sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

הדת הטבעית של 'אלוהי ההרים' ו'אלוהי הנהרות' וקיבלו עליהם עול תורה ומצוות של שופט כל הארץ המחמיר בגזירותיו על החיים הטבעיים . אכן , לפי ראייתו של ברדיצ'בסקי , קרע טראגי בין התרבות לבין הטבע שייך לאנושות כולה אך הוא אופף בדרך כאובה במיוחד את החיים הבלתי טבעיים המעוותים של היהודים . בשנים האחרונות של המאה ה19– והראשונות של המאה שבאה אחריה – בין היתר בזכות הציונות – ברדיצ'בסקי מצפה להולדתה של תרבות עברית חדשה . אך תהליך ההבראה המהפכני שהוא מייחל לו אינו פשוט . העבר מוסיף לחיות גם בהווה אצל כל ברייה 'תולדתית' ( היסטורית , ( ולפיכך שום מהפכת ערכים אינה שלמה . מצד אחד , גם כשמורדים בעבר הרי זה מכוחם של המתים הגדולים שעל קבריהם פוסעים המורדים ששאבו מהם ומן המאבק בהם את האנרגיה הרוחנית שלהם , ומן הצד האחר , גם כשאנו נכנעים לעבר וגם "כשאנו מנצחים את העבר הרי אנו המנוצחים . " יוצא אפוא שבעיניו ההוויה האנושית כולה היא באופן עקרוני בלתי הרמונית ובלתי מסוגלת להרמוניה , ולו רק מפני שאף פעם אינה חיה כל כולה בזמן הווה . באופנים עקיפים ולא מודעים ממשיכים כוחות נפש שונים להיות מופעלים בידי אמונות ומנהגים של העבר , שהאינטלקט כבר דילג מעליהם לפני זמן רב . סכסוכים נפשיים בלתי נמנעים , שהם תוצאה של זה , עומדים במרכז חלק גדול מיצירתו הסיפורית ואין ספק שהוא רואה את הוויית האדם המודרני כולה ולא רק את הוויית היהודי כהוויה של קרעים . עמידה זו על ההיסטוריות ואף הפרגמנטריות העקרונית של הקיום האנושי באה לו מן ההוגים של הרומנטיקה הגרמנית ( בעיקר שלינג , ( והתפיסה המיוחדת לו של זמניות ייחודית לאדם , אקסטאטית ( המגיחה מתוך הווה ומתפרצת לתוך אופקים שונים של עבר ועתיד , ( מקדימה את זו של היידגר שאף הוא , בין השאר , חניך הרומנטיקה הגרמנית . גם בעולמו הסיפורי של ברדיצ'בסקי ניכרת השפעה כבירה של הסופרים הרומנטיים : חלומות והזיות מדריכים את הדמויות לא פחות ואף יותר מאשר מחשבות מודעות מפוכחות ומפוקחות . דחפים פתאומיים שאינם מובנים להם עצמם פועלים עליהם ברגעי הכרעה גורליים . מושגיהם על המציאות שבה הם חיים מושפעים תמיד ממיתוסים עתיקי יומין ומעמיקי שורשים . כהוגה בענייני אמנות היה ברדיצ'בסקי אויב מושבע של הקריאה לריאליזם . החיים הפנימיים היו בעיניו הנושא העיקרי של 'השירה' ( מונח המקיף אצלו , ולא במקרה , גם סיפורת אמנותית , שהרי כמבקר – ואף כסופר – מזלזל ברדיצ'בסקי , זלזול רומנטי , בכל ההבחנות הז'אנריסטיות . ( השירה עניינה ב"נסתר שבנגלה" כלומר , בחישוף עולמות פנימיים וגורלות בני אדם השונים ממראיתם החיצונית ורחוקים גם מן הדימוי העצמי והתודעה העצמית של הדמויות . אך האמן יכול למלא נורמה אסתטית זו רק אם חושיו , אישיותו ודמיונו , ובקצרה , הסובייקטיביות שלו , מתמזגים עם חטיבת מציאות נתונה , "אובייקטיבית" לבליהפרד . לפיכך החזון האמנותי לעולם אינו צילום של המציאות ואף אין הוא אמור להיות כזה . הריהו יותר בגדר מיתוס חדש . ביצירות של אמת 'רוח אגדית' מרחפת גם מעל המציאות המוחשית ביותר שבסיפור או בשיר . גם כחוקר בתולדות האמונה הישראלית והנצרות מחפש ברדיצ'בסקי בכל טקסט את עקבות העריכות המאוחרות וכמו כן גם את השרידים של טקסטים ומסורות קדומים יותר . טקסטים , כמו נפשות בני אדם , יש להם בעיניו תמיד "גיאולוגיה" רבת שכבות המייצגת לא רק זמנים ( ולעתים עידנים ) שונים אלא גם את המתיחות שביניהם . למרות קפדנותו הפילולוגית במחקריו אין ספק שאת הבכורה הוא מעניק לאינטואיציה ולדמיון המדעי , שאינם רחוקים אצל החוקר האמיתי מאלה של האמן . וגם בחתירתו למצוא שורש אחד למדע ולאמנות ( כבכל הרעיונות האחרים שהוזכרו כאן בחטף ) מתגלה ה : רבה שלו לרעיונותיה ולרוחה של הרומנטיקה . סמוך לראשית דרכו זכה טשרניחובסקי ( מידי קלוזנר ואחרים ) לכינוי "יווני , " ועומת עם ביאליק ה"יהודי . " לפי ההנגדה של שילר בין השירה ה'נאיבית' ל'סנטימנטלית' – שממנה הופק אחר כך בידי השלגלים הניגוד בין ה'קלאסי' ל'רומנטי , ' היה אפוא טשרניחובסקי אמור להיות הנאיבי והקלאסי ואילו ביאליק – הסנטימנטלי והרומנטי . ואמנם טשרניחובסקי עשה הרבה כדי לתת להבחנות אלו מראית עין של ממשות . הוא העיד על עצמו שהוא בעל נפש הרמונית , דוברו השתחווה לפסל אפולו , ראה עצמו זר לתרבות עמו וכיוצא באלה . ואולם בדיקה יסודית יותר מגלה את העיוות היסודי שבתפיסה זו . האידיליות של טשרניחובסקי הן משיאי יצירתו , ואלו היו בעיני שילר אחד משלושת הז'אנרים הטיפוסיים של השירה הסנטימנטלית–רומנטית בהיותן מגשרות בקסם–האמנות על הניגוד שבין הריאלי לאידיאלי ובין האדם לטבע , ניגודים המענים את הנפש הרומנטית . טשרניחובסקי כתב גם אלגיות , ז'אנר סנטימנטלי–רומנטי נוסף לפי שילר , וגם נושאיהן – כמו "מות התמוז" – הולמים את המסורת הרומנטית . גם סוגים אחרים של שירה שטיפח – כגון הבלדה – עמדו ברום ההייררכיה הרומנטית ושירתו הלירית מראשיתה מושפעת עמוקות מלרמונטוב וגם מביירון ושלי יותר מאשר מגתה , ההלני והקלאסי–למחצה . קל לזהות את הרומנטיות הבסיסית שלו ביחסו לשתי תמות מרכזיות ברומנטיקה : הילדות והטבע . בשירתו – הלירית והסיפורית גם יחד – של ביאליק הילדות המוקדמת היא , בין השאר , תקופה של ספיגת מראות תשתית המתמידה בהשפעתה על

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help