sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

שוויון בני האדם , שאף הוא בן מאתיים וחמישים שנה לכל היותר , רואים כנצחי ומוצאים אותו בכל מקום , במקרא , בכתבי הבודהיזם ואפילו אצל אפלטון ואריסטו , מצדדי העבדות . בהדגשת החד–פעמיות של יצירת הספרות והאמנות וכל מרכיביה יש המשכיות ברורה בין הרומנטיקה לריאליזם . שתי התנועות האמנותיות האלה ביקשו באמנות ובספרות ביטוי או ייצוג למציאות מוחשית , ייחודית בזמן , במקום ובהלך רוח , בניגוד לקלאסיציזם ומרבית תנועת ההשכלה של המאה ה , 18– שביקשו בהן גילום של מהויות אוניברסליות של הטבע או של טבע האדם . ההבדל ביניהן כרוך בכך שהרומנטיקון מדגיש את חיי הנפש של היחיד ואת ההבעה , ואילו הריאליסט מעוניין בייצוג והוא חותר להבין גם את החיים הפנימיים על רקע של מציאות חברתית והיסטורית כללית יותר . ואולם , על אף ההבדל החשוב הזה , יש לומר כי שתי התנועות גם יחד החדירו לתרבות המערב את ההכרה בחשיבותם של משתנים היסטוריים וש 4 נ ; ת תרבותית והפכו לבעייתיים מושגים כ ' טבע האדם ' ואת הפילוסופיה הרציונליסטית של ההשכלה שהורתה שרק גילוייו החיצוניים של ' טבע ' זה מושפעים מתנאי זמן ומקום . לפיכך מיוחסת לרומנטיקה ולפרה–רומנטיקה גם צמיחת המדע ההיסטורי החדש שהוא כבר מבוסס על המודע ; ת להיסטוריות של כלל התופעות האנושיות , מדע שבינו לבין התפתחות הספרות המודרנית קשרים עמוקים . אלה הם קווי האופי העיקריים של הרומנטיקה האירופית שעלינו להתחשב בהם בבואנו לתאר את השפעתה על הספרות העברית . התנועה הרומנטית שלטה בחיי ההגות , הספרות והאמנות של אירופה בעיקר בשליש הראשון של המאה ה . 19– אך כבר בשליש האחרון של המאה ה18– ערערו הוגים , מבקרים וחוקרים על מערכת האמונות הטיפוסית של ההשכלה , החל בטבע האדם ה"נצחי" וכלה באמונה בתבונה המשותפת לכל הבריות המסוגלת לכונן חברה רציונלית ולשלוט בעזרת המדע ביצרי האדם הלא רציונליים וכמו כן גם בטבע שמחוץ לאדם . הוגים אלה , העומדים – אם ניתן לומר כך – "בין" ההשכלה לרומנטיקה , קרויים בדרך כלל פרה–רומנטיקה והם כוללים דמויות מרכזיות של ההגות המודרנית כוויקו , רוסו והרדר ויש שיוסיפו להם גם את קאנט , שילר וגתה . אך למרות קיומה של פרה–רומנטיקה כבר בסוף המאה ה , 18– והדומיננטיות של הרומנטיקה בשליש הראשון של המאה ה , 19– מגיעות שתיהן למרום השפעתן על הספרות העברית לכל המוקדם בשלושת העשורים האחרונים של המאה ה , 19– מתוך דיאכרוניה ברורה עם ספרויות אירופה האחרות , ורק לאחר שספגה הספרות העברית את השפעות האסתטיקה הריאליסטית וההגות הפוזיטיביסטית . ניצני ההשפעה הרומנטית בספרות ובמחקר יצירות עבריות בודדות מגלות הלך מחשבה רומנטי ב ' זמן אמת , ' דהיינו , בימי שלטונה של הרומנטיקה בתרבות האירופית , ואלו סמוכות לרוב על שולחנה של הרומנטיקה הגרמנית , ובגיאוגרפיה היהודית הן שייכות לפריפריה הגליצאית של הספרות העברית , ולא למרכז בברלין , שהוסיף להחזיק באידיאלים ובתמונת העולם של ההשכלה עד לשליש השני של המאה ה . 19– אכן , גם בתקופות שלאחר מכן היתה הספרות העברית ברחבי האימפריה ההאבסבורגית מושפעת מן הרומנטיקה יותר מאחותה הבכירה באימפריה הרוסית . יצירה חלוצית כזאת היא מליצת ישורון מאת שלמה לוויזון שראתה אור בווינה בשנת . 1812 לוויזון נטל עליו לחקור את סגולתה של השירה המקראית לאור הקטגוריה האסתטית של ' הנשגב , ' שהיתה , בצד הקטגוריה של ' היפה , ' מרכזית לכלל ההגות האסתטית של המאה ה , 18– אך כבר בפרה–רומנטיקה הועמדה מעל היפה בהיותה נתונה בזיקה ישירה יותר לרעיון החירות ולאידיאלים המוסריים של האדם . במחקרו מדגיש לוויזון כי הדימויים המוצלחים ביותר בשירה המקראית כוללים " ציור עניינים יוצאים מן המורגל " שרק בכוחם לעורר בנפש " תימהון או השתוממות . " להלן הוא דן בכך שהדמיון והחושים " קודמים בפעולתם לפעולת השכל , כי הם אשר יביאו את המושגים אל הנפש ויניעוה לחשוב מחשבות . " מחקרו כולל בעיקר מיון של סוגי הפיגורטיביות בשירה המקראית . הוא מדגיש שאין אלה כללי רטוריקה שעל משוררים חדשים לחקותם , שכן הוא מייחס את היכולת הפיוטית של שירה זו להשראה של " רוח הקודש , " שאינה ניתנת ללימוד , וחיבורו נועד להביע את גודל ההתפעלות של קורא משורר וחוקר , ולא לכתיבת מתכונים לאמנות הפואטית . השוואה לשני חיבורים קודמים על הפואטיקה העברית – שירת ישראל של משה אבן עזרא ( שנכתב במקורו בערבית ) ולשון לימודים מאת רמח " ל – מיטיבה להמחיש את חדירתו של הטעם הספרותי החדש , הרומנטי , לספרות העברית . נימה רומנטית ניכרת גם באוטוביוגרפיה העברית הראשונה אביעזר שכתב ר' מרדכי אהרן גינצבורג ( רמא"ג ) איש וילנה . הוא החל בכתיבתה כבר ב , 1828– אך הצנזור הרוסי עיכב את הפרסום המלא עד . 1864 ביצירה זו ניכרת ההשפעה הרבה של הוידויים של רוסו , חיבור מרכזי בפרה–רומנטיקה , שהשפעתו על התפתחות הרומן האירופי רבה יותר מההשפעה של כל יצירה אחרת . כמו רוסו מתאר גם רמא"ג את ילדותו כתקופת תום הנעכרת בהשפעת מורים נבערים וחינוך קלוקל . הוא מתאר בפירוט חושפני את ההדחקות של הדחף המיני הטבעי ואת נזקיהן לאורך ימים . הדחף לתיקונים חברתיים , בעיקר בדרכי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help