sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

היה בשאלה אם הבעיה היהודית היא חלק מסדר יום רחב יותר של רפורמה דמוקרטית ו : דמה חברתית או שיש להוציאה מההקשר הרוסי ולדון בה לחוד . את הכרוניקה המפורטת ביותר של ההתפתחות האינטלקטואלית של הזמן ההוא ניתן למצוא על דפי הירחון הפטרבורגי ווסחוד ( הזריחה , , ( 1905-1881 כתב העת היהודי הטוב ביותר שהופיע אי פעם בשפה הרוסית . במדיניותה של המערכת , שניתן לתמצתה במוטו : " דמה גם מבחוץ וגם מבפנים בין היהודים , " פסע ווסחוד בעקבות קודמיו , ראזסווט , דן ויווראיסקה ביבליוטקה . אבל הזמנים נעשו פחות נוחים ליהודי רוסיה . במשך כמה שנים נותר הווסחוד כתב העת היהודי היחיד בשפה הרוסית , ועורכיו נאלצו לנווט בין הסקילה של דרישות הצנזורה , שאסרה ביקורת כלשהי של הממשלה , לבין החריבדיס של תחושת האחריות הציבורית שלהם , שדחקה בהם להגיב על כל מעשה של אי–צדק כלפי יהודים . אף כי עורכי ווסחוד לא היו שותפים לרגשות הציוניים , והאמינו כי עתידם של היהודים הוא ברוסיה , הם פתחו את עמודי הירחון לדעות שונות . בשנת 1882 פרסם ווסחוד את המסה מפרת המחשבה " אוטואמנסיפציה" ( שנכתבה במקורה גרמנית ) של ליאון פינסקר , הרופא היהודי מאודסה , שבה טען כי על היהודים להיעשות פוליטית ללאום כדי לשרוד בסביבה העוינת של האנטישמיות הטבועה בעמים האירופיים . בהתאם לעמדתו המתקדמת נקט ווסחוד עמדה ביקורתית כלפי החינוך המסורתי וההרגלים החברתיים של היהודים , ועל כך נתקף בידי כתב העת העברי השמרני יותר , המליץ . יוקרתו הגדלה והולכת של ווסחוד משכה אליו כותבי עברית כמשה לייב ליליינבלום ויהודה לייב גורדון , שביקשו ליטול חלק בשיח הרוסי–היהודי . אחד המשתתפים החשובים בווסחוד היה ההיסטוריון , מן הבולטים באינטלקטואלים היהודיים–הרוסיים , שמעון דובנוב . את חינוכו היהודי המסורתי קיבל בעיירת הולדתו מסטיסלב שבביילורוסיה , ומעולם לא למד באוניברסיטה . על החיסרון הזה פיצה את עצמו בקריאה רעבתנית , וכל חייו היה בולע ספרים בכמה שפות אירופיות . רעיונותיו של דובנוב על ההיסטוריה הושפעו רבות מהוגי הדעות האבולוציוניסטים האנגליים הרברט ספנסר וג'ון סטיוארט מיל , וזה הביאו להיות מתנגד לעמדה ההגליאנית של ה Judenthum Wissenschaft des– ( מדעי היהדות ) ששלטה בהיסטוריוגרפיה היהודית בגרמניה במאה ה . 19– במאמריו המרובים ביסס דובנוב את עצמו כקול האינטלקטואלי החשוב של דור שנות ה , 80– הדור שאחרי ההשכלה . הוא משך עליו את זעמו של אליל נעוריו משה לייב ליליינבלום משום שהעדיף את אמריקה על ארץ–ישראל כיעד להגירה המונית , וננזף בידי הפטריארך של עיתונות העברית והיידיש אלכסנדר צדרבוים מחמת ביקורתו הקיצונית על מערכת החינוך המסורתית של היהודים . דובנוב יצא נגד כל אורתודוקסיה , גם של ההתבוללות וגם של ההשכלה . היה לו יחס חיובי ליידיש , והוא היה המבקר הראשון בשפה הרוסית ששיבח את שלום עליכם . דובנוב טען כי בזמנים של בלבול ומבוכה ממלאת עיתונות היידיש שליחות חשובה בעוזרה לבני אדם למצוא מחדש את אמונתם . יחסו לספרות העברית של זמנו היה מחמיר יותר . הוא נטל עליו את תפקידו של "מנקה אורוות אוגיאס" ממה שהיה קרוי בפיו "ספרות למחצה" ותבע את אימוצן של נורמות אירופיות ומלחמה בהבעה ריקה . תפוקתו העיתונאית השופעת של דובנוב שיקפה את ההתפתחות האידיאולוגית שלו מהומניסט ואוניברסליסט לדוגל בלאומיות של יהודי התפוצות . להשקפתו , היהודים הם גוף לאומי יחיד במינו , שבניגוד ללאומים אחרים , הוא אינו זקוק לא לטריטוריה ולא למדינה משלו והוא מסוגל לשגשג דווקא בהיותו בתפוצות . עד לעידן המודרני שרדו היהודים כלאום שמעון פרוג – המשורר היהודי-רוסי הראשון שזכה להכרה בזרם המרכזי של הספרות הרוסית , זיהה את הפרסונה השירית שלו עם הסבל הנצחי של העם היהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help