sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

מכסים על כל תמה או מוטיב רומנטיים וגוררים את יצירת שניאור לעבר הדקאדנס . שירת יעקב פיכמן ניסתה את כוחה בז'אנרים הרומנטיים של הפואמה האוטוביוגרפית והלירית ובאידיליה , אך באלה לא מפעמת רוח רומנטית . זו מפעמת דווקא בשירה הלירית של פיכמן שלעתים קרובות כתובה דווקא בז'אנרים קלאסיים וניאו–קלאסיים כמו הסונט . זוהי רומנטיקה 'רכה' המביעה רזיגנציה ממלחמות הרוח ומאבקי הנפש , העדפה של שקט הסתיו והשלכת על פיתויי האביב , הכנה נכנעת לקץ החיים הבלתי נמנע . בהצגת הטבע והשפעתו על הרוח קרובה שירת פיכמן לאימפרסיוניזם יותר מאשר לרומנטיקה . בשירת יעקב כהן הטבע הוא "כינור הפלאים" של המשורר , והמשורר עצמו הוא 'נפיל' בין גמדים , 'אדם עליון' הנושא לעמו את האידיאלים המרוממים של הגבורה והגאולה ( כהן הוא אבי סיסמת ארגון השומר : "בדם ואש יהודה נפלה – בדם ואש יהודה תקום . ( " אך גם הגבורה וגם הגאולה מוגבהות הרבה מעבר לממשותן , שכן כהן אינו חש כלל בהבדל שבין הרוממות הרומנטית של חזונות כבירים לבין פגעי המציאות ה'נמוכה . ' חשוב הרבה יותר הוא היסוד הרומנטי העמוק בשירתו של דוד שמעוני , ש : שר 4 לרומנטיקה הרוסית ( ובייחוד ליצירת לרמונטוב , שממנה הרבה לתרגם לעברית ) התמיד זמן רב . הדובר בשירתו הלירית והפואמתית הוא אדם מיוסר המבקש את אמת ההוויה . הוא נתון במסעות ( דמיוניים רובם ) בחלל ( ממדבריות לוהטים אל קרחי הציר הצפוני ומן הצפון הרוסי הקודר אל הים התיכון ) ובזמן , במשך עידנים היסטוריים . בכל אלה אין הוא שוכח את מקומו הצנוע בעולם הממשי – הריהו סטודנט עני , תייר או 'תלוש' יהודי שנקלע למקום לא לו . מן הפער בין הרגשת הגדולה העצמית לממשות העלובה מפיק הדובר אירוניה עצמית המזכירה את ביירון , היינה ולרמונטוב וכן גם פאתוס שנעימתו רומנטית . באידיליות הארצישראליות שלו ערך שמעוני ניסיון נועז לטעת את תפיסת העולם של האידיליה הטשרניחובסקאית , שעיקרה הבלטת המקום האורגני של האדם ביקום , בנוף הארצישראלי הקשה של ימי העליות החלוציות . על הפער בין המשאלה האידילית למציאות הזמן והמקום הנעדרת תום ומלאה וכחנות , פאתוס וכוונות אידיאולוגיות–גרידא לשיבה אל הטבע , מגיבות היצירות עצמן במודוס הקומי , ואף על פי כן עולים יסודות אידיליים לידי ביטוי רגעי , כמו ברגע מופלא של "נפילת תבלול" שבו רואה העין את הפלאי החבוי ביומיומי " ) יובל העגלונים , ( " חודרים רגעי אקסטזה רליגיוזית לתוך מציאות חילונית נמוכה המתוארת בהומור " ) ביער בחדרה , ( " או מועלה על נס קורבן של המאבק הציוני ומובעת הנכונות לקורבנות דומים למען הבטחת הרצף האורגני של חיי העם במסגרת הטבע וההיסטוריה גם יחד " ) מצבה . ( " "טוב עם עפר האדמה עד לבלי שריד התמזג" כותב שמעוני באידיליה האחרונה , והודות למוטיבים רומנטיים כמו אלה של התמזגות בקוסמוס זכה להתמיד במעמד הפרשן השירי של ארץ–ישראל הציונית–החלוצית . הלכי רוח רומנטיים קלילים ועליזים מתבטאים בשירתו של יצחק קצנלסון , שהרבה לתרגם מיצירות היינה לעברית , ומיטב יצירתו קיבל את השראתו מ"מסע בהרי ההרץ" של המשורר היהודי הגרמני הגדול . גם אצל קצנלסון כאצל היינה מהלך הדובר על חבל דק שבין חלומות גדלות נרקיסיים לבין אירוניה עצמית המהרסת חלומות אלה . בשנות ה20– וה30– של המאה ה20– שולט בשירה העברית בארץ–ישראל ובמזרח אירופה המודרניזם ומונע את המשך האחיזה ברומנטיקה . אף על פי כן כמה מן המחוננים שבמשוררים ( כגון אלתרמן וחיים לנסקי ) נצמדים לעמדה הרומנטית כאל ' אף על פי כן ' השריר וקיים גם במציאות הקודרת והלא–רומנטית ביותר ( אצל לנסקי מציאות הגולאג בסיביר . ( שלוחה רומנטית מתמידה נמצאת לשירה העברית בארצות הברית והבולטים במבטאיה הם בנימין נחום סילקינר , אפרים ליסיצקי , הלל בבלי , ישראל אפרת , אברהם רגלסון ושמעון הלקין ( שלושת האחרונים עלו לישראל . ( כל אלה דוחים את המציאות העירונית המודרנית ומציגים אותה כחומרנית , כאוטית וגסה , שותפים להערכתו של ביאליק את ניו יורק ( שבה התגוררו רובם ובה ביקר הוא בשנת ( 1926 כ ' קריית שטן . ' לעומת העירוניות וקבלת המודרניזם של משוררי יידיש של התקופה , מטפחים המשוררים העבריים ( למעט חריגים מאוחרים יותר כגבריאל פרייל ונח שטרן ) רומנטיקה של הטבע , הכפר והספר . ליסיצקי , אפרת ובבלי נמלטים מן החנות והסלון היהודיים אל עולמם של חלוצי הציוויליזציה האמריקנית או אף אל פרברי העוני של השחורים ( כגון " באוהלי כוש " של ליסיצקי . ( באידיליות סאטיריות מוצג האול–רייטניק היהודי בכל גסותו והמורה העברי במלוא עליבותו . " עמא ריקא " מכנים המשוררים את היהדות החדשה הרחוקה מתרבותם העברית . פנתיאיזם נוסח תורו , אפוסים אינדיאניים ופנייה אל הטבע מביעים את מחאתם וניכורם למציאות החדשה . פעילותם בשדה התרגום לעברית הקיפה בעיקר את המשוררים הגדולים של הרומנטיקה האנגלית ושל התקופה הוויקטוריאנית , ורק הלקין חרג מאלה אל "עלי עשב" של וולט ויטמן . מתוך כל המשוררים האלה שכולם היו בעלי תרבות והשכלה פילוסופית וספרותית רחבה התבלטו באינטגרציה של ידע , ריגוש וחדשנות לשונית בעיקר שניים : רגלסון והלקין . רגלסון , משורר אזוטרי במכוון ובעל סגנון מקורי ומיוחד , יצר שירה מטפיזית החותרת לחישוף אחדות–ההוויה . הוא מבקש את המשמעות הרוחנית המלכדת חיי האדם מהיותו "שפך זרע למו רחם" ועד שובו לקדמותו – אל "נצח" שאינו ניתן לכליה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help