sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

מפעל הכינוס היה אחד מיסודותיה של התרבות הלאומית שביקשו סופרים , היסטוריונים וחוקרי פולקלור לחדש בארץישראל על יסוד אוצרות הרוח היהודיים שנוצרו בתפוצות . אלא שבמקום טקסטים מן המורשת הלאומית , שביקשו פעילי התרבות הלאומית לכנס , לעבד ולשקע בתוך ההוויה התרבותית שהלכה ונרקמה בארץ , היו הלחנים והמוטיבים המוזיקליים של עדות ישראל השונות מושא האיסוף , המחקר וההחייאה . המוזיקה נתפסה אפוא כחלק מן המורשת התרבותית היהודית שיש לא רק ללקט ולכנס מן המקורות , אלא גם למיין , לשמר ולעבד ברוח הזמן החדש . המוזיקאים הלאומיים ביקשו אפוא לתת למנגינות הישנות לבוש מודרני , כדי שיוכלו להשתלב בעיצוב התרבות הלאומית העתידה . חלוץ מפעל הכינוס הארצישראלי , אברהם צבי אידלסון , לא נמנה עם חברי הקבוצה הרוסית , אך השקפותיו המוזיקליות בימים שבהם החל לאסוף מנגינות יהודיות דמו לאלו של סמינסקי . כמוהו סבר כי את המוזיקה המקורית היהודית ניתן למצוא במזרח . למן שנת 1907 החל לרשום ולהקליט בארץ–ישראל מנגינות שהושרו בעדות השונות . תרומתו הגדולה למפעל הכינוס היתה הקובץ המונומנטלי אוצר נגינות ישראל שראה אור בעשרה כרכים . מפעלי הכינוס המוזיקלי של אנגל ואידלסון נשאו אופי חתרני מובהק מנקודת מבטה של החברה המסורתית : העמדת המנגינות עצמן כעיקר , במקום הטקסט הדתי והריטואל הפולחני הקשור בו , היתה מעשה מובהק של חילון . זאת ועוד : השימוש שעשו כמעט כל האתנומוזיקולוגים הלאומיים במנגינות המסורתיות בתוך הקשר לאומי חילוני חדשני , מתוך החלפת הטקסטים הישנים , ערער את אושיות הפולחן הדתי . כך , למשל , אירע למנגינות חסידיות ממזרח אירופה שהושרו בפי אנשי העלייה השלישית . כמה מן המנגינות הללו הלחין אנגל , שהגיע לארץ בשנת , 1924 ועסק בעת ובעונה אחת בכתיבה אמנותית ובחיבור שירים עממיים – בשני המקרים מתוך שימוש במוטיבים מן המורשת המוזיקלית המזרח אירופית והמזרחית . היה מי שאמר על עוד אחד מן הבולטים שבחבורת המוזיקאים הלאומיים , המלחין יוסף אחרון , כי היה דומה "ליוצר ענק אחר של התרבות היהודית – חיים נחמן ביאליק , המשורר הלאומי , אשר היה לו חלק נכבד בתחיית השפה העברית החדשה . שני אמנים אלה ניחנו ביכולת הטמעה ויצירה מחדש של יסודות עתיקים ללשוננו השימושית ובתזמננו . " לנגד עיניהם של המוזיקאים היהודיים עמדו דוגמאות מרשימות ביותר מן היצירה המוזיקלית האמנותית ברוח לאומית שהתפתחה במחצית השנייה של המאה ה19– ובראשית המאה ה20– בארצות אירופה המרכזית והמזרחית ( סמטנה ודבוז'אק בבוהמיה , ברטוק וקודאי בהונגריה , סיבליוס בפינלנד , וכמובן הדוגמה הרוסית הקרובה אליהם ביותר . ( הדמיון בין הפרויקטים הלאומיים הנזכרים לבין מפעלם של אנגל , סמינסקי , אחרון ושאר עמיתיהם גדול . כך , למשל , היה הפרויקט המוזיקלי של ברטוק וקודאי , שנערך כזכור באותן שנים שבהן פיתח אנגל את השקפתו על המוזיקה הלאומית היהודית , טבוע בחותם מובהק של התנגדות להשפעה הגרמנית . יתרה מזאת , הטענה בדבר שכבות "זרות" מאוחרות שהחביאו את הלחנים הלאומיים האותנטיים היתה אף היא עניין עקרוני ביותר בחיפוש של ברטוק אחרי מאפיינים מוזיקליים ייחודיים לשיר האיכרים ההונגרי . אף הטענה בדבר "חיוניות" היצירה העממית הטהורה , לעומת "האופי הטפילי" של שכבות מוזיקליות זרות שנוספו בהונגריה על ידי הנגנים הצועניים , מוכרת בגרסה היהודית . במקרה היהודי הגיבו אנשי החבורה הפטרבורגית נגד הביקורת האנטישמית הבוטה שהטיח המלחין ריכרד ואגנר במוזיקאים היהודיים , שאינם מסוגלים ליצור מוזיקה אותנטית אלא "יודעים רק לחקות ולהעתיק . " לאמיתו של דבר , הפנימו המוזיקאים היהודיים טענה זו , וקראו ליצור מוזיקה יהודית " לאומית" מתוך מקורותיה , ולא על בסיס המודל המוזיקלי אברהם צבי אידלסון – בשנת 1907 החל לרשום ולהקליט בארץישראל מנגינות שהושרו בעדות השונות . מפעל הכינוס המונומנטלי שלו "אוצר נגינות ישראל" ראה אור בעשרה כרכים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help