sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

של חיילים יהודיים , ממשתתפי מלחמת פרוסיה-צרפת , המתכנסים במניין לומר קדיש , ומוכיחים כי הפטריוטיזם ( הגרמני ) והדת ( היהודית ) יכולים להתקיים במלואם זה בצד זה . לחיזוק שורשיהם של היהודים שזכו באמנסיפציה , צייר אופנהיים תמונות מחיי הגטו , שהטקסים הדתיים הודגשו בהן יחד עם חיי האמיד 6 ת לכאורה ששררו שם בשלהי המאה ה . 18– יצירות אלו , שפורסמו בלוויית דברי הסבר כ"תמונות מחיי משפחה יהודית מסורתית , " זכו לפופולריות מיידית . יהודים מתבוללים נמשכו אל התיאור הנוסטלגי של סגנון החיים שבו חיו אבותיהם והם נטשוהו , ואילו נוצרים גילו סקרנות למסורותיהם של היהודים ה"אקזוטיים" שהחלו למלא תפקידים חשובים בגרמניה . ניתן לסכם באמירה שכל עבודותיו של אופנהיים מבטאות את מטרותיו כצייר יהודי החי בעולם נוצרי . הוא השתמש באמנותו כדי לתאר את הדילמות של החיים היהודיים המודרניים , לחזק את שורשיהם היהודיים ולהוכיח לגרמנים את יופיים הפנימי ואת ערכם . מבט מוטרד על החיים היהודיים האמנסיפציה של יהודי מזרח אירופה יצרה מבט מוטרד יותר על החיים היהודיים המודרניים , ובהשפעת הרומנטיציזם , על תפקידו של האמן בחברה . הפסל מארק אנטוקולסקי , האמן היהודי הרוסי הראשון שזכה לפרסום בינלאומי , למד באקדמיה של סנט פטרבורג , ותיאר נושאים יהודיים כדוגמת "החייט הזקן" ( 1864 ) הכחוש ואכול הדאגה , הנשען החוצה מן החלון בבגדים בלויים כדי להשחיל חוט בקוף המחט באור אחרון . במקום יהודיו האמידים של אופנהיים , תיאר אנטוקולסקי את היהודים המרוששים של רוסיה הצארית , בניסיון לעורר את רחמי הצופים . שני האמנים נאבקו באנטישמיות , אבל גישתו של אנטוקולסקי היתה אלגורית , דבר בטוח ברוסיה יותר מאשר גישתו הישירה של אופנהיים . משנת 1868 ואילך הוא ביצע תבליטים של "האינקוויזיציה הספרדית פורצת לסדר של אנוסים , " וביטא את פחדיהם של יהודים ברוסיה , שבה מעצר פתע הוא מעשה שבכל יום , ואת אמונתו כי התבוללות לא תציל יהודים מרדיפות . אנטוקולסקי הגיב לאירועים ברוסיה גם אחרי שעבר למערב . בפסלו "ישוע לפני שופטיו" ( 1873 ) גינה את הפוגרום של 1873 באודסה , בהבליטו את יהדותו של ישוע באמצעות תווי פניו , פאותיו , הכיפה שחבש לראשו וכתונת הפסים שלבש . אנטוקולסקי הסביר שרצה שהפסל יזכיר לנוצרים כי ברדיפת היהודים , אחיו של ישוע , הם מסלפים את תורתו . אף כי הושמעו טענות נגד הפסל – מצד נוצרים משום שישוע מתואר בו כיהודי , ומצד יהודים משום שיהודי אינו צריך לעשות פסל של ישוע – נעשה השימוש בדמותו של ישוע כיהודי שכיח במאבק נגד האנטישמיות באמנות היהודית המודרנית . בעייתו של אנטוקולסקי עם היהודים מוצגת בפסל "שפינוזה" , ( 1882 – 1877 ) המתאר את ימיו האחרונים של הפילוסוף החולה השולח את מבטו לפניו בקבלת דין שקטה . האמן המשוחרר , שהיה הוא עצמו חולה אז , מזדהה כאן עם הפילוסוף המוחרם : גם הוא חש דחוי בידי הקהילה היהודית על שום אמנותו . בעיותיו של אנטוקולסקי כאמן שזכה לאמנסיפציה מוצגות בהבלטה חדה יותר אצל מאוריצי גוטליב , שעבודותיו מורות על המתח בין זהויותיו , הפולנית והיהודית . בהיותו סטודנט צייר את עצמו ( 1874 ) בלבוש פולני לאומי ותיאר תמונות מן ההיסטוריה הפולנית . כשנרדף בקראקוב בידי חבריו ללימודים על היותו יהודי , צייר את "שיילוק וג'סיקה" , ( 1876 ) ציור שבו מוצג שיילוק כזקן אבהי המחבק באהבה את בתו , ואילו היא מפנה בעורמה את מבטה הצידה ולוקחת ממנו את המפתח , רמז לכך שתמעל באמונו ותגזול את כספו . דימוי ויזואלי זה למונולוג של שיילוק "האין ליהודי עיניים " ? אמור לעורר את אהדתנו . גוטליב הביע את זהותו היהודית הגוברת והולכת גם בהציגו עצמו בדימוי הנוצרי של "היהודי הנצחי , " אחסוור . ( 1876 ) במקום להעניק לו כמקובל זקן ארוך הוא שם על ראשו מארק אנטוקולסקי , פסלו של הצאר הרוסי איוון האיום – האמן היהודי הרוסי הראשון שזכה לפרסום בינלאומי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help