sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

תיאורי הז'אנר ההולנדי של האג . בציורים כדוגמת "הפרידה" ( 1861 ) תיאר את חייהם הקשים של דייגי הים הצפוני . נראים בו אם ושני ילדיה יושבים מתוחים על חוף הים , מסתכלים בסירתו של אב המשפחה המפליגה אל הים ועל פניהם שפוכה הבעת דאגה שמא תיטרף בים הסוער . סירת הצעצוע של הילד הקטן מרמזת שהוא עתיד להמשיך את אורח חייו של אביו . אותה מציאות מדכאת שולטת גם ב"בן לעם העתיק" , ( 1889 ) שבו יושב סוחר בחפצים משומשים ישיבה רפה לפני חנותו , ומזכיר במראהו יהודים ידועי סבל ממזרח אירופה . הציור מבוסס על "היהודי הזקן" ( 1654 ) של רמברנדט , ומרמז על סוף השגשוג שידעו יהודי הולנד במאה ה17– ועל ירידתם לרמת סחר הגרוטאות . בסקיצה לציור נראה ילד לבוש בלוייסחבות עומד ליד היהודי , להדגשת ההמשכיות והתקווה לעתיד טוב יותר , אבל בציור עצמו מבליט ישראלס את בדידותו של היהודי . בניגוד לכך צייר ישראלס במפנה המאות תיאורים אופטימיים של "חתונה יהודית , " המבוססים על "הכלה היהודית" של רמברנדט , וכמו כן כמה גרסאות של "דוד המנגן לפני שאול , " שגם הן שואבות את השראתן מרמברנדט . בגרסה של הנושא השני משנת 1899 הוסיף ברקע נוף של ארץ הקודש , לא רק למען הדיוק ההיסטורי אלא גם מתוך התעניינות גוברת והולכת בציונות שצעדה אז את צעדיה הראשונים . ידידו של ישראלס , מאקס ליברמן , היה ממנהיגיו של האימפרסיוניזם הגרמני , ומייסדה ונשיאה במשך שנים רבות של תנועת הסצסיון הברלינאית , אגודה שארגנה תערוכות של אמנות חדשנית . משנות ה60– ואילך תיאר בריאליזם חריף את חייהם הקשים של האיכרים הגרמניים , תוך שהוא מאמץ בהדרגה סגנון אימפרסיוניסטי ליצירת אפקטים של אור השמש , ובשנות ה90– החל לתאר את חיי הבורגנות של ברלין . הוא ראה עצמו כמי שהתערה היטב בתרבות הגרמנית , וכשצייר את דיוקנו של ביאליק , אמר לו , כי שעה שהציונות תביא תועלת ליהודי מזרח אירופה הנדכאים , אין הוא רואה בה צורך בגרמניה . רק עליית הנאצים לשלטון וגירושו מן האקדמיה בשנת 1933 הביאוהו להערכה מחודשת של עמדתו . עם זאת היה באמנותו של ליברמן גם פן אחר : בשהותו בחו"ל תיאר יהודים אדוקים ובתי כנסת . הוא השתמש בתיאורים אלה כדי להעניק לציורו "ישוע בן השתים–עשרה בבית המקדש" ( 1879-1878 ) היבט יהודי , גם אם לא היסטורי : הוא מיקם את הסצנה בבית כנסת אירופי והעמיד יהודים מזרח אירופיים בצד יהודים מודרניים וחופשיים סביב ישוע אדום השיער , שתואר כבעל חוטם מעוקל במקצת וכמי שמדגיש את דבריו בתנועות ידיו . מבקרים רבים מחו על ציור זה , בטענה שחוצפה היא שיהודי יתאר את ישוע כנער יהודי "מכוער" כל כך . כיוון שליברמן התכוון בציור זה להילחם באנטישמיות באמצעות הבלטת הרקע היהודי של ישוע , הסבה לו תגובה זו עוגמת נפש . הוא שינה את הציור ונרתע מלצייר תמונות מחיי המקרא עד שנת , 1902 ואז בחר רק בנושאים ובדרכי הבעה מקובלים . בתקופת הביניים ביטא את זהותו היהודית בתמונות מן השוק היהודי של אמסטרדם ושל תושביה היהודיים המניפים את ידיהם בדברם . בזמן מלחמת העולם הראשונה תמך באותם עניינים יהודיים שהיו פופולריים בגרמניה . מתוך זעזוע מן הפוגרומים ברוסיה פרסם רישום שבו נראית אם מצווחת הנמלטת עם ילדיה מחיילים ההורגים את אבי המשפחה , והעניק לו כותרת סרקסטית '" ליהודי האהובים' ( הצאר . " ( הוא הגיב על עליית הנאציזם בליטוגרפיה שבה העלה את זכרם של עשרת אלפי החיילים היהודיים שמתו למען גרמניה במלחמת העולם הראשונה , מתוך חזרה לדרך שבה הציג אופנהיים את שירותם הצבאי הפטריוטי של היהודים כדי לתבוע למענם סובלנות ושוויון זכויות . גם בארצות אחרות היו התפתחויות דומות . ברוסיה , למשל , היה יצחק לויטן ידוע בתמונות הנופים הרוסיים שעשה , ונראה כי היה לו רק ציור אחד בעל נושא יהודי , "מצבה יהודית" , ( 1881 ) שאותו צייר בתקופת הפוגרומים . באופן דומה גם ליאוניד פסטרנק , שנודע בפורטרטים ובתמונות הז'אנר שלו , רמז לפעמים על זהותו כשעשה שימוש במוטיבים מסורתיים , כגון ה"כלעזמרים" משנת . 1901 באנגליה הוציאה מתוכה משפחה יהודית אורתודוקסית מודרנית אחת שלושה אמנים חשובים . אברהם סלומון צייר תמונות ז ' אנר אנקדוטיות , שהתמקדו באי–שוויון המעמדי , שאותו חש בלי ספק בחוגי המעמד העליון שבהם חיו בני משפחתו . באחד מציוריו תיאר זוג מפלרטט בקרון המחלקה הראשונה של הרכבת ( 1854 ) ואילו באחר נראה קרון המחלקה השנייה ובו אלמנה מודאגת נפרדת מבנה הצעיר הנוסע אל מעבר לים . ( 1855 ) אחותו רבקה הדגישה לעתים קרובות את בעיותיהן של נשים בחברה הוויקטוריאנית . " האומנת " ( 1851 ) מלמדת את מטופלה תוך שהיא מתבוננת בעצב בחיזוריו של זוג הנהנה מאהבה הנמנעת ממנה . שני הציירים האלה לא טיפלו בנושאים יהודיים . בניגוד להם , ביטא אחיהם שמעון , שהצטרף לחוג הפרהרפאליטים , את יהודיותו בשימוש בנושאים תנ " כיים . אף שצייר גם תמונות של פולחן נוצרי , הוא ביטא את רגשותיו הדתיים ב " צעיר נושא ספר–תורה " , ( 1867 ) המחבק את הגווילים כמאהב . באיורים ל " שיר השירים " ( 1868-1865 , 1857 ) ולשירו שלו " חזון אהבה הנגלה בשעת שינה " ( 1894 , 1886-1885 , 1879 , 1871 ) ביטא שמעון את ההומוסקסואליות שלו , שהמיטה עליו חרפה והובילה למאסרו בשנת . 1873 הוא היה הצייר ההומוסקסואל הראשון שהבליט את זהותו היהודית , והשתמש בנושאים מקראיים כדי לבטא את ערגתו המינית ואת הייאוש שהיא מביאה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help