sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

החינוך , מפעם בספר זה , כבכל כתבי המשכילים , בצד הדחף הווידויי . אך הנעימה שבה הוא מעמת ילדות וטבע עם פגעי החינוך היהודי המסורתי ותובע את עלבונם של חיי הרגש והדמיון כבר מציגה לקורא רגישות חדשה , רומנטית . שתי יצירות חלוציות אלו נכתבו בידי סופרים שהם נציגים מובהקים של תנועת ההשכלה וספרות ההשכלה העברית , אף שכבר ניכרות בהן השפעות רומנטיות . צירוף מעין זה ניתן לייחס בהכללה גסה גם לאנשי "מדע היהדות" כותבי גרמנית , שנוצר בברלין בשנות ה30– של המאה ה , 19– וגם ליורשיהם וממשיכיהם כותבי העברית בגליציה וברוסיה שהעדיפו לכנות את תחום עיסוקם במונח העברי "חוכמת ישראל , " דבר המורה על תפיסה רומנטית יותר של לאומיות ייחודית ( כיום אמנם רווחים שני הכינויים לציון כל התחום כולו . אי אפשר לתאר את פועלם של מייסדי מדע היהדות צונץ , שטיינשניידר וגייגר ללא ההכרה של הרומנטיקנים בהיסטורי ; ת של תופעות הרוח והתובנה , שלשם הבנת כל תופעה תרבותית , לרבות עניינים שבאמונה , יש ללכת אל העבר ולבקש לה שורשים וגניאלוגיות , לחקור את התהוותה בתנאי זמן , מקום ומנטליות מיוחדים , ולא להסתפק בחקר דמותה בהווה . גם המאמינים שבקרבם לא ראו כתפקידם של המדע והמחקר לגלות ישות נצחית ובלתי משתנה מעבר לתופעות ההיסטוריות החולפות . הפרידה של חוקרים אלה – לפחות במחקרם – מכל תיאולוגיה היתה שלמה . ואולם כבר הקפדתם על חומרת המתודה של הפילולוגיה ההיסטורית גילתה את דבקותם ברציונליזם ואת ריחוקם מפולחן האינטואיציה ו"הגאון" של הרומנטיקנים המובהקים . עוד יותר מזה הרחיקה אותם מן הרומנטיקה אמונתם באוניברסליות של התבונה . כך , למשל , ההוגה המרכזי של הרפורמה , אברהם גייגר , הפנה את תשומת הלב אל האבולוציה של עיקרי האמונה היהודית , שלא כולם היו בעיניו " נצחיים , " אך הוא גם ביקש להראות שאבולוציה זו מוליכה אל האמונה בנאורות , בסובלנות ובאוניברסליות של התבונה . ר' נחמן קרוכמאל ( רנ"ק , ( הדמות הבולטת בחוכמת ישראל בגליציה , ייחס לא רק השתנות מתמדת לכל ביטויי האמונה והספרות היהודיות , אלא גם מחזוריות של צמיחה , גיבוש ושקיעה . אך הוא דבק בעקשנות בדעה שבכל התמורות ההיסטוריות האלה , היהדות – ולא הנצרות – מכירה במוחלט הרציונלי שאינו נתון לשינויים . ההיסטוריון גרץ היה פתוח יותר מקודמיו ובני זמנו בין חוקרי היהדות לתפיסה הרומנטית של הלאומיות כהוויה ייחודית וגם למקומן של חוויות של דבקות לאומית לא–לגמרי–רציונליות בהיסטוריה של עם ישראל . הוא העלה על נס את המרטירולוגיה , כלומר את הנכונות למות על קידוש השם מתוך בחירה , בראותו בה את הגורם העיקרי ששימר את עם ישראל , ותיאוריו אלה בוודאי הושפעו מן הספרות הרומנטית . ואולם גם הוא לא חרג מעיקרי האמונה של ההשכלה , כפי שמעידים הערצתו לשפינוזה ולמנדלסון ושאט הנפש שבו הוא מתייחס לכל גילויי המיסטיקה ביהדות . אצל דור ההמשך של מייסדי מדע היהדות הכותבים עברית באימפריה האוסטרו–הונגרית והרוסית גברה התפיסה הרומנטית של הלאומיות , ובעיקר הדגשת הייחוד הלאומי של עם ישראל , על ההחזקה באידיאלים של ההשכלה . רנ"ק נאבק עדיין על ה'הוכחה' שהאידיאלים הייחודיים לעם ישראל , כפי שהם מתגלים דווקא בהתפתחות האגדה , הם גם האידיאלים האוניברסליים האמיתיים . אך אצל אישים אחרים בחוכמת ישראל כשמואל דוד לוצאטו ( שד"ל ) ושלמה יהודה רפפורט ( שי"ר ) נדחתה כליל הפרספקטיבה של אמנסיפציה ואוניברסליות מפני הלאומיות . מרדכי אהרן גינצבורג – אוטוביוגרפיה עברית ראשונה , כתובה בנימה רומנטית ניכרת . הצנזור הרוסי עיכב את פרסומה המלא כמעט ארבעים שנה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help