sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

בשל ארגונם הדתי . אבל הדת איבדה את הרלוונטיות הפוליטית שלה מאז עליית הנאורות , ויש להחליפה במוסד פוליטי מודרני של אוטונומיה לאומית–תרבותית שיאפשר ליהודים להתקיים כגוף פוליטי חוץ טריטוריאלי בעולם של מדינות לאום . בזמן של קיטוב אידיאולוגי גובר והולך ניסה דובנוב לנווט את דרכו בין הציונות , הסוציאליזם וההתבוללות . כהוגה דעות פוליטי משך אחריו דובנוב רק קבוצת תומכים צנועה מחוגי האינטליגנציה הליברלית הנוטים ללאומיות , וזו היתה מאורגנת סביב מפלגה פוליטית קטנה , ה " פאלקספארטיי , " שלא הצליחה מעולם להתחרות במשיכת המונים לא ב " בונד " הסוציאלדמוקרטי ולא במפלגות הציוניות . שמעון פרוג , ידידו ועמיתו של דובנוב בווסחוד בשנות ה80– וה , 90– היה המשורר היהודי–הרוסי הראשון שזכה להכרה בזרם המרכזי של הספרות הרוסית . כדי לשמור על זכותם לגור בעיר הבירה , שהיתה סגורה בפני סתם יהודים , נרשמו רשמית שני הידידים כמשרתי בית של עורך דין יהודי נודע . פרוג , שהאינטליגנציה היהודית–הרוסית ראתה בו "משורר לאומי , " הושפע רבות מן המלנכוליה הרגשנית האופיינית לשירה הרוסית של שנות ה . 80– הוא זיהה את הפרסונה השירית שלו עם הסבל הנצחי של העם היהודי , והעניק קול לירי ברור לתחושות הייאוש והמבוכה ששררו בחברה היהודית–הרוסית . בשירה הסנטימנטלית הנרטיבית של פרוג התנגשו דמויות רומנטיות יפהפיות מסיפורי המקרא ומן העבר התלמודי עם דמויות אומללות הסובלות מן המחסור של ההווה הרוסיהיהודי . רגישותו של המשורר לשני ; ת הפנימית של הנפש היהודית–הרוסית מצאה ביטוי עז בשורות כגון "רוסיה היא מולדתי אבל ארצי זרה לי" ו"גורלי מינה לי שני נכסים : נשמתו של משורר ומנת חלקו של עבד . " שלא כדובנוב , פרוג בהחלט לא היה אינטלקטואל . במסותיו המרובות , שהופיעו בעיתונות היהודית–הרוסית בשם העט " פיליטוניסט כלאחר יד , " יצר פרוג דיוקן קולקטיבי של העיירה היהודית . יחד עם כתריאליבקה של שלום עליכם וגלופסק ( כסלון ) של מנדלי ניתן לראות בה מטפורה מורחבת על כל " תחום המושב" באימפריה הרוסית . פרוג , כמשקיף אוהד ורגיש , תיאר מגוון של טיפוסים חברתיים ותרבותיים , והדגיש את אובדן הדרך שלהם עקב לחצי המודרנה . כאיש מוסר נלהב העמיד פרוג זה מול זה את היחסיות המוסרית של בני דורו ואת היושרה המוצקה כסלע של יהודי העולם הישן . חייו האישיים של פרוג כמשורר בוהמיין , השרוי תמיד במחסור כספי ועלול להיות מגורש בכל רגע בשל העדר זכות ישיבה , הלמו את הפרסונה השירית שלו כ"היהודי הנצחי" ידוע הסבל . סבלו הוחרף בשל העובדה שכיהודי לא היה רשאי להינשא לבת זוגו , תופרת נוצרייה , במשך שנים רבות . השנים האחרונות של המאה ה – 19– השנים של פרשת דרייפוס , של הקמת ההסתדרות הציונית ושל הסוציאליזם היהודי – היו גם שנים של פוריות רבה בהתפתחותה של האינטליגנציה הרוסית–היהודית . באודסה קם חוג מזהיר של סופרים , עיתונאים והוגי דעות , שחבריו נפגשו באורח סדיר לדון בגורלו של העם היהודי . רשימת משתתפיו נקראת כעת כמפת הרחובות של תל–אביב : ליליינבלום ומנדלי , דובנוב ואחד העם , ביאליק ושיינקין , דרויאנוב ודיזנגוף . בסנט פטרבורג עסקה קבוצה של עורכי דין , היסטוריונים וחוקרי ספרות באיסופן ופרסומן של תעודות על ההיסטוריה של יהודי רוסיה כדי להגביר את מודעותם לעברם . וחרף האי–הסכמה ששררה ביניהם בשאלות אידיאולוגיות ופוליטיות שונות , יצרו החוגים האינטלקטואליים של אודסה ושל סנט פטרבורג את גרעינה של האינטליגנציה הרוסית–היהודית הרחבה יותר , והיו לקבוצה חברתית שהשמיעה את קולה בציבור ובחברה הרוסית אחרי הפוגרום של קישינייב בשנת . 1903 אחד הנציגים הבולטים של האינטליגנציה היהודיתהרוסית בין שתי המהפכות של 1905 ושל 1917 היה ש ' אנסקי ( שמואל זאנויל רפופורט . ( את הופעתו הספרותית הראשונה הוא עשה בווסחוד , בסיפור " תולדות משפחה " . ( 1884 ) לאחר מכן איבד עניין ביהודים למשך כמעט עשרים שנה והפנה את מרצו לפעילות מהפכנית ברוסיה ומחוצה לה . הוא חזר לעניינים יהודיים רק במאה ה , 20– בהשפעת סיפוריו המודרניסטיים ביידיש של י " ל פרץ והפילוסופיה הפוליטית הרדיקלית של ידידו חיים ז ' יטלובסקי . עם שובו לרוסיה אחרי החנינה של 1905 ביסס אנ–סקי עד מהרה את מעמדו כאחד מראשי העיתונאים הרוסיים–היהודיים , כפעיל פוליטי וכסופר . בפולמוסו עם דובנוב אחרי מהפכת 1905 עדיין הגן אנ–סקי , כחבר נאמן של המפלגה הסוציאליסטית–רבולוציונרית , על השתתפותם של יהודים במאבק המהפכני , אבל בערוב ימיו התקרב לציונות . אנ–סקי גם פיתח עניין מקצועי בסוציולוגיה ובאנתרופולוגיה של התרבות העממית . במסתו מפרת המחשבה משנת , 1908 " יצירתיותו של העם היהודי , " שטח את תפיסתו בדבר היותו של הפולקלור הענף העתיק והמקורי ביותר של היצירתיות היהודית , וקרא לאיסוף ולחקר התרבות הכתובה והתרבות שבעל פה של העיירה היהודית . בשנים 1914-1912 הוא ארגן שורה של משלחות אתנוגרפיות לווהלין ולפודוליה ואסף חומר עשיר למוזיאון היהודי שהיה עתיד לקום בסנט פטרבורג . לרוע המזל נמנעה פתיחתו של המוזיאון בגלל האירועים המהפכניים של שנת . 1917 אנ–סקי , דובנוב ורוב הפעילים בתחייה התרבותית הרוסית–היהודית נאלצו לעזוב את רוסיה , שהיתה נתונה לשלטון הדיקטטורה הבולשביקית .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help