sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

החברה מיוסדת על חוקה או אמנה חברתית , על חירויות טבעיות וחובות משפטיות ועל קשרים מכניים שהם תולדה של חוקי התבונה , הרי הרומנטיקה טיפחה תפיסה אתנית , אורגנית ומיתולוגית של קיום חברתי . העם או האומה , לעומת החברה האזרחית , מיוסדים על קשרי דם , על אמונה בדבר מוצא משותף , על ניסיון היסטורי או מיתי , ובפרט על הניסיון של המלחמה . הקהילה היא פונקציה של תחושת שיתוף , או רגש של השתייכות , העולה כביכול על מה שמעניקה התבונה לאדם ומכריע גם את שאיפות האוטונומיה של היחיד . לא במקרה הטיף הפילוסוף הגרמני פיכטה לטיפוח רגש האהבה , במובנה הארוטי והפוליטי כאחד , כמקור של הקהילה הלאומית , שבה מוצא לבסוף הפרט את כל זהותו . מושגי הקהילה של הרומנטיקה נשענו במקרים רבים על מודלים תיאולוגייםפוליטיים , דוגמת הכנסייה הקתולית , והאצילו לעתים קרובות דימויים פיאודליים של זיקה חברתית דוגמת מסדרי האבירים . חיבורו של נובאליס הנצרות או אירופה הוא דוגמה נוספת לנטייה הזאת ברומנטיקה הגרמנית . עם זאת , למרות הדימוי הימי–ביניימי , הארכאי או הריאקציונרי של הקהילה הרומנטית , היא היתה הבסיס החברתי של מדינת הלאום הנכונה למשימות מודרניות . דוגמה מקבילה אנו מוצאים גם בהיסטוריה היהודית המודרנית בתחומה של ההגות הציונית , שביקשה לכונן חברה אזרחית בארץ–ישראל וליצור בה קהילה חילונית גם מתוך זיקה לדימויים מקראיים ולזהויות תיאולוגיות קדומות . מאפיין רומנטי נוסף הטבוע בתרבויות לאומיות רבות הוא הזהות הטריטוריאלית . הרומנטיקה נתנה לארץ , לאדמה ולמולדת משמעות תרבותית ופוליטית מרחיקה לכת : הארץ היא המקום שבו הקהילה נולדת , שם היא מגבשת את הניסיון המשותף שלה ורוכשת את ייחודיותה . הטריטוריה , במילים אחרות , היא המרחב שבו הקהילה יוצרת את זהותה . הרגישות הרומנטית לדימויי טבע , לתיאורי נוף ולמטפורות טריטוריאליות אחרות ניכרת כמובן בכל התנועות הלאומיות באירופה . חרף מורכבותם של דימויי הטבע והמולדת של הרומנטיקה , הניכרים , לדוגמה , בליריקה ובשיר האמנותי , אך גם בתחום האמנות הפלסטית , בציורים של טרנר וקאספר דויד פרידריך , היו מקצת יצירותיה של התנועה נוחות לגיוס אידיאולוגי . כך נהפכו רבים משירי העם , הבלדות , המעשיות וסוגות ספרותיות אחרות של עידן הרומנטיקה לנכסים לאומיים ולחלק מן הקאנון התרבותי בארצותיהם . תרומות ניאו–רומנטיות מהסוג הזה ניכרות כמובן גם בתרבות העברית , הן בתחומה של ההגות הטריטוריאלית , דוגמת כתביו של אהרן דוד גורדון וספרויות אחרות שליוו את מפעלי הקרקע של תנועות החלוצים בארץ–ישראל , והן בתחומי האמנויות ובפרט בשירי העם העבריים . את הרגישות הרומנטית לשפה , לחיי הקהילה , למסורת , לטבע ולאדמה ניתן , כאמור , לפרש כתגובה או כביקורת על תהליכי המודרניזציה והחילון , וכניסיון לסמן מסלול חלופי של נאורות , שאינה מתמסרת לתבונה , אלא לדמיון , ופונה במעין " צעד אחורה" אל תחומה של המסורת , כדי למצוא בה תשובות למחלת הילדות של עידן המודרניות : הסרת הקסם מן העולם וניכור האדם מן ההוויה . לצד הפרשנות הזאת , המדגישה בדרך כלל את האופי הדתי , השמרני , האי רציונלי והשוביניסטי של הרומנטיקה , יש לראות בה גם תנועה של אוונגרד שהמשיכה במובנים מסוימים את פרויקט המודרניות של הנאורות והביאה בדרכה למימוש נוסף של הסדר המדיני בעת החדשה . הברית ההיסטורית בין הרומנטיקה ללאומיות מתבטאת אפוא במישור הפוליטי ביצירתה של מדינת הלאום . היבט אחר של הזיקה בין רומנטיקה ובין לאומיות מתגלה גם בתחומן של התרבויות המינוריות – התרבויות הקטנות , המקומיות , המשניות , החיות בצלן של התרבויות הפוליטיות הגדולות . אלה הן התרבויות המתגוררות בשולי מדינות הלאום , בטריטוריות שוליות , במובלעות אתניות , בשטחי הפקר ובקרב חברות של מהגרים . ביטויים לתרבויות האלה היה אפשר למצוא בבריטניה , בגרמניה , בארצות הבלקאן וגם בתחומן של הקהילות היהודיות . אלה הן תנועות החסידים במזרח אירופה , ספרות ותיאטרון היידיש הנודדים באירופה בין מזרח ומערב , אך גם כתביהם ויצירותיהם של הוגים , סופרים ואמנים יהודיים שנכנסו אל עולמה של התרבות האירופית החילונית , שבהם מתבטאת אותה רומנטיקה לאומית מינורית . גם בחוגים האלה ניכרים המרד נגד החוק ונגד התבונה , הנטייה לשיח הרגשות והאהבה , הערגה למסורת , הפנייה אל החוויה והרגע האקסטטי , התשוקה המיסטית והערצת הטבע . בניגוד ללאומיות העברית הדומיננטית ולחוגים הפוליטיים של הציונות , עדיין לא הסתמנה בתנועות האלה שאיפה טריטוריאלית מובהקת , וארץישראל מילאה בהן תפקיד תיאולוגי או פואטי בלבד . הבסיס הרומנטי–הלאומי שלהן נותר , לפיכך , לא מדיני . במאה ה20– התגלגלה המסורת הרומנטית אל מופעים חדשים בתחומיהן של הספרות וההגות הפוליטית באירופה . חותמה עדיין ניכר בתנועות לאומיות , ומאז גם במפלגות הפאשיזם באירופה , שביקשו לקדש את הברית הפוליטית בין העם , המולדת והמדינה ולתת לה פרשנות מיליטריסטית . ברם ההשפעה הרומנטית התבטאה בה בשעה גם בקרב חוגי המודרניזם , ובעיקר בתנועת האקספרסיוניזם , שרבים מאנשיה בחרו – בעיקר בעקבות הניסיון הקטסטרופלי של מלחמת העולם הראשונה – בפרשנויות פוליטיות פציפיסטיות ואף אנטי לאומיות . בחוגים האלה נמצאו גם הוגים , סופרים ואמנים יהודיים שהקדישו את מחשבתם לביקורת האלימות , לאוטופיה ולשיח השלום .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help