sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

ברדיצ'בסקי , יוסף חיים ברנר , אורי ניסן גנסין . ( המשבר בתנועה הסוציאליסטית אחרי מהפכת הנפל הרוסית של 1905 הפריח את האימפרסיוניזם , הסימבוליזם והדקאדנס בספרות יידיש של התקופה ( דוד ברגלסון , פנחס כהנוביץ' המכונה "הנסתר , " דוד איגנאטוב ורבים אחרים . ( עידן המודרניזם הרדיקלי הגיע לתרבות היהודית הלאומית אחרי מלחמת העולם הראשונה על רקע ההרס הפיזי והחברתי של החיים היהודיים המסורתיים במזרח אירופה , תחילת המימוש של המפעל הציוני בארץישראל וההתערות היחסית של בני חברת המהגרים היהודית באמריקה הצפונית בחברה , בלשון ובתרבות הלא יהודיות . רקע זה אפשר פריחה נמרצת של כמה זרמים מודרניסטיים מרכזיים בתרבויות היהודיות הלאומיות שצמחו בארץ–ישראל , בברית המועצות , בפולין הרפובליקאית ובארצות הברית . האקספרסיוניזם והפוטוריזם שירתו את הדימוי העצמי המהפכני של חברת החלוצים בארץ–ישראל ושל מעצבי התרבות היהודית הפרולטרית באירופה . האקספרסיוניזם גם אפשר מתן ביטוי מועצם לתחושת הכאוס , ההרס והאבסורד שנתהוותה בעקבות הרס החברה היהודית באירופה המזרחית , הפוגרומים הנרחבים , תחושת הסכנה הגוברת והולכת ב"מלכות הצלב . " בארצות–הברית ביטא המודרניזם האינטרוספקטיביסטי ( ה"אינזיכיזם ( " את תחושותיהם של בני חברת המהגרים שנפרדו מהחוויה הקהילתית ונעשו בני אדם יחידים , מבודדים , בתוך חברת ההמונים של המטרופולין האמריקני . בשעה זו נולד , בעיקר במזל האקספרסיוניזם , התיאטרון היהודי המודרני ; הופיעו מוזיקה ואמנויות פלסטיות יהודיות , שעיבדו חומרים טונאליים ופולקלוריסטיים יהודיים מסורתיים בהקשר מודרניסטי ; נולד מחול יהודי אשר ניזון הן מן המחול האקספרסיוניסטי הגרמני ( זה הובא לארץ–ישראל על ידי הכוריאוגרפית גרטרוד קראוס ) והן מדגמי תנועה ייחודיים שהתפתחו בקהילות ישראל המסורתיות ( המחול החסידי , המחול התימני . ( אמנם , במשך הזמן , בעיקר החל במחצית השנייה של שנות ה , 30– הסתמנה תופעה של ריסון המודרניזם היהודי בספרות וגם באמנויות האחרות . ריסון זה נבע הן מהליכי הייצוב והגיבוש של החברה היהודית המודרנית בארץ–ישראל במהלך תקופת המנדט הבריטי והן , בעיקר , מעליית הפאשיזם והנאציזם ומהסתמנות הסכנה הקיומית לעם היהודי העלול להיספות במלחמת עולם שנראתה קרבה והולכת . בארץ–ישראל התמצה המהלך המודרניסטי הפוסט–סימבוליסטי של שנות ה , 20– שנולד על רקע אימי המלחמה והפוגרומים וינק את כוחו מן התנופה של חברת החלוצים הנסערת של ימי העלייה השלישית . עכשיו הוא לא הלם חברה שהתארגנה במתכונת של ע M ב מדינה , עברה תהליכי דיפרנציאציה מקצועית וחברתית , ונעשתה בטוחה בכוחה . את מקומו של מהלך זה תפס מודרניזם ניאוסימבוליסטי ( שלונסקי , אלתרמן , לאה גולדברג , יונתן רטוש , ( שנתן ביטוי עקיף ( סמלי , ( אך משום כך גם מעודן ואסתטי יותר , לחוויות הקולקטיביות בתוך שהוא מאשר את זכותה של האמנות להיות "אמנותית" ואת חובתה להגיש לצרכניה הנאה אסתטית . בארצות הברית הסתמנה נסיגה מן האינדיווידואליזם והאקספרימנטליזם המודרניסטיים הקיצוניים לעבר מחויבות יהודית קולקטיבית , שנתגלתה גם בשיבה מסוימת לצורות ולמבעים אמנותיים מסורתיים–שמרניים יותר . אוריינטליזם ויוגנד–שטיל יגאל צלמונה התנועה הציונית היתה זקוקה בתקופת הקונגרסים הציוניים הראשונים ליצירה אמנותית שתבטא את מסריה . היווצרותה של תרבות יהודית חדשה נתפסה כמימוש רכיב מרכזי של החלום הציוני וכחלק מתהליך התגבשותה של זהות יהודית מתחדשת . התחייה הרוחנית הזאת היתה אמורה להיות מבוססת על המורשת הרוחנית של העם , מתוך הדגשת תכניה הלאומיים , ולא האמוניים וההלכתיים דווקא . ההתחברות של היהודי ליופי ולאסתטיקה נתפסה בעיני הוגי דעות ציוניים , כמרטין בובר , כמימושה של המהפכה הציונית . טבעי היה הדבר שמאגר הנושאים של הרנסאנס האמנותי היהודי בשלהי המאה ה19– נשען על נושאים שנתפסו כמייצגי המקורות הלאומיים של העם : סצנות תנ"כיות הנוגעות למשה וליציאת מצרים , או לניצחון המכבים על היוונים ולעצמאות המדינית בתקופת החשמונאים , ובפירוש לא על נושאים הנוגעים למסורת התלמודית , שנתפסה כחלק מהקשר גלותי מיידי . במאגר הזה נכללו מוטיבים המייצגים את ארץ–ישראל ; סמלי תחייה וגאולה אוניברסליים ; סמלים ציוניים ; ודיוקנאות של מנהיגים לאומיים . אפרים משה ליליען ( ר' גם אמנות יהודית במאה ה19– במדור זה ) היה החשוב שבאמנים הציוניים בסוף המאה ה19– ובתחילת המאה ה20– והוא גילם ביצירתו את עיקרי תורת האמנות הציונית ובעצם חיטב אותה בעצמו . הוא שהה במינכן מ1895– והיה ממאיירי כתב העת די יוגנד , בסגנון היוגנד–שטיל . הסגנון הזה , שכונה גם אר–נובו או מודרן–סטיל , היה מבוסס על מוטיבים של צמיחה ופריחה ועל קו מסולסל ומתפתל , שהיה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help