sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

לא תהיה בת חורין אלא אם כן תבחר להתכחש לטבעה , לא תינשא ולא תוליד . לעומת זאת , גילו משכילים רבים עניין אמיתי בחינוך הנשים . לדעתם , אין מדובר בשאלה של שעבוד מעמד חברתי מקופח שלם , שתיקונה יבוא במהפכה רדיקלית , אלא בבעיה הדורשת טיפול באמצעות שיפור והרחבת המסגרות שבהן יוכלו בנות לרכוש ידע ומידות טובות . כשהבחינו המשכילים , בהפתעה , בהעמקת האקולטורציה של הנשים ובהופעתן של סטודנטיות המושפעות מהרדיקליזם הרוסי , נקטו עמדות ביקורתיות ושמרניות . זו איננה ההשכלה שלה קיווינו , הכריזו במאמרים רבים . נערות שדוברות רוסית , קוראות רומנים צרפתיים , לבושות על פי האופנה , פורטות על פסנתר , רוקדות בנשפים , מטיילות בגנדרנות בשדרות הכרכים , הנערות האלה הרי מייצגות "השכלה מזויפת , " מסכנות את המשפחה היהודית והמוסר והן פוטנציאל להתבוללות ולהמרת הדת . אמנם אין להזניח את חינוכן , אבל בסופו של דבר עליהן לתפקד במסגרת הבית והמשפחה . שאם לא כן , ייעשו אלמנט מחלן רב סכנה . כך , באופן פרדוקסלי , העמידו את עצמם מהפכני ההשכלה , מבקרי החברה וחולמי חזון המודרניזציה היהודית כמנסים למתן , בחרדה לא מבוטלת , את מרוץ המודרניזציה של הנשים היהודיות המודרניות ולהגבילו . פרויקט ההשכלה היה ניסיון של תנועת מחאה פנימית לטרנספורמציה מקיפה של חיי היהודים באמצעות שכנוע ברעיון המודרניות ובהכרח להיענות לאתגריו , באמצעות חינוך ובאמצעות המילה הכתובה – מאמר , סיפור , רומן ושיר . למן שנות ה60– וה70– של המאה ה19– היו המשכילים שעל פני כל הקשת הרעיונית מודאגים מפני מה שתפסו כאובדן שליטה על תהליכי המודרניזציה . מהו חזון העתיד של העת החדשה ההולך ומתממש בפועל ? האם התחליף לתרבות הרבנית הנחלשת יהיה חיים הדוניסטיים בכרכים , על שלל הפיתויים שלהם ? האם ההתבוללות הלשונית , החברתית והתרבותית היא האלטרנטיבה ? בהקשר הזה נתפסו מסלולי המודרניזציה של הנשים תפיסה שיש בה סתירה – כחיוביים משום ששברו את הדפוסים המסורתיים ואת סמכות בעלי הכוח המסורתי , אך גם כבעייתיים משום שנראו כמאיימים לא רק על המשפחה , ובוודאי על הזהות הגברית , אלא גם על התרבות העברית ועל התמדת הזהות הקולקטיבית של היהודים . בייחוד ניתן לומר שהם נתפסו כתהליכי מודרניזציה אנטי–לאומיים . למשכילים בולטים כמו יל"ג , ליליינבלום , רש"י פין ובייחוד סמולנסקין זה היה מקור לדאגה עמוקה . לאור כל זה אין פלא שכאשר הידפקו על שערי תנועת ההשכלה נשים שרכשו בכל זאת את השליטה בשפה העברית , כרטיס הכניסה ההכרחי לשורות המשכילים , וכמה מהן אף הפנימו את ערכי ההשכלה ואת חזונה , הן התקבלו בהפתעה גדולה . התגובות היו מעורבות : היו שגינו את חדירת הנשים לטריטוריה הגברית ודאגו מפני ירידת הרמה הספרותית , והיו שדווקא קידמו אותה בברכה . כך , למשל , הגיב ליליינבלום בשנת 1869 לספר היהודים באנגליה שתרגמה מרים מרקלמוזסזון מגרמנית לעברית : "גלות מעל אחיותיך את חרפת תועי הלבב אשר מונעים מבנותיהם ללמוד שפת עבר . " היא מייצגת בעיניו את האלטרנטיבה החיובית לנשים המודרניות קלות הדעת בנות "הדור החדש , " ויש לקוות שלא תהיה זו תופעה יחידה במינה : "שמך יישאר לזכר עולם בספרות העברית , כי את העבריה הראשונה אשר כתבה ספר , ספר מלא צחות ומועיל , ואולי – גם האחרונה . " ! לבשלותה החלה להגיע התופעה החדשה של נשים כותבות בשנות ה , 60– כשהחלו כמה מהנשים לתבוע את זכויותיהן לחינוך שווה ולכבוד בחברה בזירה הציבורית של תנועת ההשכלה . בשנת 1879 התפרסם מעל דפי כתב העת הגליצאי העברי מאמרה של טויבה סג"ל , נערה בת עשרים לערך מווילנה , "שאלת הנשים . " זה היה המאמר הפמיניסטי הראשון בשפה העברית , פרי עטה של מי שהכריזה על "מלחמת הנשים" כנגד הניסיונות לחסום את דרכן של הנשים אל לב תנועת ההשכלה . אין תקווה שבני "הדור הישן" והאורתודוקסים השמרנים המאמינים ש"אשרי האיש אשר אשתו אינה מלומדת" ושומרים בקנאות על נחיתותה של האישה ובורותה יראו את האור ויפעלו לטובת הנשים . אך בסגנון ציני וביקורתי חריף היא העמידה את קוראיה על הסתירה הפנימית של המשכילים בני "הדור החדש" – בסיסמאות וברטוריקת הנאורות שלהם הם מצדדים בערכים הנעלים של חירות ושוויון והומניזם , בעוד יחסם לנשים נותר מפלה ומזלזל ואת ההשכלה הם ממשיכים לראות כנחלת הגברים בלבד . הייתכן ש"בימי הדרור והחופש האלה , לא תדענה בנות יעקב משפטי הדרור ולא תשאפנה רוח חופש בעוד אשר יש גם להן חפץ וכשרון לכל חכמה ומלאכה " ? הייתכן ש"גם בימי הציוויליזאציאן הנעלה והמרומם בימינו אלה יוקל ערך בנות ציון בעיני הגברים ולא יחשבון אנוש " ? ומדוע לא יעשו המשכילים את השכלת הנשים ליעד מרכזי בפרויקט הנאורות שלהם ? כאשר כבר מופיעה אישה כותבת עברית , נשמעות קריאות התפעלות לנוכח החיזיון הנדיר , אך זה רק משום שהגברים המשכילים עדיין מחזיקים בדעות הקדומות ומאמינים שכישרונן של הנשים פח ; ת מזה של הגברים : "האם קופים אנחנו ולא בינת אדם לנו , כי כן יתמהו הגברים אם ימצאו בנו דבר מצוין " ? הישועה לנשים לא תבוא , לדעתה , מן המשכילים , ועל כן ראתה לעצמה חובה להפיח רוח קרב בנשים : "אג @ 5 ה נא חילים ואשנס כגבר מתני ללחום בעטי הדלה מלחמת הנשים . " אם רק יזכו הנשים לחינוך נאות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help