sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

ערבית או זו של יהודי המזרח , לבין המלחינים והמנגנים של המוזיקה האירופית . הכיוון המזרח תיכוני באתנומוזיקולוגיה פותח בארץישראל כבר מאמצע שנות ה30– בעבודותיהם המדעיות של רוברט לכמן , מייסד "הארכיון למוזיקה מזרחית ויהודית" באוניברסיטה העברית , ותלמידתו אדית גרזון קיווי . לכמן כתב בשנת : 1937 "התאמצתי מאד בהזדמנויות רבות להסביר שלא ניתן לחקור באופן מספק את המוזיקה היהודית המסורתית אלא אם כן תחומים קרובים , המוזיקה של הכנסיות הנוצריות המזרחיות , וכן מוזיקה ערבית , נחקרים יחד עמה . " אפיק שלישי של האסכולה המשיך לפעול ברוסיה לאחר מהפכות 1917 והשתלב בחיי המוזיקה ובמחקר השיר היהודי העממי היהודי בברית המועצות . התפתחות המוזיקה הלאומית היהודית עברה במשטר הסובייטי תהליכים שונים מאוד ממה שאירע למוזיקה הלאומית היהודית בתנאי השוק החופשי הקפיטליסטי האמריקני , או בנסיבות התרבותיות של חברת מהגרים המעצבת תרבות עברית לאומית בארץ–ישראל . חיי המוזיקה , החינוך המוזיקלי ועיצוב התרבות בכלל נבלעו בהדרגה בתוך מנגנוני השלטון ונכפפו למערכות אידיאולוגיות–פוליטיות בעלות אופי טוטליטארי . גם המוזיקאים והאתנומוזיקולוגים היהודיים שהיו בין פעילי החוג הפטרבורגי של ראשית המאה , ולא עזבו את רוסיה הסובייטית במרוצת שנות ה , 20– גויסו למערכות הללו . יצירתם הופנתה להדגשת היסודות העממיים והפרולטריים בתרבות היהודית ( בלשון היידיש ) ות 6 עלה למשימות של חינוך ההמונים היהודיים באמצעות השיר , במוזיקה לתיאטרון , באופרה ובבלט . מיכאל גנסין , מיכאל מילנר ואלכסנדר קריין – שלושתם חברי " החברה למוזיקה יהודית עממית , " כתבו בשנות ה20– וה30– יצירות בהשראת ניגונים יהודיים מזרח אירופיים , חיברו מוזיקה למחזות תיאטרון יידיש וגם נרתמו לכתיבת שירי הלל מוזיקליים להישגי המשטר הבולשביקי , שכמה מהם נגעו לגורלם של היהודים לאחר המהפכה ( הפואמה הסימפונית " בירוביג'אן" של קריין הוקדשה לרפובליקה היהודית הסובייטית האוטונומית במזרח הרחוק ;( מוטיבים יהודיים שולבו ביצירותיהם של כמה מן החשובים שבמלחינים הסובייטיים , ובהם סרגיי פרוקופייב ודמיטרי שוסטקוביץ . ' האתנומוזיקולוגיה היהודית בברית המועצות זכתה לפריחה בשנות ה20– וה , 30– אף שהתמקדה בהיבטים שהכתיב הקו האידיאולוגי–הפוליטי . כך , למשל , הובלטה במחקר הסובייטי זיקת הלחנים היהודיים למנגינות עמי הסביבות שבהן חיו ; הודגש האופי האנטי–דתי והאנטי–ממסדי של התרבות העממית היהודית והוצנע הקשר עם המחקר האתנומוזיקולוגי שנעשה באותן שנים ממש מחוץ לגבולות המדינה הסובייטית . עיקר המחקר נעשה במחלקות היהודיות של האקדמיות למדעים במינסק שבביילורוסיה ובקייב שבאוקראינה . בקייב נשמר חלק נכבד מן החומר המוזיקלי שנאסף בידי משלחת המחקר של אנגל ועמיתיו . אליו נוספו חומרים שנאספו בידי ה"קולטור ליגע" ( ארגון שפעל בשלהי מלחמת העולם הראשונה ) ובתקופה הסובייטית בידי המחלקה לאתנומוזיקולוגיה של "המכון לתרבות פרולטרית יהודית" באקדמיה האוקראינית למדעים . עבודתו של משה ברגובסקי , שעמד בראש המכון הנזכר בשנים , 1948-1930 המשיכה את מפעלו של אנגל ושימרה לדורות חומר מוזיקלי מגוון . ברגובסקי פרסם בשנת 1934 ( ברוסית וביידיש ) את הכרך הראשון של הקובץ הפולקלור המוזיקלי היהודי ; ב1938– ראה אור בקייב אוסף השירים שערך יחד עם המשורר איציק פפר שירי עם יהודיים . ב1962– פורסם ברוסית הקובץ שירי עם יהודיים . היפרדותה של אסכולת המוזיקה הלאומית היהודית לשלושה ראשים : האמריקני , הארצישראלי והסובייטי היתה חלק מתהליך כללי שעבר על יצירתם התרבותית של יהודי מזרח אירופה במאה ה . 20– גורלה של האסכולה בכל אחד משלושת המקומות דומה למה שאירע ללשונות היהודים , לספרות , לציור ולפיסול . רוברט לכמן , מייסד "הארכיון למוזיקה מזרחית ויהודית" באוניברסיטה העברית . לידו : סופיה לנצ'נר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help