sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

מוזיקה לאומית יהודית ישראל ברטל המושג מוזיקה לאומית יהודית מציין בעת ובעונה אחת אסכולה מוזיקלית שהתקיימה כמה עשרות שנים ( מסוף המאה ה19– עד המחצית השנייה של המאה ה ( 20– ותחום אתנומוזיקולוגי שהתמחה באיסוף ובתיעוד מסורות מוזיקליות יהודיות . ראשיתו של החיפוש השיטתי אחר מוזיקה יהודית לאומית קשורה בהתעוררות התנועה הלאומית היהודית באימפריה הרוסית בעשורים האחרונים של המאה ה . 19– הלאומיות היהודית איחרה להופיע בכמה עשרות שנים לעומת תנועות לאומיות אחרות שקמו במרכז אירופה ובמזרחה כבר בעשורים הראשונים של אותה מאה . "חיבת ציון" נולדה רק בראשית שנות ה , 80– והעניין בתרבות לאומית כחלק מתחיית העם הופיע אף בזמן מאוחר יותר . אף על פי כן , מן הזמן שבו החלו אינטלקטואלים יהודיים במזרח אירופה לעסוק במורשת התרבותית של עמם , הם הדביקו עד מהרה את קצב ההתפתחויות המקבילות באומות האחרות . במקרה המוזיקלי התרחשו התהליכים במהירות כה רבה עד שהרבה ממה שנעשה בתחום הזה אצל היהודים אירע ממש בו בזמן בתרבויות לאומיות אחרות . כך , למשל , החל האיסוף השיטתי של לחנים יהודיים עממיים במזרח אירופה ממש בשנים שבהן ערכו המלחינים בלה ברטוק וזולטאן קודאי מפעל איסוף דומה בחלק ההונגרי של האימפריה האוסטרוהונגרית . מוזיקאים יהודיים שהשתלבו בזרם המרכזי של היצירה האמנותית באימפריות הרב–לאומיות חשו ניכור כלפי המורשת המוזיקלית האירופית והתעוררו לבקש את זהותם המיוחדת במנגינות העממיות היהודיות . תחושת הניכור הזאת התחברה לרתיעה שחשו אינטלקטואלים יהודיים לא מעטים כבר עשרות שנים קודם לכן כלפי ההשפעה הגרמנית החזקה על המוזיקה הליטורגית היהודית . חוסר נחת רב עוררה האקולטורציה המוזיקלית שעברו יהודי גרמניה ואוסטריה בעשרות שנים של פעילות תנועת הרפורמה בקהילות האשכנזיות של מרכז אירופה , בעיקר בהשפעתו של שלמה זולצר , חזן בית הכנסת המודרני בווינה . במרכזי המוזיקה של האימפריה הרוסית , סנט פטרבורג ומוסקבה , חברו כמה מוזיקאים יהודיים צעירים , רובם ככולם ילידי "תחום המושב" וחוקרי המוזיקה היהודית , למעין מרד מוזיקלי נגד ההשפעה האוניברסלית הגרמנית . הם הושפעו מן המלחינים הרוסיים הבולטים בני הזמן ( ובהם מודסט מוסורגסקי וניקולאי רימסקי–קורסקוב , ( שמקצתם היו מוריהם , ופנו אל המקורות המוזיקליים העממיים המזרח אירופיים . מוזיקאים אלה החלו לחפש את המסורות המוזיקליות היהודיות ה"אותנטיות" במנגינות של להקות נגנים " ) כליזמרים , ( " בשירי עם ובלחני התפילות . היו מהם , כמו יואל ( יוליוס ) אנגל , שראו במורשת המוזיקלית של יהודי מזרח אירופה , ובייחוד בניגונים החסידיים , מאגר עשיר הניתן לאיסוף , לרישום ולשחזור , והעשוי לשמש מקור השראה להתחדשות של מוזיקה לאומית יהודית . אחרים , ובהם לאזאר סמינסקי , מצאו את האותנטיות היהודית בלחנים של יהודי הקווקז או במנגינות יהודי המזרח . סמינסקי קבע כבר בחיבורו המוזיקולוגי הראשון "מוזיקה עברית" ( 1914 ) כי המנגינה העברית ( להבדיל מן המנגינה היהודית ) מקורה באסיה , בארץ–ישראל ובגלויות הקדומות ( מצרים , בבל , פרס . ( לשיטתו של סמינסקי , ככל שהרחיקו היהודים מערבה בנדודיהם , כך התרחקו מן הנוסח המוזיקלי העברי המקורי , וספגו השפעות זרות מן הלחנים האירופיים . ואולם הלחנים המקוריים שרדו בכל זאת . על האתנומוזיקולוג למוצאם , לחושפם ולפענח את המרכיבים המקוריים ששרדו עוד מתקופת המקרא . בין שמצאו את האותנטיות הלאומית בלחנים החסידיים ובשירי העם מן העיירה , ובין שהרחיקו לחפשם במנגינות התפילה של יהודי המזרח , היו אנגל וסמינסקי שותפים לדעה כי מתחת לרבדים המוזיקליים הזרים מצוי הלחן היהודי המקורי . אנגל סבר כי אפילו ישנן השפעות "זרות" בשירים העממיים , הרי עצם אימוצן בקרב היהודים עשה אותן לחלק מן המורשת הלאומית . סמינסקי מצדו טען בתוקף כי יש לברור היטב מתוך החומר העממי הנאסף רק את אותן מנגינות המבליטות "מקוריות ועתיקות . " בדומה לראשוני "חוכמת ישראל" בגרמניה של ימי תנועת הרומנטיקה בראשית המאה ה , 19– ששאפו לזקק מתוך הספרות הדתית היהודית לדורותיה את ה"אידיאה" של היהדות , חתרו אנשי החבורה המוזיקלית הפטרבורגית לחשוף בתוך אוצרות הצלילים את "המוטיב הלאומי" היהודי . המפעל האתנומוזיקלי הלאומי של החבורה נמשך כ14– שנים . בשנת 1900 הרצה יואל אנגל בחברה האתנוגרפית הקיסרית הרוסית על שיר העם היהודי ועורר תנועה להחייאת המוזיקה העממית . בשנת 1908 נוסדה "החברה למוזיקה יהודית עממית" שבה היו חברים כמה מן המלחינים היהודיים הבולטים ביותר באימפריה הרוסית , ובשנת 1912 הצטרפו אנגל ועמיתיו למשלחת האתנוגרפית של חוקר הפולקלור אנ–סקי ואספו חומר מוזיקלי עשיר ומגוון , והוא עובד ופורסם באוסף מנגינות עם יהודיות . השאיפה שפיעמה במלחינים ובאתנומוזיקולוגים לחבר בין המורשת המוזיקלית היהודית ליצירת מוזיקה לאומית חדשה , הצטרפה למפעל התחדשות התרבות הציונית בארץ–ישראל . הפרויקט המוזיקלי היה איבר נוסף של "מפעל הכינוס" הציוני .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help