אחרי כמה חודשים . הוא נודע אחר כך באיורי התנ " ך שלו . השילוב של נושא תנ " כי , הקשר ציוני , תפאורה מזרחית ודרך עיצוב קלאסיציסטית מערבית הוא תמצית יצירתו . הוא זכה להצלחה גדולה ונחשב לאחד מהחשובים שבמאיירי התנ " ך והברית החדשה המודרניים . השראת יצירתו המשיכה להשפיע על יצירתם של מורי ותלמידי בית הספר למלאכת אמנות " בצלאל " בירושלים , שהיה אחד הפרויקטים התרבותיים האמביציוזיים ביותר של התנועה הציונית בראשית דרכה ועד לסגירתו הזמנית , ב , 1929– היה מוסד התרבות הידוע ביותר בעולם היהודי . הרעיון שביסוד תפיסת האמנות של "בצלאל" היה חלק מפרויקט תרבותי–לאומי שאפתני : ייצור חפצים שימושיים מעוטרים וחפצי אמנות שיאפשרו עיצוב של סביבת מגורים וחיים ציונית , שתוכל להשפיע על החיים בתוכה ולהקרין עליהם את מסריה . חוזי "בצלאל" גרסו שהאמנות היא ההבעה הספונטנית של חייו ושאיפותיו של עם והיא מבטאת את אופיו התרבותי , ושסביבה חזותית יכולה לא רק לשמש ראי לחלום הציוני , אלא גם לעצב אותו ולעשות לגיבושו של העם היהודי מחדש , לאחר 2000 שנות גלות . בסביבה כזאת , חשבו , יוכל לחיות ולהגשים את עצמו היהודי החדש שעליו חלמה הציונות . לעשייה של "בצלאל" היה גם היבט מעשי , כי היא נועדה לספק פרנסה לתושבי ירושלים ולהבטיח הכנסות ממכירת חפצים לתיירים ולצליינים . אפרים משה ליליען היה מניח היסוד לאיור הציוני במתן ביטוי לרנסאנס התרבותי הקיומי היהודי . בתמונה : שער העיתון "אוסט אונד וסט" ( מזרח ומערב , ( הביטאון הציוני המרכזי שהופיע בברלין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help