sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

של תורת הקבלה , שנולדו לעתים קרובות מתוך הפנמה של מסורות מיסטיות מעידן הרנסנאס , או של תורות האלכימיה , מתגלים גם במעשיות פרי עטם של ארנים , המצטט מאגדת הגולם , ושל הופמן , המסתמך בעקיפין על תורת הקבלה כדי לבסס מושג חדש של כתב , שהוטבעה בו כביכול תכונה מאגית : האפשרות לתקן את העולם . דוגמה לכך אפשר למצוא במעשייה " קדרת הזהב , " פרי עטו של הופמן . המעשייה מספרת על הרפתקאותיו של סטודנט ביש מזל , הנקלע אל מעונו של ארכיונאי , אספן של כתבי יד מוזרים , המשתעשע בניסויי אלכימיה . הסטודנט , המיטלטל בין תשוקות , הזיות ומלאכת העתקה של מגילות ישנות , מוצא לו לבסוף בית בעולם של כתבים מעוטרים חסרי פשר : עולמה של השירה . המעשייה " קדרת הזהב , " כמו עבודותיו האחרות של הופמן , אינה אגדה קבלית , אך המחבר טווה בה פרשנויות ודימויים על אודות ספרי הקבלה כדי להעמיד תובנה אירונית על משמעות הכתיבה הספרותית ועל דרך פרדוקסלית זו לאשש את זהות המספר הרומנטי . העניין הרומנטי במקורות יהודיים היה אפוא סלקטיבי מאוד , אך הניב פרשנויות בלשניות ותרבותיות פוריות . מתוך הפרשנויות האלה , עם זאת , עדיין לא התחייבו עמדות אוהדות בנוגע לשאלת מעמדם האזרחי של היהודים בגרמניה . תהליך האמנסיפציה של היהודים נתפס אצל חלק מחוגי הרומנטיקה כמורשת נוספת של שיח הנאורות וזוהה עם המהפכה בצרפת ומשטר הכיבוש של נפוליון . עצם הזהות הרומנטית נבנתה בחלקה מתוך שלילת דימויי השיח האזרחי של הנאורות והתנגדות למוסדות החוקתיים שנכפו על ידי נפוליון ובעלי בריתו . המאבק למען השוויון האזרחי של היהודים , שאכן זכה להדים חיוביים בשיח הנאורות ולהצלחה לא מבוטלת בתקופת נפוליון , נתפס לפיכך כחלק מאותו עולם תרבותי ופוליטי שעליו רצתה הרומנטיקה להתגבר . מן האוטופיות המדיניות ומחוזות אחרים של דמיון פוליטי פרי עטם של סופרים רומנטיים לא ניטל תמיד הממד האוניברסלי ולא סולקו אופקים אמנסיפטוריים . אדרבה , הרומנטיקה הולידה פרויקטים חדשים של ביקורת חברתית ופיתחה רגישויות אנתרופולוגיות מורכבות ואף הניבה הכרה עמוקה בסוגי שחרור ותיקון , שהודחקו או בוטלו במסגרות הדיסקורסיביות של הנאורות . ההכרה בסטרוקטורה ההכרתית והקהילתית הטמונה במיתוס ובייחודיותן של מסורות לשוניות וספרותיות מינוריות , וכן ההאזנה למבנים פסיכולוגיים "אירציונליים" הטמונים בסובייקט , יצרו פרספקטיבות מתקדמות של שיח אסתטי ופוליטי . בתיאוריות אלו היה טמון , עם זאת , פוטנציאל הרסני והן היו פתוחות ונגישות לפרשנויות וולגריות וריאקציוניות . האנטישמיות היתה , אם כן , אחד הסימפטומים של תרבות אוונגרד הדוחה את הישגי המהפכה ותרה אחר מקורות נוצריים פרימיטיביסטיים של התחדשות חברתית . במיתוס התיאולוגי–הפוליטי של הרומנטיקה , שהתיימר להתבסס על מסורות נוצריות , טמונה היתה גם מגמה חשדנית כלפי הזהות היהודית . בין הדוגמאות לאותה מגמה שפשטה בקרב חוגי אינטלקטואלים בגרמניה מוכר המקרה של ההיסטוריון פרידריך ריהס , שהקדיש שני חיבורים לנימוק שלילת השוויון האזרחי של היהודים ונקלע בתוך כך לוויכוח ציבורי . את תיקון מעמדם של היהודים התנה ריהס בהמרת דתם , שבה תלה את המקור לנחשלותם התרבותית–אזרחית . בטענותיו של ריהס , המסתייעות גם בטענות תיאולוגיות עוינות , מהדהד אקליםדעה שהושפע במידת מה מן השיח הרומנטי . גם אם אין במקרה הזה לבדו כדי להעיד על אופקיה הפוליטיים של הגות הרומנטיקה והכרעותיה בעניין היהודים , הרי הוא מלמד על השפעתה בשאלת מעמדם האזרחי . הרומנטיקה השיבה ממד תיאולוגי לסדר יומה של המחשבה הפוליטית בגרמניה , ועל דרך זו פתחה פרספקטיבה נוספת של התנגדות להתקבלות היהודים בחברה האזרחית בגרמניה , התנגדות שגם בעידן הנאורות לא הוסרה לגמרי . בחיבורים מרכזיים בשיח הפוליטי של הרומנטיקה , כגון " הנאומים לאומה הגרמנית" פרי עטו של פיכטה ו"הנצרות או אירופה" של נובאליס , אנו קוראים גם פרשנויות מגוונות לשאלת הלאומיות ועתידה המדיני של גרמניה . החיבורים האלה יש בהם לפרקים , לצד טענות ד 4 גמטיות והנחות בדבר בכורה תרבותית של גרמניה , איכויות תיאורטיות גבוהות שאף מחזיקות בחלקן תכנים קוסמופוליטיים . עם זאת רשימות , מניפסטים ופרסומים רבים פרי עטם של חברי התנועה , תלמידיה או מקורביה , כגון יוזף פון גרס , היינריך פון קלייסט וארנסט , מתעדים גישות פוליטיות מיליטנטיות , פולחן אדמה וקשרי–דם ומאמץ של המצאת מסורת לאומית שבה כרוכים גם דימויים שליליים של יהודים וזרים אחרים . דוגמאות לאותה אמביוולנטיות בגישתה של הרומנטיקה לשאלת היהודים נמצאות ברשימות פואטיות וביצירות הספרות של אנשיה . ברשימותיהם של ארנים , ברנטאנו וסופרים אחרים , משניים יותר , שבים ומופיעים סטריאוטיפים גסים על היהודים . דמות שלילית של יהודי מככבת למשל במעשייה "היהודי בסבך הקוצים , " שנאספה ועובדה בידי האחים גרים לקובץ מעשיות הילדים המפורסם . דמויות יהודיות אחרות , כגון זו של "היהודי הנצחי , " דמות נודד שהופיעה לראשונה בספרי אגדות עם בשלהי ימי הביניים , זכו ברומנטיקה לפרשנויות מורכבות יותר . אצל שאמיסו וז'אן פול נעשה הנודד היהודי לדמות של חלוץ ומבקר , שגורלו – הקללה לשוטט בעולם ללא מנוחה וללא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help