sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

רומנטיקה ולאומיות בברלין , אך , שלא כמנדלסון , שמר על קשר עם הדת היהודית עד סוף חייו . גם מאיירבר החל את דרכו כפסנתרן מצליח , למד הלחנה אצל צלטר ופוגלר וניסה את כוחו בכתיבת שתי אופרות גרמניות . בגיל 25 עבר לאיטליה למשך תשע שנים ונעשה אחד המצליחים בכותבי האופרה האיטלקית של התקופה , בצד בן דורו רוסיני . הידועה בשבע האופרות שכתב בתקופה הזאת היא הצלבן במצרים . ( 1824 , Il crociato in Egitto ) בסוף שנות ה20– עקר פעם נוספת לסביבה תרבותית שונה : הוא כתב עבור האופרה של פריז את רוברט השטן – diable Robert le ) שהצגת הבכורה שלה התקיימה בשנת ( 1831 ונעשה , בבת אחת , לא רק למלחין האופרות החשוב בצרפת , אלא לאחד החדשנים הגדולים בתחום הזה , שהשפעתו ניכרת אצל כל מלחיני האופרה החשובים שאחריו , ובראשם ואגנר ; ורדי . מאיירבר ייסד למעשה סוגה חדשה בתחום האופרה – " האופרה הגדולה" ( ה"גראנד אופרה , ( " חיזיון בימתי–מוזיקלי המבוסס בדרך כלל על פרשה היסטורית , כולל סצנות המוניות , עלילה רבת תהפוכות , אפקטים בימתיים נועזים וליווי תזמורתי עשיר גוונים . מאיירבר חיבר את רוב האופרות שלו על פי לב E י 4 ת של אחד מגדולי מחזאי האופרות באותה תקופה , אז'ן סקריב . השניים ביקשו , באמצעות העלילות המסעירות , לבטא רעיונות פילוסופיים והיסטוריוסופיים . האופרות החשובות שכתב מאיירבר בהמשך חייו היו אלה : ההוגנוטים – 1836 ) הסיפור מתרחש על רקע הטבח שערכו הקתולים בפרוטסטנטים בצרפת בשנת , ( 1572 הנביא – 1849 ) על רקע מרד האנבפטיסטים בגרמניה במאה ה ( 16– והאפריקנית ( הצגת הבכורה שלה התקיימה בשנה שאחרי מות המלחין , ב , 1865– ועלילתה מתרחשת בעת מסעותיו של ואסקו דה גמה סביב אפריקה בסוף המאה ה . ( 15– בשנת 1842 חזר מאיירבר לעיר הולדתו ברלין וכיהן שם במשרת מנהל מוזיקלי מטעם חצר המלוכה הפרוסי , אך המשיך לכתוב אופרות להצגה בפריז , שבה נפטר . אחדות מן האופרות שלו מועלות על הבימה גם בימינו . ואגנר ( מחדש פניה של האופרה הגרמנית וגדול מלחיניה במחצית השנייה של המאה ה ( 19– פרסם בשנת 1850 מאמר אנטישמי , " היהדות במוזיקה , " ובו הביא את מנדלסון ומאיירבר כדוגמאות עיקריות להשפעתה המשחיתה של המוזיקה היהודית חסרת השורשים על המוזיקה הגרמנית . נציין שלוואגנר לא היתה סיבה לטינה אישית כלפי מי מן השניים , שכן מאיירבר אף תמך בוואגנר בתקופה שוואגנר שהה בפריז , בראשית שנות ה , 40– והיה שרוי במצוקה . מובן שדעות אלה , המבוססות על השקפת עולם גזענית , אינן מקובלות על שום חוקר חשוב בימינו . בן דורו של מאיירבר , ובדומה לו אחד המצליחים במלחיני האופרות של פריז , היה פרומנטל הלוי . הלוי היה תלמידו של לואיג'י כרוביני , וכתב אופרות קומיות ורציניות ( מסוג "האופרה הגדולה ( " על פי לבריות של אחיו ליאון ושל אז'ן סקריב שנזכר לעיל . המוזיקה שלו מצטיינת בשטף מלודי , בהמצאות מבריקות בתחום התזמור וביכולת דרמתית מרשימה . מבין האופרות הרבות שכתב , זו שביססה את תהילתו והיחידה המושמעת גם בימינו היא היהודייה , ( 1835 ) שעלילתה מתרחשת בעיר קונסטנץ בעת הוועידה הקתולית של שנת , 1414 ועיקרה אהבה בלתי אפשרית בין נערה יהודייה לנסיך נוצרי המסתיימת באסון . על אף נושא העלילה לא מורגשת בה הזדהות מיוחדת עם הגורל היהודי : הלוי מביא פרשה היסטורית , שהצד היהודי הוא חלק ממנה , בצבעים עזים ואותנטיים . רומנטיקה ולאומיות גלילי שחר הלאומיות היא תופעה חברתית , תרבותית ופוליטית של העת החדשה . את עלייתה אי אפשר להפריד , לפיכך , מן המגמות של עידן המודרניזציה והחילון : שקיעת מוסדות העולם הישן , התפוררות הסדר החברתי והפוליטי הפיאודלי , המצאת הדפוס , תהליכי התיעוש והתפשטותן של סביבות אורבניות . הלאומיות נענתה לאתגרי הסדר החדש ונהפכה במהלך המאה ה19– לאידיאולוגיה הדומיננטית של החברה והמדינה המודרניות . במרכזה עמדה ההשקפה כי המסגרת הפוליטית ( המדינה ) צריכה להתאים לגבולות ולאינטרסים של הקהילה ( הלאום , ( המגדירה את עצמה לפי קריטריונים של שפה משותפת , תודעה היסטורית או תחושת גורל , מוצא , קרבה אתנית וזהות טריטוריאלית . את תהליך הלאומיות , הקשור אפוא בטרנספורמציות יסודיות של חיי הכלכלה , החברה והשלטון בעת החדשה , ליוותה במקרים רבים התנועה הרומנטית . את שורשיה של הרומנטיקה , ששגשגה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help