sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

ראשית המודרניזם : דקאדנס , סימבוליזם , אימפרסיוניזם הכנסת . העיטור העשיר והמגוון שהיה בו כלל עבודות אמנות בטכניקות רבות : פסיפסים , תבליטים 6 ויטראז'ים . היו בו סמלים שאובים מהמסורת היהודית ומהממצאים הארכיאולוגיים בארץ–ישראל . החזרה לסמלים יהודיים מסורתיים בלטה כחידוש בתחילת המאה ה20– והיתה מנוגדת לנהוג ברוב בתי הכנסת המונומנטליים של המאה ה . 19– סמלי בית המקדש , מנורת שבעת הקנים , השופר , אריות או נשרים , מוטיבים הכרוכים במיתוס הגלות והגאולה , פינו מקום , במהלך המאה ה , 19– לשני סמלים שנבחרו לייצג את היהדות כמכלול כלפי חוץ וכלפי פנים – המגן דוד ולוחות הברית . הם הוצבו בהבלטה בראשי תרנים שעל גגות בתי הכנסת ובאולמות התפילה בדומה לצלב מעל לכנסיות הנוצריות . הדבר תאם את שאיפת היהודים להגדיר סימני היכר ברורים ליהדות ולהציגה כתרבות וכדת . שנות ה20– וה30– של המאה ה20– הביאו עמן כיוון מודרני יותר בתכנון בתי כנסת . במקומות אחדים באירופה נבנו בתי כנסת שצורתם מאסיבית , גיאומטרית ורציונלית . אבל עליית הנאצים לשלטון ומלחמת העולם השנייה הפסיקו את ההתפתחות באירופה . לעומת זאת , הגירת אדריכלים בעלי שם מאירופה לארצות הברית גרמה , בין היתר , למשב רוח חדש באדריכלות בתי הכנסת של אמריקה . האדריכלים גרופיוס , מנדלסון ואחרים השפיעו על גישות מודרניות ויצירתיות . עם עליית רמת החיים של הדור השני של היהודים שהיגרו לארצות הברית והנטייה לעבור להתגורר בפרברים , הוקמו בתי כנסת רבים לא רק במרכזי הערים כי אם גם בפרברים . כמו כן גברה הנטייה לעשות את בית הכנסת למרכז חברתי–תרבותי לקהילה . במחצית השנייה של המאה ה20– כבר אפשר למצוא בארצות הברית בתי כנסת שנבנו בסגנון אישי , מקורי ונועז . דוגמה לכך ישמש אחד המעניינים שבהם : בית הכנסת "ביתשלום , " שבנה האדריכל פרנק לויד רייט באלקינס פארק שבפנסילבניה בשנת . 1954 הבניין , דמוי האוהל , עשוי זכוכית , מתכות וחומרים פלסטיים ויוצר אפקטים חזותיים מעניינים , בזכות שילוב של שקיפויות , אור טבעי ומשחקי תאורה לילית . גם במדינת ישראל הושפעה הבנייה של בתי כנסת חדשים מההגירה . עולים חדשים ביקשו להנציח את המורשת האתנית שלהם בחיקוי בניינים מארץ מוצאם ואף בהעברת בתי כנסת מקוריים למקומם החדש בישראל . בצד אלה תוכננו בניינים חדשים רבים , מהם בסגנון ניסיוני וחדיש . בחלקם הסתמנה נטייה ליתר פשטות ונסיגה ממונומנטליות מופגנת . לציון מיוחד ראויים בתי כנסת שנבנו בקמפוסים אוניברסיטאיים . אחד החדישים והמעניינים בהם נבנה בשנת 1998 באוניברסיטת תל–אביב על ידי האדריכל השווייצרי מריו בוטה . המבנה בולט בצורתו המרחבית ומסמל את הדואליות של בית הכנסת החדש , המתפקד כמקום תפילה וכמרכז של פעילות תרבותית חופשית . מודרניזם דן מירון מודרניזם , כמו מושגי מפתח אחרים בתולדות התרבות והאמנות ( קלאסיציזם , רומנטיזם , ריאליזם וכו , ( ' הוא מושג רבמשמעויות , המשמש במובנים שונים בהקשרים שונים . בסוציולוגיה ובמדעי התרבות מורה המושג על אותה הערכה של הכיוון והאפשרויות בחיים האנושיים החברתיים ששורשיה נעוצים בתרבות הנאורות של המאה ה18– ובהסתמכות על חשיבה רציונלית–ביקורתית . לפי ההערכה הזאת , האמת , המוסר והיופי הם בבחינת ישויות קיימות קיום אובייקטיבי וניתן לגלותם באמצעות החשיבה הרציונלית המדעית . מכאן שניתן גם להשליט על החיים סדרים ונורמות , אשר באורח הגיוני ישפרו את הקיום האנושי ויקרבו אותו לאמת , למוסר וליופי . באסתטיקה קשור המודרניזם בהנחה שההתנסות האסתטית ניתנת לידיעה ולחקירה כשהיא לעצמה . האובייקט האסתטי הוא בעל קיום אובייקטיבי והוא מצטיין במורכבות ובאחדותיות פנימית . את כל אלה ניתן לגלות באמצעות חשיבה אנליטית במידה שזו תכוון כל כולה אל המרכיב האסתטי שבאובייקט הזה ( שיכולים להיות בו גם מרכיבים אחרים , ( ומכאן האמונה באפשרות החשיפה של התכונות האינהרנטיות , הפנימאיות , המקנות לאובייקט האסתטי את סגולתו האמנותית : אמונה שעליה מבוססות הביקורת והפרשנות המודרניות של יצירות האמנות לסוגיהן . שורשיה של התפיסה הזאת נעוצים בהפרדה החדה שהפריד עמנואל קאנט בין כוח השיפוט האסתטי לבין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help