sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

בשיריו וגם בסיפוריו , טיפח נושאים אקזוטיים ( כגון בפואמה " ברהמה" ובסיפורי "במדבר" הכאילו–מקראיים ) והרבה בהם בנקודות מפנה דרמתיות . ואולם כמעט תמיד יש מעין מסגרת שכלתנית לכל הפלגות הדמיון שלו , שניתן לסכמה בצורת אפיגרמה שהיתה אף היא מן הז'אנרים האהובים עליו גם כמתרגם ( של ניטשה וטאגור , למשל . ( בשל כך קל לדבר על מוטיבים רומנטיים בשיריו ובסיפוריו יותר מאשר על הרוח או הפואטיקה הרומנטית השולטים בהם . מה שזיהה אותו יותר מכל דבר אחר עם הרומנטיקה הוא הגותו בענייני עם וספרות . הוא נלחם תחילה כנגד המליצה המשכילית והורה על כך שמרבית משוררי ההשכלה הבינוניים מזהים ידע לשוני עם ידע פואטי . הם מציגים לראווה את בקיאותם בלשון העברית , אך הם חסרי יכולת לבנות עולמות פיוטיים . הוא דרש דמיון בסיפורת ורגש עז בשירה , לשון טבעית דלה באסוציאציות לשוניות ועשירה ביכולתה המימטית . דרישות אלו נראו לחוקרים , בצדק , כמנוסחות בשפת ביקורת הספרות של הרומנטיקה . ואולם כשרואים את העדפותיו הספרותיות של המבקר נוכחים לדעת עד כמה רחוקה היתה השקפתו מהשקפות הרומנטיקה . הוא העלה על נס שלושה יוצרים כגדולי הספרות החדשה : יל"ג , מנדלי וביאליק . מבין אלה רק ביאליק הוא , חלקית , יוצר רומנטי . אך גם אצל ביאליק העדיף את השירה הלירית האישית , ובדרך כלל הקצרה , מן השירה הנבואית והפואמטית . בספרות העולם העריך פרישמן סוגים שונים של הרומן , מן החברתי רחב היריעה והאפוס ארוך הנשימה ועד הפתגם והמשל הקצרים . הוא העריך את אלה לא פחות ואולי יותר משהעריך את הנובלה הקצרה , השיר הלירי והבלדה שעמדו בראש ההייררכיה הרומנטית . פרישמן העדיף סוגים ספרותיים ' טהורים' על פני תערובות , האמין בנורמות אסתטיות עלזמניות המנחות כל ז'אנר , לא גילה חיבה מיוחדת ליצירה העממית וטיפח בוז ליוצרים בינוניים ופולחן של גאונים שיצירתם מדברת לכל הזמנים . בכל אלה היה ניאו–קלאסי ופרה–רומנטי יותר מאשר רומנטיקון . הוא קיבל את הכללתו של אחד העם שהעם היהודי הוא עם מוסרני ושכלתן . אך הוא ראה בכך – במידת מה בעקבות ניטשה – פגם היסטורי גדול באופי היהודי שיש לתקנו על ידי טיפוח הרגש , החוש האסתטי והדמיון . ואולם , מכיוון שהיה בעצמו שכלתן מובהק , מושגיו על שלושת אלה לא חרגו הרבה מעבר לאידיאל ההומניסטי של גתה , ובעיקר של שילר , בדבר "החינוך האסתטי של האדם . " הוא לא האמין בציונות ואף חשש שאם בכל זאת תצליח בדרכה תיצור חברת–גטו קלריקאלית . הוא רצה לראות ביהודי של העתיד , שיוסיף , לדעתו , לחיות בקרב האומות , אך ייקרא ויכתוב עברית , 'אדם שלם . ' אידיאל משכילי זה היה אולי לא–מעשי ובטלני במקצת , אך אין בכך כדי לראות בסופר שדגל בו רומנטיקון . ההשפעה המאוחרת של הרומנטיקה האירופית על יוצרים רומנטיים ויצירות ספרות רומנטיות מובהקות בספרות העברית החדשה ניתן לדבר אך ורק בקשר לספרות 'דור התחייה , ' לכל המוקדם בעשור האחרון של המאה ה19– ובעשורים הראשונים של המאה ה , 20– באיחור של שמונים עד מאה שנה מעליית הרומנטיקה בספרויות האירופיות העיקריות . את הסיבות ל"פיגור" הזה – וגם לשלטונן הממושך של נורמות ההשכלה הניאו–קלאסיות בספרות העברית הרחק מעבר לזמן שלטונן בספרויות אירופה – קשה למצוא במערכת הספרותית עצמה כשמבודדים אותה ממערכת התרבות היהודית–העברית בכללותה ומן ההיסטוריה של יהודי מזרח אירופה . בהשוואה להתפתחות הספרויות האירופיות מעוררות תולדות הספרות העברית החדשה רושם של אי–סדר מוזר , מעין אנאכרוניה . בשנות ה50– של המאה ה19– עדיין הרבו הסופרים העבריים לכתוב משלים דידקטיים , אפוסים או פרקי אפוסים , דרמות אלגוריות , סאטירות משכיליות ואודות . אך בשנות ה60– וה70– כבר פורסמה האוטוביוגרפיה החושפנית של ליליינבלום ונכתבו מאמריו של קובנר המזמינים ספרות ריאליסטית , ועד מהרה נכתבו סיפורים , פואמות ורומנים ריאליסטיים המלאים ביקורת חברתית ורוח קרב . ריאליזם מלחמתי זה של פואמות ההווה של יל"ג כגון קוצו של יוד ואשקא דריספק , עיט צבוע של מאפו , התועה או קבורת חמור של סמולנסקין , לא היה מלווה מצד הסופרים בשום אידיאולוגיה פואטית מיוחדת והוא "מגובה , " אם ניתן לומר כך , באידיאולוגיה המשכילית הוותיקה . אך היתה בו היענות לדרישות ביקורת הספרות הרוסית של התקופה . בתקופה זו היתה מעין סינכרוניה של הכתיבה העברית עם ספרות אירופית גדולה אחת לפחות : הספרות הרוסית . גם הטעם האמנותי והמחשבה של אחד העם על ספרות ותועלת החברה מושפעים עמוקות מן הביקורת הפוזיטיביסטית של הספרות הרוסית ובעיקר מפיסארב . האידיאולוגיה האמנותית וההעדפה העקרונית המפורשת של ריאליזם באו אחר כך , בשנות ה , 80– עם 'המהלך החדש' ו'ספרי אגורה' של בן–אביגדור ( מנחם הסופר . ( במעברה מניאו–קלאסיות לריאליזם דילגה כאילו הספרות העברית על ההגות האסתטית והפואטיקה של הרומנטיקה . רק לאחר התעמולה המפורשת למען הריאליזם מתנסחת כביקורת עליה הגות אמנותית היונקת מן הרומנטיקה , הגותו של ברדיצ'בסקי ( ר' גם מדור ההגות היהודית המודרנית ) על 'לשון ושירה' ( שתידון להלן . ( מכאן ואילך תהיה זו קיימת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help