sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

בצד התביעות לריאליזם עד לתקופה הישראלית ועד בכלל . אפילו מבקר הספרות המרכזי של הדור הבא , י"ח ברנר ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית , ( שהוא גם סופר ריאליסטי ומבקר חריף של החברה היהודית של זמנו , מעדיף כמבקר ספרות פעיל בעשור השני של המאה ה20– את השראתו של ביילינסקי , חניך הפילוסופיה האידיאליסטית והרומנטיקה הגרמנית , על פני השראת דוברוליובוב ופיסארב שניכרה באיגרותיו בשנות התבגרותו . בילינסקי מתנגד לכל מגמתיות מפורשת בספרות , עומד על חלקו של הלא מודע בתהליך היצירה ועל האינטואיציה המאפשרת לסופר הגדול להפוך דמויות ועלילות לבעלות משמעות סמלית . עוד יותר מתולדות המחשבה הספרותית והביקורת מורגשת ההשפעה המאוחרת של הרומנטיקה במערכת הז'אנרים הספרותיים במעבר המאות . רק אז נעלמים האפוס , המשל , הסאטירה האלגורית , הדרמה האלגורית , הסיפור הדידקטי והאודה , המייצגים סגולות אנוש או מצבים אוניברסליים . מופיעים הנובלה הפסיכולוגית , הפואמה האוטוביוגרפית , הבלדה הטהורה ( נקייה משיירי כתיבה אפית או לירית , ( האידיליה , ומונולוגים ודיאלוגים דרמתיים . הנורמה השלטת בכל הז'אנרים החדשים היא הבעה של הלוך רוח או חוויה ( בשירה ) או הצגת מציאות ( בסיפורת ) שהם מוחשיים וחדפעמיים בזמן , במקום ובצביון , מתוך התרחקות מן ההסמלה המפורשת והחד–משמעית שבאלגוריה והעדפת הסמל ה"טבעי" העולה מן המצב המתואר ( נשר , כוכב , כלב ) או הסמל הרבמשמעי ( מתי מדבר , בריכה , ערבה , חורף . ( השיר הלירי התמציתי מועמד בראש ההייררכיה האמנותית ועמו הפואמה הלירית והפואמה האוטוביוגרפית . גם בסיפורת שכיחות יצירות בדיוניות הכתובות כיומנים או כרשימות אוטוביוגרפיות של דמויות בדויות שיש להן זיקה ברורה לאוטוביוגרפיה הממשית של המחבר ( אצל ברדיצ'בסקי וברנר ) או מבדים שעל יסוד התרשמות ישירה של המספר–העד , שהם לעתים קרובות בעלי אופי של פראגמנט . הישירות של ההבעה האישית מפצה על העדר 'שלמות' מבנית של ז'אנרים מונומנטליים כרומן המשפחה . לא רק פואמות באות להשיב על השאלה הפותחת את "שירתי" של ביאליק "התדע מאין נחלתי את שירי " ? אלא גם סיפורים רבים . תיאורי טבע נרחבים נחשבו כבר בימי ההשכלה – לפחות בתיאוריה – להישג חיוני לספרות העברית מפני שהם משקפים גם את הרחבת היכולת הלשונית וגם את הפתיחות החדשה של היהודי למה שסובב אותו . ואולם עכשיו , אצל ביאליק וטשרניחובסקי המרבים בהם , הם אינם באים לעצמם כתיאורים "אובייקטיביים" אלא כמעידים על התהוות אישיות המשורר ( בפואמה האוטוביוגרפית ) או כאחוזים בקשרים אורגניים וכאילו ספוגים בהלכי רוח "סובייקטיביים" ( באידיליה , בפואמה המיתית–סמלית ובפואמה הלירית . ( אידיליות כותב לא רק טשרניחובסקי אלא כותבים גם דוד שמעוני , יצחק קצנלסון ויעקב פיכמן ופואמות אוטוביוגרפיות כותב לא רק ביאליק אלא גם טשרניחובסקי , יעקב לרנר , יעקב שטיינברג וזלמן שניאור . בשירה נעלמת כמעט לחלוטין הפואמה האקטואליסטית – להוציא פואמה פסבדודוקומנטרית כ"בעיר הה H גה" של ביאליק – ובסיפורת אף על פי שנמשכת מסורת ריאליסטית ( כגון אצל ש' בן–ציון , י"ד ברקוביץ' וא' ראובני ) זוכה לתשומת לב קוראים ומבקרים גם יחד סיפורת שיש בה יסוד אגדי חזק ( כמו רבים מסיפוריו העבריים של י"ל פרץ , סיפורי ברדיצ'בסקי וסיפורי עגנון הצעיר . ( גם התמטיקה , בדומה למערכת הסוגים הספרותיים , מראה את ההשפעה המאוחרת של הרומנטיקה . העיסוק בילדות מיכה יוסף ברדיצ'בסקי ורעייתו רחל בתצלום משנת – 1902 פרץ בסערה בשנת 1900 אל הספרות העברית בתשעה ספרים של סיפורת והגות שנכתבו כולם בארבע השנים שקודם לכן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help