sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

שהוא חי בה . לעומתם , בחרו אחרים סגנון מזרחי , שנחשב לסממן ייחודי של המוצא היהודי . הסגנון המזרחי הנפוץ נעזר בקשתות פרסה מאוריות ובמוטיבים עיטוריים מושפעים מהמזרח , שהשתלבו בתוכנית בנייה דמוית קתדרלה . הוא השפיע על האדריכלות של בתי כנסת בערי אירופה רבות , כגון בית הכנסת שבנה האדריכל לודוויג פורסטר בשנים 1858 -1853 בבודפשט , ועל רבים שהלכו בעקבותיו . בניית בתי כנסת בסגנון מזרחי נעשתה מקובלת גם בקרב יהודי ארצות הברית . בבתי הכנסת הגדולים והמרשימים בחיצוניותם , שנבנו במהלך המאות ה18– וה , 19– התחוללו בהדרגה שינויים מהותיים בעיצוב החלל הפנימי של אולמות התפילה . הבימה שברוב בתי הכנסת של העבר נמצאה במרכז האולם או , לעתים , כמו במסורת האיטלקית , ליד הקיר המערבי , התקרבה בבתי הכנסת החדשים אל ארון הקודש , ובאפסיס , השקע המקומר שבכותל המזרח של בית הכנסת , שתוכנן לשם כך , נוצר מרכז טקסי גדול ומודגש , שבו השתלבו ארון הקודש , הבימה ודוכן החזן , ובו נערכו הופעות המקהלה ונגינת העוגב . מקומות הישיבה היו סדורים חזיתית והפנו את הקהל אל מוקד הטקס , שכונה לפעמים במונח המקובל במסורת הכנסייתית " סנקטואריום . " בית הכנסת שנבנה בסגנון המכונה מזרחי ברחוב אורניינבורג בברלין , בשנת , 1866 יכול לשמש דוגמה לבעיות שהתעוררו . האדריכלים אדוארד קנובלאוך ואוגוסט שטילר הצליחו לתכנן מבנה שהיה בין בתי הכנסת הגדולים של תקופתו , אף שחלקו של המגרש הפונה לרחוב הראשי היה קטן . תוכניתם , החורגת מהמקובל , אפשרה לנצל מגרש פנימי גדול ולחברו אל חזית הדורה שברחוב . שני בתי כנסת שבנה האדריכל היהודי לודוויג לוי , האחד בקייזרסלאוטרן בשנת 1886 והשני בשטרסבורג בשנת , 1898 יכולים להדגים את הלבטים שהעסיקו את אדריכלי התקופה , כיצד לבחור סגנון מייצג יהדות . בראשון שילב לוי יסודות מסגנון "גרמני , " דהיינו רומנסקי–גותי , והוסיף לו מוטיבים מזרחיים . השני בלט בדמיונו לכנסייה רומנסקית מימי הביניים . דוגמה אחרת היא בית הכנסת הגדול של ורשה . באמצע המאה ה19– היו רוב בתי הכנסת של ורשה צנועים . עד שנת 1862 לא הורשו היהודים לבנות ברבעים הנוצריים של מרכז העיר . אחרי מאמצים רבים 6 ויכוחים ממושכים השיגה הקהילה היהודית האמידה , שכונתה "האורתודוקסים המודרניים , " רשות לרכוש מגרש ברחוב טלומאצקה ולהקים בו את בית הכנסת ( והוא הושלם בשנת . ( 1878 בפרונטון הניאו–קלאסי שבחזית הבניין היה כתוב : אהבה , אחווה , שלום . פנים האולם דמוי הבסיליקה הוביל אל אפסיס ובו היו ארון הקודש , הבימה , דוכן החזן , העוגב והופעות של מקהלות נערים . לצד תפקידו הדתי שימש בית הכנסת הזה מרכז תרבותי ששילב גם מחקר מדעי , פעילות קהילתית וספרייה ענפה . האדריכל ליאנדרו מרקוני בנה אותו בסגנון מושפע מהרנסאנס האיטלקי , שנחשב בפולין של אז למייצג זרם תרבותי ולאומי מוערך ומועדף על חוגי המשכילים . הוא סימל את שאיפת היהודים להשתלב בחברה הנאורה של סביבתם . בתחילת המאה ה20– החלה התרחקות הדרגתית מן ההיסטוריציזם ששלט במאה הקודמת . בית הכנסת שהוקם בשנת 1914 בעיר אסן שבגרמניה יכול להדגים את השינוי . על מגרש , הממוקם בצומת של חמישה רחובות במרכזה של העיר , בנה האדריכל אדמונד קרנר מבנה מונומנטלי ומרשים , הכולל חצר קדמית גדולה . כמו רבים ממבני זמנו כלל הבניין הזה חידושים מודרניים וגם מוטיבים ביזאנטיים שנחשבו באותה העת לפונקציונליים ולתואמים את הפעילויות בבית בית הכנסת ברחוב אורניינבורג בברלין , שנבנה בסגנון מזרחי בשנת , 1866 היה מן הגדולים והמפוארים בתקופתו . בתמונה : בית הכנסת אחרי שנפגע בידי הנאצים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help