sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

ההשכלה והרומנטיקה בתקופת "ההתעוררות הלאומית" אותו צירוף מורכב של השכלה ורומנטיקה – במינונים משתנים – מאפיין הן את כתבי ההגות והן את יצירות הסיפורת והשירה בתקופת "ההתעוררות הלאומית" ברוסיה בשני העשורים האחרונים של המאה ה . 19– ההיסטוריוגרפיה המקובלת של הספרות העברית החדשה ( קלוזנר , לחובר ) הפריזה מאוד בהפרדתה בין מה ששלט בספרות העברית לפני המשבר הפוליטי של תנועת ההשכלה בשנות ה80– הראשונות של המאה ההיא לבין מה ששלט בה לאחריה . נוצר הרושם כאילו מאסו לגמרי מרבית ההוגים והיוצרים באוניברסליזם המשכילי שלהם ועלו על "דרך תשובה" שהוליכה אותם אל לאומיות רומנטית יהודית מקבילה להתעוררות הלאומית הרומנטית באירופה של 'אביב העמים . ' ואמנם האוריינטציה הפוליטית של הסופרים ספגה מכה קשה בפוגרומים של שנות ה80– הראשונות , התקווה לאמנסיפציה קרובה במרחבי האימפריה הרוסית נמוגה לחלוטין ואת מקומה ירשה הקריאה לשחרור עצמי – אוטואמנסיפציה – של היהודים . עלתה תפיסה חדשה של הקולקטיביות היהודית שלא היתה קיימת לפני כן במחשבה , כלומר בתודעה העצמית , היהודית . לעומת השכלת ברלין , שראתה ביהודים קהילה דתית ובתרבותם – היהדות – אסכולה הגותית או אתית העולה בקנה אחד עם כל סוג של לאומיות , באו הוגים כסמולנסקין , ליליינבלום ואחד העם והעמידו את היהדות או היהודיות על דגם המשפחה ההיסטורית : אקזיסטנציה קולקטיבית שהיא רציפה בזיכרונותיה , מנהגיה ותקוותיה . אין היא עשויה להיטמע בתוך לאומיות ( משפחה היסטורית ) אחרת לא רק מפני שהאנטישמיות מונעת זאת ממנה , אלא גם מפני שייחודה הלאומי מחייב הגדרה טריטוריאלית " נורמלית" אם כמטרה בפני עצמה ואם כאמצעי לפיתוח תרבותה הייחודית . ללא ספק ניזונו השקפות חדשות אלה מן ההגות האירופית הפרה–רומנטית ( בעיקר הרדר , רוסו ושילר . ( בלעדיהן לא יכול היה אחד העם לפתח את תורתו על 'האני הלאומי' ככוח היסטורי רציף , מעין 'רצון כללי' המקיים את הקולקטיב הלאומי , וסמולנסקין לא יכול היה להעמיד את ההשתמרות היהודית על רגש ההשתייכות למשפחה הקודם לכל אידיאה מופשטת או עיקר–אמונה . בעיקר הושפעה מן הרומנטיקה תפיסת הלאום ותרבותו כאורגניזם אינדיווידואלי המטמיע בתוכו השפעות מסוימות של הסביבה ודוחה מעליו השפעות אחרות . גם העדפתו של אחד העם את 'האמת ההיסטורית' על משה ( כלומר , דמותו כפי שנחרתה בדמיון העם ) מן 'האמת הארכיאולוגית' ( כלומר , האמת ההיסטורית ) מורה על המעמד החדש של המיתוס והדמיון העממי במחשבה היהודית , מעמד שהיה בלתי אפשרי ללא השפעת הרומנטיקה . ואולם ההתעוררות הלאומית הקיפה לא רק רומנטיקון כסמולנסקין , אלא גם פוזיטיביסט כליליינבלום , שפנה מהשכלה ללאומיות בעקבות ניתוח שכלתני על אפס הסיכויים להיעלמותה או להחלשתה של האנטישמיות ולא בעקבות הערצה לרוח האומה והקורבנות העצומים שהיא מוכנה להם למען אידיאלים ייחודיים . ובסופו של דבר גם ההוגים האחרים של התקופה לא ראו את ייחודו של עם ישראל כמוחלט מכל הבחינות . אחד העם טרח הרבה ליישב את תפיסתו בדבר 'המוסר הלאומי' עם תפיסתו בדבר המוסר האוניברסלי המושתת על יסודות רציונליים , ואף סמולנסקין , ככל האחרים , השתית את תקוותו לתיקון ליקויי הגלות על נורמה אוניברסלית שכל אדם נאור חייב להסכים לה . לתפיסות רומנטיות מובהקות של הלאומיות היהודית , היוצאות מנקודת ראות של ייחודן המוחלט של לשון לאומית ותרבות לאומית , צריכה היתה הספרות העברית להמתין עד תקופה מאוחרת יותר : תקופתם של הלל צייטלין , מרטין בובר , אהרן דוד גורדון או הרב קוק . ההמשכיות שבין ספרות ההשכלה לספרות ההתעוררות הלאומית ו"חיבת ציון" בולטת , בספרות היפה אף יותר מאשר בהגות , למרות השינויים האידיאולוגיים . רק באופן שטחי ניתן לראות באהבת ציון של מאפו יצירה רומנטית . כמובן , יש כאן געגועים לחיים קדומים בריאים יותר מחיי ההווה , לתנאים הנורמליים של אומה החיה על אדמתה , וכן החייאה של שפת המקרא כשפה מדוברת , שהיא כשלעצמה מרוממת את העולם הפיוטי לגבהים של פאתוס . אך העלילה היא רומנטית רק במובן מינימלי זה שמדובר בהתגברות האהבה על כל המכשולים המוצבים בדרכה על ידי תהפוכות גורל ובני–עוולה . האידיאליות של זוג האוהבים כדוגמת הזדון של אויביהם , ולמעשה כל דמות בסיפור , מייצגים תכונות אנושיות אוניברסליות , והרומן כולו קרוב לדרמות האלגוריות של הקלאסיציזם וההשכלה יותר מאשר לרומן ההיסטורי של הרומנטיקה ( וולטר סקוט , למשל . ( הרקע ההיסטורי–הגיאוגרפי נשאר , למרות כישרון המספר והיכולת הלשונית של מאפו , רקע בלבד . המחקר הראה כי נוף מולדתו של מאפו בקובנה הוא שהוסב ל"שדמות יהודה , " ומה שנאמר על המקום ניתן להיאמר גם על התקופה . העולם הרוחני שמאחורי יצירה זו אינו שונה מזה העומד מאחורי יצירותיו של מאפו מחיי ההווה כעיט צבוע , או מאחורי הפואמות ההיסטוריות של יל"ג המשכיל שאף בהן הדמויות מייצגות תכונות או עמדות כלל אנושיות . כאן רואים גם שהערכים שלמענם לחמו הטובים שבסופרי ההשכלה : ארציות , עבודה מועילה , קרבה לטבע , חוש ליפה וטעם טוב , כאשר חושבים עליהם כערכים שיש להנחילם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help