sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

יהודים במוזיקה של ראשית המאה ה19– בנימין פרל עם נפילת חומות הגטו והחלת שוויון הזכויות האזרחי על יהודי מערב אירופה בסוף המאה ה18– ותחילת ה , 19– פרצו היהודים בבת אחת למרכז הבימה של חיי המוזיקה בארצות האלה . המוזיקאים היהודיים , שכישרונם המוזיקלי היה כבול לצרכים הדתיים של הקהילה מאות שנים , ללא חיבור של ממש עם התרבות המוזיקלית הכללית , נחשפו פתאום למוזיקה האמנותית בשיאה : האופרה האיטלקית לסוגיה ויצירות המופת של הקלאסיקאים הווינאיים ( היידן , מוצרט ובטהובן ) שנכתבו זה לא מכבר . בעקבות הגילוי הזה , והטמעתו המהירה , הופיעו , במחצית הראשונה של המאה ה19– בחיי המוזיקה של צרפת וגרמניה , דמויות בולטות של יהודים שלפחות שניים מהם – מנדלסון ומאיירבר – נחשבו בין המלחינים הגדולים של זמנם ועיצבו את פניה של המוזיקה בתקופה הזאת . העשורים האלה היו מעין "חלון הזדמנויות" – היהודים זכו בזכויות אזרח מלאות ועדיין לא נולדה האנטישמיות המודרנית של המחצית השנייה של המאה ה – 19– שבו יכלו היהודים לפתח את כישרונותיהם המוזיקליים במלואם ולזכות להכרה כמעט בלתי מסויגת של סביבתם . החשוב במלחינים האלה היה פליקס מנדלסון–ברתולדי , נכדו של הפילוסוף משה מנדלסון ( ר' מדור ההגות היהודית המודרנית . ( פליקס מנדלסון היה מגדולי המלחינים בדור הראשון של המוזיקה הרומנטית בגרמניה , דורם של שוברט ושומאן . מנדלסון נולד בהמבורג ומגיל שנתיים גדל בברלין בתנאי רווחה כלכלית . כשהיה בן שבע דאג אביו הבנקאי להמיר את דתו ( שלו ושל אחותו ) לנצרות הפרוטסטנטית וכעבור חמש שנים הוסיפה המשפחה לשמה את השם ברתולדי . פליקס הוכיח כישרון מוזיקלי בולט מגיל צעיר , בתחילה בעיקר כפסנתרן ( הופעתו הפומבית הראשונה היתה בגיל תשע . ( כשהיה בן עשר החל בלימודי הלחנה אצל צלטר ( מקורבו של גתה . ( התקדמותו היתה מסחררת ועד שהגיע לגיל עשרים השלים כתיבה של שלוש אופרות , 13 סימפוניות לתזמורת כלי קשת , ארבעה קונצ'רטי ומספר רב של יצירות קאמריות ומקהלתיות . מהתקופה הזאת חשובות בייחוד השמינייה לכלי קשת ( 1825 ) והפתיחה על פי מחזהו של שייקספיר חלום ליל קיץ , ( 1826 ) שבהן התבסס סגנונו והגיע לבשלות מלאה . ב1829– הביא מנדלסון לביצוע את יצירת הענק של י"ס באך "מתיאוס פסיון" " ) הפסיון על פי מתי , ( " שנכתבה מאה שנה קודם לכן וכמעט נשתכחה . בכך פתח עידן של ביצוע יצירות היסטוריות , הנמשך עד ימינו . מכאן גם נתמשכה הקריירה השנייה של מנדלסון , כמנצח : משנת 1835 קיבל מנדלסון לידיו את תזמורת ה"גוונדהאוס" ( Gewandhaus ) בלייפציג , ונעשה לאחד ממייסדי אמנות הניצוח המודרני . מסעותיו הממושכים לאיים הבריטיים ולאיטליה הניבו אחדות מיצירותיו הסימפוניות הידועות ביותר : בהשראת נדודיו בסקוטלנד כתב את הפתיחה "ההברידים" ( 1830 ) ואת ולהכרה בכוחן , ואם הנשים עצמן יבינו שעליהן לרכוש לעצמן את חירותן ועצמאותן באמצעות לימוד מקצוע ויידעו להיזהר מחיזורים רומנטיים ומפיתויים של גברים שמרדימים את חושיהן , אזי יוכלו גם הן לתרום לציוויליזציה , להשתלב בהשכלה ולזכות באמנסיפציה המיוחלת . לקריאה נוספת : טובה כהן , האחת אהובה והאחת שנואה , בין מציאות לבדיון בתיאורי האישה בספרות ההשכלה , ירושלים , תשס"ב . שמואל פיינר , מהפכת הנאורות , תנועת ההשכלה היהודית במאה ה , 18– ירושלים , תשס"ב . "––– " "––– האישה היהודייה המודרנית : מקרה מבחן ביחסי ההשכלה והמודרנה , " בתוך : ישראל ברטל וישעיהו גפני ( עורכים , ( ארוס , אירוסין ואיסורים , מיניות ומשפחה בהיסטוריה , ירושלים , , 1998 עמ' . 268-253 "––– " "––– המאבק בהשכלה המזויפת וגבולותיה של המודרניזציה היהודית , " בתוך : ד' אסף , י' ברטל , א' הולצמן , ח' טורניאנסקי , ש' פיינר , י' פרידלנדר ( עורכים , ( מווילנה לירושלים , מחקרים בתולדותיהם ובתרבותם של יהודי מזרח אירופה מוגשים לפרופסור שמואל ורסס , ירושלים , תשס"ב , עמ' . 23-3 פולה היימן , האשה היהודיה בסבך הקדמה , תרגום : טל אילן , ירושלים , . 1997 איריס פרוש , נשים קוראות , יתרונה של שוליות בחברה היהודית במזרח אירופה במאה התשע–עשרה , תל–אביב , . 2001 דוד ביאל , ארוס והיהודים , תרגום : כרמית גיא , תל אביב , תשנ"ה . ישראל ברטל , '" אונות' ו'אין אונות' – בין מסורת להשכלה , " בתוך : ישראל ברטל וישעיהו גפני ( עורכים , ( ארוס , אירוסין ואיסורים , מיניות ומשפחה בהיסטוריה , ירושלים , תשנ"ח , עמ' . 237-225 on the Haskalah , London & Portland Or ., 2001 . Shmuel Feiner & David Sorkin ( eds . ) , New Perspectives

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help