sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

הפרוזה והדרמה . שירתו של איציק מאנגר מגלה זיקה עמוקה לעולמה של הרומנטיקה , בייחוד בתקופה המוקדמת של יצירתו , עד לשואה . ברוב שיריו נבנה עולם טרום מודרני ; חלק מגיבוריו ניחנו בתום ראשוני ובשאיפה עזה להתמזג עם הטבע , ואילו החלק האחר אחוזים בעתה מפני הכיליון הצפוי להם . זה עולם הטבוע בחותם המסתורין של הלילה , אשר כוחותיו הדמוניים שולטים בדרכי היער ונושאים בחובם בשורה של שיגעון ומוות . ביצירתו של מאנגר בכללה נבנית דמות של משורר–הלך שרבות מתכונותיו מזכירות את הרומנטיקה : הוא נודד ללא עוגן בחיים הממשיים , סביבתו אינה מבינה אותו , ושיריו נכתבים כביכול ברגעי הזיה טרום רציונלית . שירתו של מאנגר משנות ה20– נזקקת למסורות תרבותיות מגוונות , ויצירתו של עולם יהודי בעל תום ראשוני היא רק אחת מהן . המוטיבים החסידיים דרים בה בכפיפה אחת עם הנוכחות הבולטת של מוטיבים נוצריים , של נזירים ושל ישוע על הצלב : הבעש"ט מצטייר בשירתו של מאנגר במעמד התמזגותו המיסטית עם הטבע , המעניקה הילה של קדושה טרנסצנדנטית לדמותו ומבליטה בכך את זיקתו של מאנגר ליסודות הרומנטיים . מצד אחר , דמותו של ישוע נוכחת תדיר בשירתו כהתגלמות העל–זמנית של הכאב והתשוקה אל המוות . הגבולות בין שני העולמות האלה מטושטשים בכוונה מתוך התרסה , כפי שמעידה הכותרת של אחד השירים הידועים של מאנגר : "סאנקט בעשט . " היסודות הרומנטיים בשירתו של מאנגר ניכרים בייחוד בבלדות שלו . הן מתמקדות בעולם הפנימי המסויט של גיבוריו , עולם המופקע מכל סיבתיות רציונלית ברורה , ואילו למרכיב העלילתי החיצוני נודע בדרך כלל משקל משני . באחת מהרצאותיו כינה מאנגר את סוגת הבלדה בכינוי "חזון הדם . " רוב הגיבורים בבלדות שלו אכן שבויים בשליטתם הדמונית של חזיונות שווא מתעתעים , יצירי רוחו של עולם רגשי סובייקטיבי שבולטים בו פחדים קמאיים ותחושת החטא . אחד מתחומי ייחודה של הבלדה המאנגרית הוא הפן הלשוני , וגם כאן מתגלה בעקיפין הזיקה לרומנטיקה . הדיאלוגים בין הדמויות מצטיינים בעושרם האידיומטי ובזיקתם למקורות הפולקלור ( אמונות תפלות , השבעות וכיו"ב , ( אך כיאה לבלדה ניכר בהם , מלבד זה , גם טשטוש הגבולות בין איציק מאנגר ( במרכז , בין היושבים נתן אלתרמן ומרדכי צאנין ) – גיבורי הבלדות שלו שבויים בשליטתם הדמונית של חזיונות שווא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help