sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

יהודים ויהדות ברומנטיקה הגרמנית גלילי שחר הרומנטיקה הגרמנית היא אחת מתופעות התרבות המרתקות והמורכבות של העידן המודרני . הרומנטיקה באה לעולם בשנות ה90– של המאה ה . 18– יצירותיה המרכזיות הופיעו סביב שנת , 1800 אך התנועה המשיכה להטביע חותם בשלושת העשורים הראשונים של המאה ה19– וליצור מסורות ספרותיות ומוזיקליות הנותנות את אותותיהן עד המאה ה . 20– את מהותה של הרומנטיקה אפשר ללמוד כאחת מן הצורות המפותחות , המתקדמות ובה בשעה הסותרניות של הנא 4 ר ; ת בגרמניה : היא הקצינה את מפעלי ביקורת התבונה של ההשכלה המאוחרת והביאה על ידי כך את שיח הרציונליזם להפרכה ; היא הפנימה את שיח התיקון האזרחי של המהפכה בצרפת ומתוך התנגדותה לשלטון נפוליון הביאה לעולם את האידיאולוגיה הלאומית ; היא המציאה מסורות ומעשיות עם ובה בשעה גם יצרה תפיסות בלשניות פרוגרסיביות ומתודות אירוניות של ביקורת ספרות . הרומנטיקה היתה קהילה מהפכנית , אוונגרד ספרותי ופוליטי , הפונה כביכול "אחורה" ומחפש דווקא בעבר דגמים מיתולוגיים לחידושה של זהות האדם : כמה מאנשיה אימצו זהויות נוצריות פונדמנטליות והשיבו לחיים דימויים חברתיים ופוליטיים מעולמות ימי הביניים ; ההגות הרומנטית משוטטת ב"שבילי יער , " ומחפשת לכאורה ב"טבע , " ב"קדום" וב"מסתורי" מקורות לכינון עתידה של אירופה . ברומנטיקה התקיימו סתירות רבות , וכלל זה נכון גם בנוגע למקומם של יהודים ולדימוייה של היהדות במסגרותיה . שכן , הרומנטיקה היתה אתר נוסף של תרבות האמנסיפציה , שדה של דיאלוג תרבותי בין יהודים לגרמנים ומקום נוסף שהתרחבו בו אופקיה של הזהות היהודית המודרנית . ובאותן המסגרות התגלו גם מסמנים של פטריוטיזם גס ושוביניזם תרבותי וסימפטומים של זהויות אנטישמיות . המורכבות הזאת ביחסה של הרומנטיקה ליהודים ולמסורת היהודית משקפת בחלקה הבדלים ופערים שבין הוגים שונים בני תנועה אחת . הרומנטיקה הגרמנית היתה תנועה הטרוגנית : היו לה שלבים שונים ונציגים רבים . ובכל זאת נדמה כי דפוסים מסוימים שבו ונשנו אצל כמה מן הבולטים שבאנשיה , ובהם פרידריך שלגל , וילהלם יוזף שלינג , פרידריך שליירמאכר , נובאליס , לודוויג טיק , אכים פון ארנים , את"א הופמן , אדלברט פון שאמיסו , האחים יעקב ; וילהלם גרים ויוהן גוטליב פיכטה . יחסה האמביוולנטי של הרומנטיקה לשאלת היהודים ניכר תחילה בהשקפותיה על מהותה של היהדות כדת ומסורת תרבותית והוא מתועד בעיצובן של דמויות ספרותיות של יהודים , אך מהדהד כמובן גם בעמדותיה בעניין זכויותיהם האזרחיות של יהודי גרמניה , ומוצא לבסוף ביטוי במפגשים או בסוגי דיאלוג עם סופרים ואנשי רוח , ובהם מי שמכונות " נשי הסלון היהודיות . " מאז תרגום התנ"ך לגרמנית בידי מרטין לותר היו הספרות המקראית , וכן מזמורי תהלים ושיר השירים , מקור לבנייה של דגמים פואטיים ותיאולוגיים בגרמניה . יוהן גוטפריד הרדר , למשל , הוגה מאנשי זרם "סער ופרץ" וממבשרי תרבות הרומנטיקה בגרמניה , מצא ב"שירה העברית הקדומה" עדות לפואטיקה עתיקה , ראשונית ופשוטה שתוכל לשמש מקור נוסף , פורה , לחידושה של השירה בגרמנית . הספרות המקראית השפיעה גם על נובאליס . בשיריו המוקדמים ניכרים השפעות סגנוניות שונות ודימויים מגוונים שמקורם בתנ"ך . גם שיריו המאוחרים שואלים מוטיבים מספרות הנביאים ואלגוריות של אהבה משיר השירים . לשיח של נביאי ישראל היתה השפעה מסוימת גם על הגותו המדינית של נובאליס , כפי שניסח J בחיבור "הנצרות או אירופה . " עם זאת נובאליס , כמו רבים מהוגי הרומנטיקה , דחה את הדגם המונותיאיסטי החמור ואת מחשבת החוק המיוחסים ליהדות . הקתוליות , ולא היהדות , שימשה לו מראה מקום לחידושה של תיאולוגיה פוליטית והגות מדינית המתבססת על רעיון דתי של קהילת אהבה . דימויים מלשון המקרא ומטפורות משפת מזמורי תהילים התגלגלו אל שיריו ואל מקצת הנובלות של יוזף פון אייכנדורף , אלא שגם ביצירותיו נשאר התנ"ך מקור משני , ואין לייחס לו השפעה מופרזת . מסורת יהודית אחרת שבה מצאה הרומנטיקה מקורות פוריים לחידושן של תורות שפה וספרות היא הקבלה . הקבלה , כמו תורות הרמטיות וגנוסטיות אחרות , שימשה את הרומנטיקה בבנייה של פילוסופיית שפה ופואטיקה מהפכנית . הקריאה הרומנטית בתורת הקבלה היתה אמנם עקיפה , חלקית ושרירותית מאוד , אך היא הניבה פרשנויות מרתקות למושג השפה והביאה להבנה חדשה של מערכות סימון . שלגל ונובאליס זיהו בקבלה גוף ידע שאינו נבנה מתוך סדר דיסקורסיבי של דילוג מעניין לעניין וזיקה לוגית בין מושגים , אלא מתוך הרכבות רטוריות של משמעויות , מתוך משחקי מילים , שמות ודימויים . במובן הזה נתפסה הקבלה כ"האסתטיקה האמיתית , " כלומר כשדה פתוח של משחקים סמי 4 טיים שהם משוחררים ממשימת הייצוג . תורת הקבלה זכתה , במילים אחרות , לפרשנות אסתטית : היא הובנה כמערכת לשונית שאינה מחויבת עוד לעיקרון של ייצוג המציאות , אלא מתמסרת לעיצוב פואטי של העולם . הדים לפרשנויות רומנטיות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help