sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

אלפרד דבלין , שאגאל , מודיליאני , בוריס פסטרנק , אוסיפ מאנדלשטאם , סרגיי אייזנשטיין , ארנולד שנברג . ( ואולם התיאור של המודרניזם כמפעל "יהודי" הוא הגזמה גסה ומחוסרת יסוד עובדתי , שמקורה העיקרי באנטישמיות , או בהיפוכה , בשוביניזם יהודי תמים . המודרניזם נבע באורח הגיוני והכרחי מהתפתחותה של תרבות המערב . הוא צמח צמיחה אורגנית מתוך התרבויות הלאומיות הגדולות – של צרפת , אנגליה , רוסיה , גרמניה , ומפלסי דרכו העיקריים לא רק שהיו לא יהודים ( להוציא את המקרה המיוחד של ארנולד שנברג ) אלא גם , לפעמים , אנטישמים ארסיים , כמו עזרא פאונד ות"ס אליוט . ואולם היהודים גילו נטייה חזקה להצטרף לזרמים המודרניסטיים השונים . יש המסבירים ואומרים שהנטייה הזאת באה עקב מצבו של היהודי כ"אחר" בקרב החברות האירופיות הנוצריות , כלא שייך ולא מושרש . קל היה לו להצטרף לתנועה תרבותית שקראה תיגר על המסורות האירופיות המבוססות , אשר ליהודים לא היתה , כביכול , זיקה אליהן . כך נחשבה המוזיקה של שנברג ל"יהודית" הן בזכות הינתקותה מן המסורת הטונאלית , ששורשיה נעוצים במוזיקה הכנסייתית , והן בזכות חתירתה להפשטה הגיונית של ארגון הרצף המוזיקלי ; נטייה שהובנה ( גם אצל שנברג עצמו ) כעולה בקנה אחד עם עקרון ההפשטה המונח ביסוד המונותיאיזם של דת ישראל . מותר להתייחס בספקנות להסברים מעין אלה ולהפנות את תשומת הלב אל חלקם הרב של יהודים גם בתרבות ובאמנות המערביות ה"שמרניות" של מאתיים השנים האחרונות , ואגב כך לכפור לחלוטין בטענה שהיהודים לא הפנימו את מסורותיה התרבותיות של אירופה . אדרבה , לעתים הם כה הפנימו אותן עד שנעשו אירופיים יותר מן האירופים . הרבה יותר משכנע הוא הסבר אחר , המקשר את הזיקה היהודית למודרניזם אל תהליכי החילון המהירים והחריפים במיוחד שהתחוללו בקהילות השונות של יהדות אירופה במאה ה19– ובראשית המאה ה . 20– תהליכים כאלה עברו , כמובן , גם על הקהילות הלא יהודיות . ואולם בעוד שבקהילות האלה הם לא היו כרוכים בהרס החיים החברתיים המסורתיים , אצל היהודים הביא החילון באורח בלתי נמנע להרס כזה . בראשית המאה ה20– מצאו את עצמם יהודי אירופה המזרחית , למשל , בתוך שטף אדיר של תמורה חברתית שהתגלתה באורבניזציה מהירה , בהגירת המונים , בהתרוששות המעמד הבינוני הנמוך , בתחושת חוסר ביטחון קיומי שנגרמה מפוגרומים ורדיפות , וכן בהצטברות גוברת והולכת של תחושת אובדן הזהות הקולקטיבית היהודית , שהיסוד המלכד של האמונה והפולחן הדתיים נשמטו מתחתיה . כל אלה סייעו ביצירתה של אינטליגנציה נסערת , מנותקת ממסורות עבר , משחרת אחר זהות חדשה , ואינטליגנציה זו הולידה מקרבה אינטלקטואלים ואמנים , שלרבים מהם היתה ההכנה הנפשית והתרבותית הדרושה לשם הצטרפות לפלג זה או אחר של המודרניזם . כמובן , מקרב האינטליגנציה הזאת קמו גם האינטלקטואלים והאמנים שחתרו לגיבושה של זהות יהודית לאומית חדשה אם מתוך זיקה לציונות ואם מתוך זיקה לאידיאולוגיות יהודיות לאומיות מודרניות אחרות . אינטלקטואלים ואמנים אלה הביאו את המודרניזם גם אל התרבויות היהודיות הלאומיות המודרניות , והן עשו זאת בשלב מוקדם יחסית , החל בשנותיה הראשונות של המאה ה , 20– כאשר המודרניזם עדיין לא היה זרם שליט בתרבויות האירופיות המרכזיות . המהירות של התהליכים שפוררו את החברה היהודית המסורתית היא המסבירה את ההופעה המוקדמת הזאת של המודרניזם בספרות העברית והיידית החדשות . אמנם , במסגרת החיפוש אחר זהות יהודית לאומית מודרנית , מנותקת מן המסורת הדתית , שהנחה את הספרויות הללו , נתקל הדחף המודרניסטי בכוחות שכנגד , שנבעו הן מן האתוס של התחייה הלאומית ( הציונית והלא ציונית ) והן מן האתוס של המאבק החברתי לשחרור האדם היהודי המושפל והמנוצל . אתוס התחייה קשר את התרבות היהודית הלאומית החדשה ( ובעיקר את זו העברית הציונית ) ברומנטיקה , בזיקתה לאורגני , לטבע ; באמונתה בכוח המהפכני הגלום ביחיד ; בחתירתה לקישור ההווה הלאומי לעבר הרחוק ; ובפרספקטיבה האופטימית שלה ובציפייתה לעתיד טוב יותר . בזמן שכל אלה קישרו את התרבות הלאומית החדשה למודרניזם במובנו הסוציולוגי , הם הרחיקו אותה מן המודרניזם במובנו האסתטי והאמנותי . אתוס המאבק החברתי כיוון את התנועה הלאומית היהודית ( הן העבריתהציונית והן היידישיסטית האנטי–ציונית ) אל הסוציאליזם הבינלאומי , שכרת ברית עם הריאליזם , יריבו של המודרניזם , ואשר קשרים ארעיים שלו עם המודרניזם ( כגון קשריו של לב טרוצקי עם המודרניזם הרוסי ) הוחנקו בעודם באבם . החשיבה הסוציאליסטית המארקסיסטית צריכה היתה לחכות עד לגיבושה של אסכולת פרנקפורט מיסודם של תיאודור אדורנו ומאקס הורקהיימר כדי למצוא גשר תיאורטי ( בעיקר בביקורת המוזיקה של אדורנו ובביקורת הספרות של ואלטר בנימין ) בין הסוציאליזם למודרניזם . מכאן החוקיות שהתגלתה בהופעתו של המודרניזם בתרבות היהודית הלאומית של ראשית המאה ה . 20– היחלשות מסוימת של המתח הציוני או הסוציאליסטי עלתה בקנה אחד עם חדירה של מגמות מודרניסטיות לתרבות ולספרות , בעיקר דקאדנס וסימבוליזם . התרופפותה של הציונות ההרצלאית בעשור הראשון של המאה יצרה את הרקע למגמות המודרניסטיות החלקיות בשירה העברית ( ביאליק הפוסט–רומנטי , יעקב שטיינברג , זלמן שניאור ) ובעיקר בפרוזה ( מיכה יוסף

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help