sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

כתר נסיכות , כצאצאם של היהודים המקראיים של רמברנדט . בכך הוא מבליט את גאוותו ביהודיותו , אבל פניו מביעות את עצבונו על היותו מנודה מן החברה הנוצרית . באותה מידה הציג גוטליב את האי–נחת שחש מתפקידו בחברה היהודית . בדיוקן סמלי שלו ושל ארוסתו , "אוריאל אקוסטה ויהודית ואן סטראטן" , ( 1877 ) הוא מזדהה עם המורד שלא מצא את מקומו לא בעולם הנוצרי ולא בעולם היהודי . גוטליב צייר שתי סדרות שהבליטו אף יותר את מצוקתו מחמת בעיות זהותו . הוא הצהיר על יהודיותו בהציגו בצורה אוהדת את חיי היהודים המסורתיים ובציירו את עצמו ב"יום כיפור" ( 1878 ) כיהודי דתי , אף כי הטלית שבה היה עטוף היתה מקושטת בפסים צבעוניים . יחד עם כך הציג את ישוע כיהודי : באחד מציוריו הוא מתאר את משפטו בפני הסנהדרין ; באחר הוא מטיף בבית כנסת בכפר–נחום . ( 1879-1877 ) בדומה לאנטוקולסקי ביקש גוטליב להשלים עם הנוצרים בהדגישו שישוע יהודי , אבל הוא גם מיקם בציוריו אלה את עצמו בקהל הצופים , כמתלבט מה מקומו שלו בעימות הזה . בציור הראשון הוא עומד מאחורי ישוע , ואילו בשני הוא מופיע כאחסוור המקשיב לדרשתו של ישוע . מאוכזב מאי–יכולתו לקבוע אם מקומו בחברה היהודית או הנוצרית , מת גוטליב לפני שעלה בידו לפתור בעיה זו . בעקבותיו של גוטליב הלך שמואל הירשנברג , שרמז על היותו תלמידו של גוטליב בתמונה הסמלית "אוריאל אקוסטה ושפינוזה הצעיר" , ( 1890-1889 ) ולפני שיצא סופית את לודז , ' חזר על הזדהותו עם שפינוזה בציור שבו הראה את היהודים מנדים את הפילוסוף . חשיבותו של הירשנברג היא בציוריו מחיי היהודים , שאותם ראה כמוכי עוני ושרויים בעצב , אף שהיה מוסיף להם לעתים נצנוצי הומור המאירים את הקדרות . ציורו "גלות" ( 1904 ) הוא תגובה על הפוגרום בקישינייב . על רקע שמים מוארים באור אדום , המרמז על עיירתם הבוערת מאחוריהם , פוסעים בשלג יהודים , מזקן ועד טף , נושאים בידיהם ספר תורה , סמל הדת , וקומקום , סמל הבית שנטשו , ומגמת פניהם אינה ידועה . ציור זה נעשה לאבטיפוס של תיאורי פליטים יהודיים . זהות והיתקלות באנטישמיות בעיות זהות והיתקלויות באנטישמיות הביאו אמנים כאיזידור קאופמן , יהודה פן ומאוריצי מינקובסקי לחזור לקהילה היהודית ולתאר את סגנון חייהם של יהודים אדוקים . דבר זה גרר עמו גם שיבה רומנטית לשורשים האתניים של יהודים שעזבו את השטעטל . אמנים אלה הגיבו בפסימיות על הפוגרומים במזרח אירופה . "אחרי הפוגרום" של משה מיימון מהווה אמנם במודע הד ל"שובו של המתנדב" של אופנהיים , אבל החייל הפצוע של מיימון מוצא כי ביתו נבוז ואשתו וילדו נרצחו בפוגרום שערכו פורעים השייכים לאותה אומה שלמענה נלחם במלחמת רוסיה-יפן . את ניגודי הזהויות האלה יישבו בדרך אחרת אמנים מערביים שנולדו במחצית השנייה של המאה למשפחות יהודיות שאף כי עברו תהליך של אמנסיפציה נותרו מסורתיות . האמנים האלה ראו בעצמם חברים בתרבות הדומיננטית ולרוב התעלמו מיהודיותם , אך לא נטשו אותה . כיוון שתנועות האוונגרד ביטאו את חידושיהן בציור נופים ותמונות ז'אנר בעלות מסרים חברתיים , נושאים שלא סיכנו את יהודיותם , הצטרפו אליהן אמנים יהודיים ונעשו בהן לדמויות בולטות . את התופעה הזו מסמל קאמי פיסארו , שהקדיש את עצמו לפיתוח הסגנון האימפרסיוניסטי ולהוראתו . הוא תיאר את עונות השנה ואת פעילויותיהם של האיכרים הצרפתיים , בהשתמשו בטכניקה האימפרסיוניסטית ליצירת אפקטים של אור מנצנץ . כיוון שראה בעצמו סוציאליסט–אנרכיסט יותר מאשר יהודי , תיאוריו המעטים של יהודים מרמזים על נימות אנטישמיות שרווחו אז בתנועה : בשנת 1890 רשם בנקאים יהודיים בעלי חוטם מעוקל הנושאים בידיהם את עגל הזהב . יוסף ישראלס , יהודי שומר מצוות , היה מנהיג אסכולת בית כנסת ביום כיפור , ציור של מאוריצי גוטליב – מתח בין זהויותיו , הפולנית והיהודית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help