sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

הטבע כאל מקור של אמיתות טרנסצנדנטליות , לא היו נושאים שדיברו אל לבם של אותם סופרים ביידיש שגילו קרבה לעולמה של הרומנטיקה . הביטויים המרכזיים של הרומנטיקה ביידיש היו הפנייה אל הפולקלור , אל העבר היהודי ההיסטורי , העיצוב של חוויות מיסטיות אישיות וההתנגשות בין העולם הנורמטיבי היהודי לבין התפרצותם של כוחות נפשיים לא רציונליים . הטקסטים המכוננים של הרומנטיקה בספרות יידיש הם כאמור שתי הסדרות של סיפורי פרץ חסידות ומפי העם , ומעמדה הקאנוני המרכזי של זו האחרונה בא לביטוי כבר במסתו של ש' ניגר עליה הנושאת את הכותרת "דאס בוך" " ) הספר , " בה"א הידיעה , ( מסה שכונסה בקובץ הראשון של עבודותיו הביקורתיות של ניגר שהופיע בסמוך למלחמת העולם הראשונה . חלק ניכר מסיפוריו של פרץ קיימים בנוסחים מקבילים ביידיש ובעברית , אשר לעתים מפריד ביניהם פער כרונולוגי ולשוני ניכר , ועל כך יש להוסיף שלא תמיד ודאי שהוא עצמו היה אחראי לנוסח העברי של אותם סיפורים המוצגים כאילו יצאו מפרי עטו בלשון זו . ההרכב של שתי הסדרות הללו אינו זהה במהדורות השונות , והוא מורה גם על עמימות מסוימת של סוגה ונושא . העובדה שחלק ניכר מהסיפורים הכלולים בהן שואב את חומריו מסיפורת השבחים החסידית או מן הסיפורת העממית היהודית והכללית , מטביעה עליהן חותם רומנטי מובהק , משום שהפנייה לפולקלור כאבן שואבת לספרות היתה כידוע אחד מתווי ההיכר של הרומנטיקה האירופית . פרץ עצמו גילה התעניינות מתמדת ביצירה העממית ביידיש ואף עסק באיסופה , ובעולמה של תרבות יידיש ראו גם בכך גילוי אופייני לנטיות רומנטיות . הזיקה ההדוקה שנקבעה ביצירתו של פרץ בין עולמה של החסידות ובין המגמות הרומנטיות איננה דבר מובן מאליו . בחלק מסיפוריו ה"חסידיים" של פרץ ניכרות היטב מגמות של סאטירה ואירוניה הטבועות בחותם הגישה המשכילית הרווחת כלפי החסידות ; בחלקם ניתן להורות בנקל כיצד המגמות הרומנטיות נשזרות במארג דק עם מגמות של אירוניה מסתייגת , ושיזור זה מקנה להם נופך נוסף של עניין . אפשר גם לראות כי סיפורים אחדים הכלולים בסדרה חסידות מקיימים קשר עקיף בלבד עם עולמה וערכיה של תנועה זו ; אך בעלת משמעות רבה יותר העובדה שפרץ "קרא" את החסידות בהתאם לשאיפותיו הרומנטיות והדגיש בה בעיקרו של דבר את היסודות של ההתחברות עם הטבע , "העבודה שבלב , " המעמד המרכזי של החוויה המיסטית , שבה ניכרים גם משקלם הבולט של הניגון והמוזיקה וגם ההסתייגות מערכה של הלמדנות ה"יבשה . " כך למשל הסיפור "מקובלים , " בין המוקדמים שבסדרה חסידות ( נוסחיו בעברית וביידיש הם משנות ה90– של המאה ה , ( 19– בעצם אינו מעמיד במרכזו את ההוויה החסידית . רב ישיש ותלמידו היחיד נותרים בבדידותם בישיבה עיירתית שוקעת , והם מקדישים את כל עתותיהם ללימוד הקבלה ( ללא כל זכר ללימוד הגמרא . ( הרב מדבר בפני תלמידו בשבח הניגון כגילוי הטרום מילולי והטרום רציונלי המובהק ביותר של נפש האדם , ובהשפעת דברים אלה חווה התלמיד את החוויה המיסטית הרב משמעית שבה ההתמזגות עם העולמות העליונים מובילה אותו אל מותו באווירה של אקסטזה עילאית . הסיפור מסתיים אמנם באמירה עמומה ועוקצנית , אך גם אותה ניתן להבין בהקשר רומנטי : הסיום מחדד , מצד אחד , את הנושא האהוב על הרומנטיקה בדבר הפער שבין גוף לנפש ובין דמיון למציאות , ומצד אחר הוא טבוע בחותם "האירוניה הרומנטית , " שבה מתגלה השפעתו של היינה על פרץ המוקדם . ניתן למתוח קו ישיר מן הנושאים והאווירה של הסיפור "מקובלים" אל הדיבוק של ש' אנ–סקי . הסיפור "מקובלים" מקדיש , כאמור , תשומת לב מועטה בלבד לאופיו הספציפי של אורח החיים החסידי . בסיפורו הידוע של פרץ "בין שני הרים , " אשר נוסחיו המקבילים בעברית וביידיש הם מראשית המאה ה , 20– עומדת הוויה זאת במרכז , והוא עשוי לשמש דוגמה בולטת לדרך שפרץ מעצב בה את ההוויה החסידית בעיניים רומנטיות . ההתנגשות בין האדמו"ר החסידי , הרבי מביאלא , לבין נציג "ההלכה הקרה , " הרב מבריסק , מגיעה לשיאה כאשר החסידים מטיילים בחיק הטבע בשמחת תורה , מתוך התמזגות מושלמת בנוף . הרבי החסידי י"ל פרץ – הנטיות הרומנטיות דרו אצלו בכפיפה אחת עם כתיבה ריאליסטית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help