sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

הגרמני השליט . הם אף חיפשו מוטיבים מוזיקליים ייחודיים המציינים לחיוב את הזהות היהודית – ממש כשם שכמה מן המבקרים האנטישמיים הפנו אל מוטיבים כאלה מבט של שלילה . אף בכך היו שותפים להסכמה המוזרה שהיתה לא פעם בין השיח הלאומי היהודי לשיח האנטישמי המודרני . החיפוש אחר מוזיקה יהודית לאומית שנולד מתוך התסיסה הרעיונית וההתעוררות התרבותית באימפריה הרוסית התפצל בתוך פחות מעשרים שנה לשלושה אפיקים מקבילים . אפיק אחד מצא את דרכו לארצות הברית , שאליה היגרו סמינסקי ויוסף אחרון – שניהם לאחר ששהו זמן מה בברלין ובארץישראל . סמינסקי הקדיש חלק ניכר מפעילותו המוזיקלית בהקשר היהודי למוזיקה ליטורגית של התנועה הרפורמית . כמו כן המשיך לכתוב מוזיקה אמנותית בהשפעת מוטיבים יהודיים " ) שירים וריקודים יהודיים עממיים ; " "סוויטה חסידית ( " ולפרסם מחקרים אתנומוזיקולוגיים . ( 1934 , and the Bible Music of the Ghetto ) יוסף אחרון עסק בהלחנת מוזיקה סימפונית , שבה שילב מוטיבים מן הלחנים היהודיים ממזרח אירופה והמזרח התיכון . כמו כן כתב מנגינות לסרטים הוליוודיים . אחרון , כמו עמיתו סמינסקי , חיבר אף הוא מוזיקה לתפילות בית הכנסת הרפורמי בניו יורק "טמפל עמנואל . " ואולם פעילותם האמנותית של השניים לא היתה , עם כל חשיבותה , מקור ההשפעה העיקרי של מה שנחשב למוזיקה לאומית יהודית על החיים המוזיקליים בארצות הברית . גורלה של המוזיקה היהודית המזרח אירופית עוצב במידה רבה על ידי שוק הבידור הקפיטליסטי , שבו היה למלחינים ולמבצעים יהודיים מקום ניכר . מוזיקת הכליזמרים היהודית , שהתגלגלה לארצות הברית בסוף המאה ה , 19– מצאה דרכה אל תוך התיאטרון היהודי ביידיש ומשם עברה אל הבימה האנגלית והשתלבה בתעשיית הבידור החדשה ( רדיו , קולנוע , טלוויזיה . ( המדיום האלקטרוני עשה מוזיקה זו לנפוצה וזמינה בקהילות המהגרים ברחבי הארץ הענקית . תעשייה פורחת של הקלטות החלה לאחר מלחמת העולם הראשונה וחיברה את הניגונים הישנים עם עולם הבידור האמריקני . לדבריו של מארק סלובין , האתנומוזיקולוג היהודי האמריקני , מילאה מוזיקה יהודית זו בשנות ה20– של המאה ה20– תפקיד של "מחווה לקראת זהות ' מוצקה ויציבה' בתוך הוויה של נתק חריף ומעברים מהירים . " עם שקיעת תרבות היידיש האמריקנית היתה בשנות ה70– התעוררות מחודשת של מוזיקת הכליזמרים . להקות מבצעות מוזיקה זאת בעיבודים שונים , מחקרים אתנומוזיקולוגיים נעשים עליה , וכיום היא מוכרת כביטוי מובהק של הזהות האתנית היהודית–אמריקנית . מארק סלובין סבור כי : "ה'תפוצה' ( ארצות הברית ) נעשתה מבחינות רבות למולדת של המוזיקה הזאת . " כך , שאף על פי שלכאורה יש להבין את מוזיקת הכליזמרים כאירופית – וכך היא מכמה בחינות – הריהי בעיקרה התפתחות אמריקנית , וכך היא נתפסת באירופה ואפילו בישראל . אפיק אחר של האסכולה המוזיקלית הלאומית פנה ממזרח אירופה לארץ–ישראל , ושם נמשכה השפעתו על המוזיקה האמנותית , על החינוך המוזיקלי ועל הזמר העממי עד לשנותיה הראשונות של מדינת ישראל . חוץ מיואל אנגל , שהספיק לפעול בארץ רק שנים מעטות , פעלו בארץ מלחינים , חוקרים ומורים שהשתתפו בעיצוב המוזיקה הארצישראלית בשנות המנדט הבריטי . המעבר מן העיסוק במוזיקה המזרח אירופית למנגינות יהודי המזרח התיכון ( ולמוזיקה הערבית ) כמקור ליצירה " לאומית" היה קו אופייני לזרם הזה . נציגו המובהק היה המלחין אלכסנדר אוריה בוסקוביץ , שהחל את דרכו בארץ בהלחנת סוויטה לתזמורת של מנגינות יהודיות ממזרח אירופה " ) שלשלת הזהב . ( 1938 , " על יצירה זו כתב בוסקוביץ בשעתו : " במוזיקה זאת ניסיתי לזקק את תמצית המלודיות היהודית . השתמשתי בצורת הסוויטה . את החומר המוזיקלי שאבתי משירי עם יהודיים , ממזרח אירופה . [ ... ] ניסיתי לשמור על אופיים ורוח מקורם – שירי עם , המהווים מבע לרוח האומה . [ ... ] יחס זה לקומפוזיציה היה גם לקודאי ולברטוק . לא שיניתי מאומה בבניין המלודי של השירים ולכן מכנה אני את המוזיקה שלי בשם מוזיקה אמיתית של פולקלור . [ ... ] מוזיקה יהודית מביעה לדעתי את רגשותיהם של היהודים המפוזרים בעולם כולו . " כעבור שנים אחדות נעשה לראש המדברים של הסגנון "הים תיכוני , " וב1946– הושמע ביצוע בכורה של יצירתו "סוויטה שמית , " יצירה שנכתבה בהשפעת לחנים ומקצבים מן המזרח התיכון . השפעת המוזיקה המזרח תיכונית ניכרת גם בחלק מיצירותיהם של כמה מלחינים ישראליים בולטים שכתבו בין שנות ה30– לשנות ה . 60– המלחין פאול בן–חיים שיבץ ביצירותיו המוזיקליות לחנים מזרחיים מסורתיים , והיה לאחד ממעצביו הבולטים של מה שכונה "הסגנון הים תיכוני . " הלאומיות היהודית בגלגולה הציוני והארצישראלי קשרה בין מוטיבים תנ"כיים לצורות מוזיקליות מקומיות . החתירה ל"מקומיות" או "ארצישראליות" הולידה מקבילה מוזיקלית לשימוש שעשו סופרים , משוררים , ציירים ופסלים בנוף הארץ ובתרבותה של האוכלוסייה הלא–אירופית המקומית . אלא שהמלחינים נאלצו להתמודד עם הקושי לבטא צורות מוזיקליות לא אירופיות בהלחנה בסגנונות האירופיים ובביצוע בכלים לא מקומיים . המוזיקולוג הישראלי יהואש הירשברג הורה על מה שכינה "ערפולו של אידיאל 'המזרחיות , "' ביצירה המוזיקלית האמנותית . לדעתו , היתה כאן הצהרת כוונות תרבותית , אך נעדרה הגדרה ברורה של סגנון מוזיקלי . לא נוצר מגע של ממש בין יוצריה ומבצעיה של המוזיקה המקומית ,

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help