sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

פייט , שהתנצר בשנת 1810 בהשפעת אמו , בתו של מנדלסון , ביטא את אמונתו שהיהודים הם עם מקולל כאשר הביע את דעתו על דבקותו של סבו ביהודיותו : "מי יודע מה יהיה עונשו " ! בשנת , 1815 בהשראת הפטריוטיות הגרמנית והקתוליות שלו , הצטרף אל הנאזרינים ברומא וסייע בידם לקבל הזמנה לעיצובו של חדר קבלות הפנים של קרובו שגם הוא התנצר , הקונסול הפרוסי יעקב סלומון ברתולדי . הם ציירו שם את סיפורו של יוסף כמשל על מעמדו של ברתולדי כיהודי שהגיע למשרה מדינית רמה , משקיבל עליו את המנהגים , ובמקרה זה גם את הדת , של החצר הלא יהודית . היתה זו מעין אפולוגטיקה המבקשת להסביר שלברתולדי היה תקדים יהודי למעשיו . התנצרותו של בנדמן נבעה אולי משאפתנותו , משום שסייעה בידו לקבל עמדות חשובות באקדמיות של דרזדן ושל דיסלדורף . הוא ביטא את גישתו ליהדות ב"על נהרות בבל" , ( 1832 ) שבה נראה זקן קשור בשלשלאות , נשים אבלות ואם וילד יושבים לחוף הנהר , ואין הם מנגנים בכינורותיהם כיוון שהם מסרבים לשיר את שיר ה' על אדמת נכר . עצבונם מגלה את העדר אמונתם בסיכויי גאולתם . בנדמן הציג שוב את ייאושו ב"ירמיהו על חורבות ירושלים" ( לערך , ( 1835-1834 שבו נראה הנביא מקונן בין החורבות והפגרים . ייאושו של בנדמן מגורלם של היהודים הוא שיצר את הרקע וההנמקה להתנצרותו . בעיית ההתנצרות היתה קיימת גם במחצית השנייה של המאה , בעיקר בין אמניות יהודיות כטינה בלאו וברונשה קולרפינל מאוסטריה , שהתנצרו לפני שנישאו לנוצרים , שהרי רק מעטות מאוד מבין האמניות האלה יכלו למצוא להן בעלים יהודיים . בלאו ציירה תמונות נוף , הרבתה לנסוע וחשה עצמה בבית בעולם האמנות יותר מאשר בעולם היהודי , אף שציירה בשנים 1876-1875 את "רחוב יהודי באמסטרדם . " קולר–פינל ציירה תמונות דיוקן ועירום , והיתה בחוגו של גוסטב קלימט בווינה , שרבים מחבריו היו יהודים מתבוללים . לעומת אלה , מוריץ אופנהיים , הנחשב לצייר המודרני היהודי הראשון , דבק ביהודיותו חרף האפליה והלחץ עליו שימיר את דתו . אמנותו היתה נאמנה למגמות הגרמניות של זמנו : אחרי שהושפע מן הנאזרינים , פנה לציור תמונות אנקדוטיות בסגנון בידרמאייר . גם ציורי הדיוקנאות שלו עשויים על פי הנורמות המקובלות , אבל הם נחלקים לשתי קבוצות : אחדים מהם מתארים יהודים גאים שהצליחו בעולם המודרני , כדוגמת הרוטשילדים , ואילו אחרים מתארים יהודים שהתנצרו , כהיינריך היינה . דיוקנאות אלה משקפים אפוא את הברירה שעמדה לפני יהודי גרמניה אחרי האמנסיפציה ומורים על קרבתו של הצייר לשתי הקבוצות . אופנהיים ביטא את המתחים בחברה היהודית המודרנית בכמה מתמונות הז'אנר שלו . ציורו "שובו של המתנדב היהודי ממלחמות החירות למשפחתו החיה עדיין על פי המסורת הישנה" ( 1834-1833 ) מהלל את הפטריוטיזם הגרמני של היהודים במלחמה , שבאופן אירוני שללה מהם הצלחתה את זכויותיהם . בהדגישו את האופי היהודי של משפחתו וביתו של החייל הפצוע , ביקש האמן לציין כי יהודי יכול לתרום למדינה גם אם הוא נאמן למוצאו . ב"לאווטר ולסינג מבקרים אצל משה מנדלסון" ( 1856 ) הוא מציג את דבקותו של מנדלסון ביהודיותו מול דרישתו של לאוואטר שימיר את דתו . לסינג עומד ליד מנדלסון , כדי לתמוך בו במגעו עם העולם הנוצרי . אופנהיים מדגים את מורכבותו של הסכסוך בהציבו לוח שחמט בין הדמויות , ומדגיש את יהדותו של מנדלסון בהציגו מנורת שבת התלויה מעל ראשו . האישה המכניסה לחדר מגש של כוסות תה מרמזת שסכסוכים כאלה יכולים להתיישב בדרכי נועם . רק פעם אחת נטש אופנהיים את השקפתו האופטימית על אפשרות ההתקרבות בין יהודים לנוצרים . ברישום "חטיפתו של אדגרדו מורטארה" ( 1862 ) מדגיש האמן את הטראומה העוברת על משפחתו של הילד בן השש , שא 5 מנתו הטבילה אותו לנצרות , כאשר באים אנשי הכנסייה לקחתו מביתו ולהפריד אותו ממשפחתו . בניגוד לכך ב"יארצייט" ( 1871 ) הוא חוגג את הענקת שוויון הזכויות לכל היהודים בגרמניה בתיאורם חתונה יהודית , ציור של מוריץ אופנהיים , הנחשב לצייר היהודי המודרני הראשון , דבק ביהודיותו חרף הלחץ עליו שימיר את דתו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help