sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

איש ההשכלה היהודית משה מנדלסון , שייך במישרין למסורת המוזיקלית של הרומנטיקה . דוגמה אחרת להתנהלות של אמן ממוצא יהודי במרחבים הרומנטיים של התרבות בגרמניה מראה המקרה של היינריך היינה ( ר ' במדור יהודים ולא יהודים בזמן החדש . ( היינה , שהיה מצוי בעולמותיה של היהדות ותיעד בכמה מיצירות הפרוזה שלו את לבטיה של זהות יהודית , היה חבר זמן מה ב " האגודה לתרבות ומדע היהודים . " בשנת 1825 המיר את דתו וכעבור זמן היה פעיל בקבוצה הספרותית–הפוליטית " גרמניה הצעירה , " שהתנערה מן הרומנטיקה ונטתה לביקורת השלטונות בגרמניה . מחצית חייו השנייה עברה על היינה כסופר גולה בפריז . בספרי השירה של היינה אכן טבועה רגישות רומנטית , אך נושאים רומנטיים מובהקים כגון מיתוס האהבה , אתוס הנדודים , השהייה בטבע , בדידות האדם וזהות האמן נשזרים אצלו בלשון אירונית , בהפרכות ובסגנון בעל נטיות ריאליסטיות . חיבורו של היינה על " כנסת הרומנטיקה " משנת 1835 הוא דין וחשבון ביקורתי על דרכה של התנועה . הספר , הכתוב בסגנון פארודי , מצייר קריקטורות ספרותיות משעשעות של דמויות בולטות מחוג הרומנטיקה בגרמניה ומציע פרשנויות הומוריסטיות ליצירותיהן הראשיות . היינה מציג את מורכבותה ופוריותה של הרומנטיקה כתופעה אסתטית וסוקר את הישגיה הפואטיים הגדולים , אך דן גם בהקשרים הפוליטיים , ברכיבים האידיאולוגיים ובמבנה החברתי של החוג . הוא מוכיח את אנשיה על קנאות נוצרית , על שקיעה במיסטיקה ימי–ביניימית , על נטישת האידיאל הקוסמופוליטי של הנאורות והתמסרות לאומית צרת אופקים . על דרך זו מעמיד היינה לא רק תמונה ססגונית של זהות רומנטית , אלא מסמך מקורי מאוד של ביקורת תרבות . חיבורו של היינה על הרומנטיקה , גם אם אינו כתוב מנקודת מבט " יהודית , " יש בו הסתכלות " מבחוץ : " הצצה מרוחקת , מרירה וחדה מאוד על מעגליה הסבוכים של התרבות בגרמניה . לקריאה נוספת : את"א הופמן , סיפורי הופמן , תרגמה : נילי מירסקי , תל–אביב , . 1990 הינרייך היינה , כנסת הרומנטיקה , בתוך : כתבי היינה , תל–אביב , . 1953 שולמית וולקוב , בין ייחוד לטמיעה : יהודי גרמניה , 1918-1780 תלאביב , . 2003 הנרי וסרמן , אך גרמניה היכן היא , ? תל–אביב , . 2001 רומנטיקה ולאומיות יהודית ברוסיה מיכאיל קרוטיקוב הקשר המהפכני שהסתיים ברציחתו של הקיסר אלכסנדר השני בשנת 1881 חולל ברוסיה תקופה חדשה של ריאקציה פוליטית . השינויים הפוליטיים התבטאו גם בשורה של תקנות מפלות כלפי היהודים , שנתייחדו לכך מחמת צרותיה של רוסיה . התשובה היהודית נחלקה לשתיים : האינטלקטואלים פתחו בוויכוחים על עניינים לאומיים , שעה שההמונים בחרו להגר למערב כפתרון מעשי יותר . השנים שבין 1881 ל1905– הן , בכל הנוגע להתפתחות אידיאולוגית , מן התקופות הפוריות ביותר בהיסטוריה היהודית . האופטימיזם הפוזיטיביסטי של ההשכלה כבר נראה כמשהו לא רלוונטי שעבר זמנו , אבל לאידיאולוגיות של הליברליזם הפוליטי והרדיקליזם עדיין היה כוח מושך בין המשכילים היהודיים . סלע המחלוקת העיקרי עמוד השער של "ספר השירים" של היינה , המבורג . 1827 רגישות רומנטית ונושאים רומנטיים מובהקים נשזרים אצלו בלשון אירונית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help