sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

באירופה בשליש הראשון של המאה ה , 19– מקובל לקשור תחילה עם הגותו של הפילוסוף הצרפתי ז ' אן–ז ' אק רוסו , ועם השפעות חוגי האמפיריציזם באנגליה ורעיונות קבוצת סערופרץ בגרמניה , שעם חבריה נמנו הרדר , יעקובי וכן גתה ושילר הצעירים , שביטאו ביצירותיהם את המרד נגד מורשת הנאורות , ובעיקר את התנגדותם להגמוניה של שיח התבונה ולגינונים הקוסמופוליטיים של חצרות האריסטוקרטיה . בחוגים האלה נוצרו גם התרשימים הראשוניים בדבר אופייה של הקהילה הלאומית . את הופעתה של הרומנטיקה נהוג , עם זאת , לזהות בעיקר עם השלכות המהפכה הצרפתית וכיבושי נפוליון באירופה . על דרך זו מתפרשים , לדוגמה , כתביהם של אדמונד ברק באנגליה ושל פיכטה ונובאליס בגרמניה כ " תגובות " רומנטיות שתרמו בדרכן לייסוד או להעשרת שיח הלאומיות . התרבויות הלאומיות באירופה , ובהן הלאומיות היהודית המודרנית ובמרכזה תנועת הציונות , עמדו אפוא בזיקה עמוקה אל מסורות רומנטיות . הרומנטיקה היא השדה שבו התחדשו והומצאו לשונות , סמלים ומיתוסים פוליטיים , שהם התשתית הסימבולית של מדינות הלאום . למרות דימויה כתנועה ריאקציונרית או שמרנית , הפונה אל העבר , אל המיתוס ואל חיי הדת , הפורשת משיח ה : דמה והרציונליזם ומתכחשת למורשת הנאורות ולהישגי המהפכה הצרפתית , הרי הרומנטיקה היתה תנועה מודרנית להפליא שסייעה לבסס תרבויות פוליטיות חדשות ותרמה להקמתן של אסכולות מהפכניות בתחומי האמנות , המוזיקה , הספרות , הבלשנות והחשיבה ההיסטורית . אופייה הפרדוקסלי של הרומנטיקה , נטייתה למיסטיפיקציה של השקפת העולם , התעניינותה במיתוסים ובמעשיות עם , התעסקותה בקדום , בזר ובמסתורי , התמסרותה לפולחן הרגשות , להערצת הדמיון ושיח ההזיה , לצד כינון השקפות אוטופיות על עתידה של אירופה ויצירה של תיאוריות אסתטיות ופוליטיות חדשניות , מסתמן גם בתרבויות הלאומיות , שהן לפי דימוין העצמי קדומות , מקוריות וטבעיות , אך לפי הסתכלות היסטורית–ביקורתית הן מתגלות בדרך כלל כתרבויות צעירות או מתחדשות , כלומר כתופעות מודרניות מובהקות . חותמה של הרומנטיקה ניכר לפיכך בראש ובראשונה במתחים היסודיים הטבועים בכל תרבות לאומית : במתח שבין מסורת ל : דמה , בסתירה שבין הדימוי המיתולוגי של האומה לבין האופי הפוליטי החדשני של מדינת הלאום , ובפער שבין זהות תיאולוגית ובין חילוניות . המתחים האלה מתבטאים היטב בארבעה מישורים מהותיים של שיח הלאומיות : במפעלי השפה , ברעיון המיתוס , בהגדרת הטריטוריה ובתפיסת הקהילה . מחקרי בלשנות , חידושי לשון , מילונאות ומפעלי שפה אחרים הם אכן אבן יסוד בכל תרבות לאומית . מפעלי השפה פרחו באירופה מאז אמצע המאה ה18– וביתר שאת בתקופת הרומנטיקה . הם נשענו בחלקם על מסורות לשוניות עתיקות ולפיכך התהדרו במקוריות , בייחודיות או בקדושה , אך בכל מקרה נענו לצורך בסיסי של עידן המודרניזציה : יצירתה של מסגרת לשונית אחידה , תקנית והומוגנית שתהלום את המשימות הכלכליות , החברתיות , הצבאיות והפוליטיות של המדינה בעידן שלאחר נפוליון . שפה לאומית אפוא , למרות הדימוי הקדום , המקורי , האתני או המיתולוגי שלה , היא על פי רוב תולדה של מפעלי בלשנות מתוחכמים וחדשניים , המשרתים צרכים של תרבויות פוליטיות מודרניות . על דרך זו יש להבין , למשל , את פשרם של מפעלי השפה והספרות של הרומנטיקה הגרמנית , את מחקרי הלשון של האחים גרים ואת תרומותיהם של הרדר וגתה לחידושה של השפה הספרותית בגרמניה , או – כמאה שנים אחר כך – את מפעל התחייה של השפה העברית בארץ–ישראל , המיוסד אמנם על לשון הקודש , אך מתמסר בכל רבדיו להוויה המודרנית . לצד מפעלי שפה ובלשנות ניכרת התרומה הרומנטית לשיח הלאומיות גם בתחום המחשבה ההיסטורית וטיפוח המיתוס . התודעה ההיסטורית – המודעות למוצא , לעבר ולמסורת – היא אחד מיסודותיה של כל תרבות לאומית . כמעט כל תנועה לאומית מחזיקה בתעודת יוחסין היסטורית , המשמשת לה מקור לזהות וללגיטימציה פוליטית . את אופקיה של התופעה הזאת יש לחפש , כאמור , ברומנטיקה : הרומנטיקה פנתה לחפש בעבר , בתקופות ארכאיות ובעיקר בעידן ימי הביניים , מקורות של זהות תרבותית , זיכרון קולקטיבי וייעוד פוליטי . ואולם העיסוק הרומנטי בעבר לא היה היסטורי בלבד . בניגוד לפרשנות הקלאסיציסטית של הנאורות , נתנה הרומנטיקה לעבר פרשנות מיתולוגית . היא שבה להתעניין בסיפורי קדושים , בעלילות מסתורין , בתולדות אבירים וגיבורים אחרים ופנתה לשרטט דיוקנות תיאולוגיים של חיי קהילה . שירת אוסיאן שהומצאה בידי המשורר הסקוטי ג'יימס מקפרסון , הרומן אייבנהו פרי עטו של בן ארצו וולטר סקוט , המחזה מנפרד של המשורר האנגלי ביירון , עלילות המלך ארתור ואביריו ששוחזרו בידי טניסון , המיתוס הגרמני על קרב הרמן , שנכתב מחדש בידי קלופשטוק והיינריך פון קלייסט , סיפור הניבלונגים שזכה לגרסה המונומנטלית של המלחין הגרמני ריכרד ואגנר , אלה מעידים על המגמה הזאת בספרות הרומנטית . העלילות הרומנטיות שימשו אפוא תשתית של מיתוס פוליטי – סיפור שבו מוצאת הקהילה זהות , צידוק עצמי וייעוד לאומי . המאפיינים האלה טבועים , למשל , גם ב"מיתוס מצדה" שעדיין מלווה את התהליך של כינון הזהות הלאומית בישראל . התגובה הרומנטית לתהליכי המודרניות , לעידן הנאורות ולאירועי המהפכה הצרפתית ניכרת גם ביצירה של מושג חדש של קהילה . בניגוד לרעיון האזרחות של הנאורות , שלפיו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help