sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

חדשים המבוססים על ניצול שיטתי של כל אחד מצירופי הטונים השונים האפשריים מתמטית במסגרת הסולם . היצירה המוזיקלית מבוססת על חזרה על צירוף אחד או על כמה צירופים שכל אחד מהם ניתן לעיבוד בארבעה דפוסים : דפוס השימוש האופקי , הצירוף כנתינתו ( יצירת הקו המלודי , ( דפוס השימוש האנכי בו ( יצירת המרקם הצלילי , שכן אין לדבר כאן על הרמוניה ) ודפוסי השימוש האופקי והאנכי באינוורסיות ( ההיפוכים ) של הצירוף . המערך המוזיקלי הלוגי , הכמעט מתמטי , שהציע שנברג החריד את חסידיה של המוזיקליות הפרה–מודרנית , אך השפעתו על המשך התפתחותה של המוזיקה המודרנית לא נפלה מהשפעת פיקאסו על המשך התפתחותו של הציור . בספרות מצאה המגמה האפולונית ביטויים פחות חדשניים ונועזים , כגון ברומן הסימפוזיוני , שבו סיפור המעשה מובלע לא בתיאור או במסירת זרם התודעה של הגיבורים אלא בדיון אינטלקטואלי מסועף בנושאים העומדים ברומו של המצב התרבותי ( כגון בהר הקסמים של תומס מאן ובהאיש ללא תכונות של רוברט מוזיל או ברומני האידיאות של אלדוס האקסלי , ( בשירה היוצאת מנקודת המוצא של ההגות ולא של ההתנסות החושית–הרגשית , במחזאות המשתמשת בסיטואציה הדרמתית לשם בחינתו של רעיון או ניתוחה השיטתי של בעיה חברתית או תרבותית ( כגון במחזותיו של ג'ורג' ברנרד שאו , ( ובשלב מאוחר קצת יותר – בתיאטרון האפי של ברטולט ברכט , ששאף לשחרר את הצופה מן ההזדהות הרגשית עם ההתרחשות הבימתית ולעודד , באמצעות מה שברכט כינה "הזרה , " את יכולת הניתוח והשיפוט שלו . המגמה האפולונית הגיעה לניצחון מוחלט ב"סגנון הבינלאומי" בארכיטקטורה , שדחה כל ניסיון לחפות על זהותו הפונקציונלית של המבנה " ) הבית הינו מכונת חיים ( " והשליט על הארכיטקטורה המודרנית את הקו הישר , את הגוש המבני הריבועי או המלבני הפשוט , את השימוש החשוף בחומרים " גסים" ( מתכת , בטון , ( והפיק מכל אלה אסתטיקה א 6 ר A נית חדשה . התעצמות השפעתה של הטכניקה המודרנית השלב הרדיקלי בהתפתחותו של המודרניזם עלה בקנה אחד , מבחינה היסטורית , עם התעצמות השפעתה של הטכניקה המודרנית על החיים היומיומיים ועם שקיעתן של מסגרות הקיום הקהילתיות ועלייתה של חברת ההמונים המופרדת ל"אטומים" המתרכזת במטרופולין המודרני ומפתחת אורח חיים א 6 ר A ני עז–קצבים אך מנוכר ואינדיווידואליסטי . השלב הזה קיבל ביטוי וגילום מיוחדים בתרבות ובאמנות של כל אחת מן החברות הלאומיות המרכזיות של המערב . בארצות הדוברות אנגלית נתגלה הביטוי הזה בראש ובראשונה בספרות – ובעיקר בסיפורת זרם התודעה מיסודו של ג'יימס ג'ויס , שבאה להחליף את הסיפורת הריאליסטית של המאה ה , 19– שעסקה במקומו של האדם בחברה , ולהציע במקומה סיפורת המגלמת את רצף החיים התודעתיים הפנימיים של האדם היחיד , לרבות הרבדים הפרימיטיביים , הלא מגובשים והמודעים רק למחצה שברצף זה . בשירה נתגלם כאן המודרניזם בעיקר בנוסח שירי שהסתייג מן הריגוש הרומנטי , תבע את ייצוג העולם הרגשי על ידי "קורלטיב אובייקטיבי" – כלומר באמצעות ייצוג מצב נפשי פנימי , רגשי או מחשבתי , על ידי הקרנתו על אובייקט שמחוץ לנפש ( כגון נוף ) ותיאורו של האובייקט הזה , או על איזו עלילה סיפורית המגלמת בתוכה את המצב הנ"ל – והתגברות על "נתק הרגישות" שהרחיק את הפיוטי מן היומיומי . זרם זה , שכבש את מרכז הזירה של המודרניזם האנגלוסקסי , הסתמך , מצד אחד , על המסורת של הפגשת החושי היומיומי עם האידיאות המטפיזיות בשירה הצרפתית הסימבוליסטית , ומצד אחר על האימאג'יזם האמריקני , שתבע החצנה של העולם הפנימי באמצעות דימויים מדויקים , "קרים . " מפלס הדרכים העיקרי היה כאן המשורר האמריקני עזרא פאונד , שהשפיע השפעה מכרעת הן על משוררים ניאו–סימבוליסטיים מרכזיים כגון ת"ס אליוט וואלאס סטיבנס והן על מפתחיו של האימאג'יזם באמריקה , ויליאם קארלוס ויליאמס ותלמידיו . בצרפת מצא המודרניזם הרדיקלי את ביטויו בראש ובראשונה באמנויות הפלסטיות , אך גם בספרות , ובה הוא יוצג בעיקר על ידי הסימבוליזם המאוחר או הניאו–סימבוליזם של פול ואלרי , אנדרה ז'יד ופול קלודל , שמצאו סינתזות חדשות בין המציאותי למטפיזי , ועל ידי הפרוזה האינטרוספקטיבית של מרסל פרוסט , שבנתה באמצעות התודעה והזיכרון תמונה רחבה של חברה ואורחות חיים . בגרמניה ובאוסטריה התגלם המודרניזם הרדיקלי במוזיקה , במחול , בציור ובספרות האקספרסיוניסטיים וכן בארכיטקטורה ובעיצוב הפונקציונליים מבית מדרשו של הבאוהאוס . אמנם , גם כאן התמידה השפעתו של הסימבוליזם המאוחר ( ביצירות רילקה וגיאורגה , ( ומשנות ה20– ואילך גברה והלכה השפעתן של מגמות שכלתניות–אנליטיות שכבר תוארו . מקום מיוחד תפסה כאן אמנות הסיפור של פרנץ קפקא , שנוצרה בשלב הזה אך השפיעה בעיקר בשלב מאוחר יותר . אף כי האמנות הזאת השיקה הן לאקספרסיוניזם והן למגמה השכלתנית האנטיריגושית , היא קבעה תחום מיוחד לעצמה , שבישר את המודרניזם בשלביו המאוחרים ביותר ( הסיפורת והדרמה של האבסורד ובמידה מסוימת גם הסוריאליזם . ( באיטליה יוצג המודרניזם גם על ידי הפוטוריזם , שהאמין בשינוי התודעה האנושית באמצעות הטכניקה המודרנית וקרא להינתקות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help