sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

הרומנטיקה האירופית והספרות העברית מנחם ברינקר הרומנטיקה האירופית רחוקה מלהיות תנועה אחידה , אפילו בתחום המצומצם של הספרות והאמנות . עד היום נטושים בין החוקרים ויכוחים עזים על מאפייניה העיקריים . חוקרים אחדים ( כגון ארתור לאבג'וי ופריץ שטריך ) מציעים לראות ב'רומנטי , ' בעיקר בניגודו ל'קלאסי , ' קו אופייני לסוג ספרות ואמנות החוזר בתקופות שונות ובמרחבים תרבותיים שונים , ולאו דווקא לתקופה בתולדות המחשבה והאמנות . הם ואחרים עומדים על כך שההבדלים בין ה'רומנטיקות' השונות , למשל , הגרמנית והצרפתית , גדולים ומכריעים מן המשותף להן : הרומנטיקנים הגרמניים , כמו פיכטה , טיפחו את הלאומיות ההיסטורית האתנית–לשונית כלאומיות 'אורגנית , ' שללו את מושג הלאומיות הטריטוריאלית החדש שעלה במהפכה הצרפתית וראו בו תפיסה 'מכאנית . ' רובם , כמו ברנטאנו , האמאן , נובאליס ופרידריך שלגל , העריצו את ימי הביניים ואת הרוח הדתית שפיעמה בהם , שעה שמרבית הרומנטיקנים הצרפתיים – מלאמרטין ועד ויקטור הוגו – קיבלו בברכה את תוצאות המהפכה וראו דווקא בהן סיכוי ליצירת חברה אורגנית יותר , החזיקו בהשקפות חילוניות , ושללו את השיבה לחיק הכנסייה הקתולית ואת הריאקציה הדתית בכלל . לעומת אלה ואלה גם יחד , הרומנטיקנים האנגליים נפלגו ביחסם לעידן החדש בין שוללי מהפכה שמרניים כאדמונד ברק , וורדסוורת וקולרידג , ' לשוחרי חירות קוסמופוליטיים , כביירון ושלי , שבירכו עליה . כחסידיהם האמריקניים ( אמרסון , למשל , ( הם החזיקו לרוב בהשקפות פנתיאיסטיות שטיפחו רגישויות רליגיוזיות הרחק מן הדת הממוסדת , שאליה התייחסו ללא סימפטיה יתרה . לעתים נראה כי מה שמגשר על פני ההבדלים האלה הוא השפה הדומה , שכן הניגוד מכאני / אורגני , כמו גם הניגוד קונוונציונלי / טבעי , חוזר ומופיע אצל כל המחברים הרומנטיקנים בכל דיוניהם ובעיקר באלה שהוקדשו לספרות ואמנות . ואמנם בתחומי הספרות והאמנות , לרבות הפילוסופיה של האמנות וביקורת הספרות והאמנות , קל יותר לאפיין את מה שמאחד את התנועה הרומנטית כתנועה כלל אירופית . ראשית , הרי זו עצם העמדה המרוממת אמנות וספרות ומעמידה אותן בראש ההייררכיה של הפעילויות האנושיות : מעל הפעילויות הטכניות והשימושיות , מעל המדע התיאורטי ה"מפרק" את ההוויה לגורמיה , ולעתים קרובות גם מעל הפילוסופיה והפעילות החברתית והמוסרית . הבסיס העיוני לרימום או לפיאור הזה של הפעילות האסתטית מעל לכל הפעילויות האחרות – שלא היה לו תקדים בהגות המערב – נעוץ בהכרה המשותפת לכל הרומנטיקנים שהדמיון – ולא האינטלקט – הוא כוח הנפש הנעלה ביותר של האדם . לגישתם , השכל החוקר הפעיל במדע המודרני , המופשט והניסויי גם יחד , ואפילו ה'תבונה' הפילוסופית , אינם מסוגלים לתפוס את אחדות ההוויה , את מה שמאחד את כל היש . גרוע מזה , הם מרחיקים את האדם ממנה . רק המשורר , המלחין , או אמנים יוצרים אחרים , יכולים להשיב לאדם את החוויה של אחדות ההוויה ואת הרגש של התמזגות בה "ללא חציצה שכלתנית . " מן הנושא הגדול והמרכזי הזה של הרומנטיקה משתלשל הרבה מן היתר : הדגשת ה : רבה שבין המשורר למיסטיקאי האופיינית לכמה מן הרומנטיקנים , ההחשבה של הלא–מודע כמקור לאינטואיציות שההכרה השכלתנית אינה מסוגלת להעלותן – ובאופן כללי יותר , העמדת האינטואיציה בצד השכל או לעומתו ככושר נפרד של הכרה , הציפייה מן האמנות והשירה שימלאו את התפקיד שבעבר מילאה הדת , ההחשבה של החלום וההזיה כחלק מהותי של החיים המנטליים של בני האדם המשפיע על התנהגותם , החיפוש הקדחתני אחר מפגשים לא–אמצעיים , ישירים , עם הטבע או עם הזולת האנושי , הקודמים לכל הכרה שכלית והנעלים עליה , ההנגדה של הטבעי והתרבותי כשהראשון נתפס כמיוחס יותר לא רק בהיותו אוניברסלי יותר אלא גם בהיותו ' אותנטי' יותר , הפולחן של ה'אותנטי , ' ושל המקורי והראשוני והרגישות הקיצונית המזהה כל קונוונציה תרבותית או אמנותית עם זיוף וסילוף של דבר מה 'אמיתי' יותר , ולבסוף , החיפוש בתוך כל יצירת אמנות או ספרות אחר הביטוי המקורי המיוחד לאותה יצירה או לאותו יוצר : 'החוקיות הפנימית' של היצירה או 'כתב–היד של המשורר . ' ההוגים הרומנטיים גיבשו מושג חדש של אינדיווידואל – ' יחידיות' – שלא ניתן להכרה מלאה באמצעות קטגוריות כלליות בהיותן מופשטות . את היחידיות – יצירת אמנות , סגנון , תקופה , דת , אדם או עם – תופסים בהשראה מיוחדת , מעבר לשימוש במושגים אוניברסליים . מדעי הטבע דוחים כמובן מושג זה , אך במדעי התרבות ואף בחקר ההיסטוריה הוא אומץ בהתלהבות בידי רבים . בביקורת הספרות והאמנות נחלה הרומנטיקה את גדול ניצחונותיה , שכן הערך האסתטי של המקוריות ( במשמעות החזקה של סגנון חד–פעמי ) כמו גם הערך של האחדות האורגנית בין חלקי היצירה , שני ערכים שהרומנטיקה העלתה על נס , נעשו כה מושרשים בדיונים על ספרות ואמנות עד שהם נראים כערכים נצחיים של האסתטיקה והביקורת . אין צורך להיות רומנטיקנים כדי לדגול בהם ולאחר שנכנסו למילון הביקורתי הכללי מוצאים אותם בכל מקום ובכל טקסט קדום ממש כפי שאת הערך האתי–הפוליטי של

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help