sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

לשנותיו האחרונות של הסופר , שנפטר ב . 1915– מגמות רומנטיות ניכרות גם אצל כמה מנציגי הדור החדש , היוצרים שהופיעו מראשית המאה ה20– ואילך , ובראשם שלום אש ודוד איינהורן . הנובלה של שלום אש "א שטעטל" " ) עיירה ( 1904 , " התקבלה כביטוי לשינוי היחס כלפי העיירה היהודית . וכשהופיעה , שנתיים לאחר מכן , הנובלה של י"מ וייסנברג "דאס שטעטל" " ) העיירה , ( " החלה הביקורת לדבר על שתי דרכים בעיצוב העיירה בספרות יידיש : העיצוב הרומנטי–סנטימנטלי של אש לעומת העיצוב הריאליסטי–נטורליסטי של וייסנברג . דוד איינהורן הוא המשורר הראשון ביידיש אשר הבליט את המגמות הרומנטיות ביצירתו , מתוך עמדה אלגית מופגנת שבאה לבכות את שקיעתו של העולם היהודי הישן . בשנים שלפני מלחמת העולם הראשונה החל להתרקם בדרך חתחתים לשונית וטקסטואלית מורכבת המחזה המזוהה יותר מכול עם המגמות הרומנטיות בתרבות יידיש – דער דיבוק ( הדיבוק ) לש' אנ–סקי ; הוא ראה אור בתרגומו העברי של ח"נ ביאליק ובמקור בשנים , 1919-1918 ועלה לראשונה על הבמה מיד לאחר פטירתו של המחבר , ב . 1920– הצלחתו של הדיבוק במרוצת כמה דורות ובהקשרים תרבותיים שונים ומגוונים , בתיאטרון העברי ובתיאטרונים שונים בעולם , מעידה על החיוניות המפתיעה של המגמות הרומנטיות בתרבות יידיש גם מעבר למסגרת המיידית שהצמיחה אותן . לאחר מלחמת העולם הראשונה ניכרות מגמות אלו בשירתם של משה קולבאק , איציק מאנגר ואברהם סוצקבר . העובדה שמדובר במשוררים שונים כל כך מעידה על רוחב האפשרויות המאפיין את גילויי הרומנטיקה בספרות יידיש , אך המהלך כולו נחתם עם השואה . יש גם לשים לב לפרישה הגיאוגרפית–התרבותית של הגילויים האלה : כוחן של הנטיות הרומנטיות בלט בעיקר במזרח אירופה היהודית ; הן ניכרו אמנם גם אצל כמה מסופרי יידיש שישבו בארצות הברית , אך נטיות אלו נראו מלאכותיות במקצת ותלושות מכל הקשר מיידי על רקע המציאות העירונית האמריקנית שטבעה את חותמה על היצירה ביידיש שנוצרה בה . רומן הבכורה של דוד איגנטוב אין קעסלגרוב ( במערבולת ) נדפס לראשונה בניו יורק ב , 1913– והוא עשוי לשמש בלא משים המחשה ברורה להבחנותיו של ש' ניגר שנוסחו באותה שנה עצמה בדבר כיווניו של הרומן המודרני ביידיש : הגיבור הראשי ברומן של איגנטוב חדור שאיפה בעלת אופי רומנטי מובהק שהוא ובני חוגו יעזבו את ניו יורק , העיר הגדולה המשחיתה והמנוונת , כדי לגלות בחיק הטבע כוחות להתחדשות אישית ולאומית , אך דבריו מתנסחים בלשון מלאכותית והם נראים תלושים מכל הקשר . הנטיות הרומנטיות אצל רוב סופרי יידיש במזרח אירופה ובארצות הברית כאחד התמזגו או התנגשו עם מגמות אחרות בכתיבתם . פרץ התחיל את כתיבתו כמשכיל מאוחר , והנטיות הרומנטיות דרו אצלו בכפיפה אחת עם כתיבה ריאליסטית , ולאחר מכן עם גילויים של סימבוליזם . יצירתו השופעת של אש נעה בתנועת מטוטלת בין נטיות רומנטיות הגובלות בסנטימנטליות לבין ריאליזם שנשק לעתים לנטורליזם . בודדים הם היוצרים ביידיש שניתן להדביק את התווית של "רומנטיקה" על חלק הארי של כתיבתם . הדבר נכון גם בנוגע לטקסטים עצמם , ודבריו של ש' ניגר במאמרו הנ"ל מוכיחים זאת : הוא הרי מדבר על כך שהרומן המודרני ביידיש אמור לתת ביטוי לשאיפות ה"רומנטיות" של האינטליגנציה היהודית , אך הוא יעשה זאת בתוך יריעה פנורמית של המציאות היהודית בת הזמן שתצטייר בעצם בטכניקה ריאליסטית . דווקא נקודות המפגש המורכבות בין המגמות התרבותיות השונות והסותרות , הן במסגרת הכוללת של יצירתו של סופר מסוים והן בתוך הטקסט הבודד , הן המעוררות עניין בתופעה . הרומנטיקה ביידיש נזקקה רק לחלק מסוים של התבניות והחומרים אשר הרומנטיקה האירופית סיפקה לה . כך למשל החזרה אל הילדות כאל עידן של טוהר ותמימות , והזיקה אל שלום אש – מגמות רומנטיות אצל סופרי יידיש שהופיעו בראשית המאה ה20-

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help