sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

ובאבות ובנים של שלום אברמוביץ , ' ובסיפורי מרדכי דוד ברנדשטטר וכן בעדויות רבות של בנות הזמן מתוארת העמקת ההתערות של הנשים היהודיות בתרבות האירופית במחצית השנייה של המאה ה . 19– למן תקופת שלטונו של הצאר הרוסי אלכסנדר השני היו גורמים רבים שעודדו את האצת האקולטורציה . התפתחות הערים , תיעוש ובניית מסילות ברזל , הצלחתם של יזמים ותעשיינים יהודיים בעלי הון , הרחבת מסגרות החינוך ובכללן בתי ספר לבנות , פתיחת הגימנסיות והאוניברסיטאות לפני יהודים ופיתויי החיים הבורגניים ותרבות אופנת הלבוש , התיאטרון והמוזיקה – כל אלה תרמו להופעת טיפוסים חדשים של נשים יהודיות . ספרות הזיכרונות שנכתבה בידי נשים מזרח אירופיות משקפת את תהליך החילון שעבר עליהן תוך כדי לימודים בגימנסיה או במוסד להשכלה גבוהה ברוסיה או במערב אירופה , השתלבות בעבודה או הגירה מהעיירה הפרובינציאלית לכרך התוסס . כמו שהראתה חוקרת הספרות איריס פרוש , נשים רבות נחשפו לעולם תרבותי מודרני רב–לשוני באמצעות קריאת ספרות . הנשים הקוראות נכנסו לתוך "חלון הזדמנויות" היסטורי מיוחד במינו . מיקומן השולי בהייררכיה המגדרית והדרתן מן הספירה הציבורית של הדת והטקסטים העבריים אפשרו להן להתמסר לקריאה חופשית שאין עליה פיקוח , ובייחוד קריאת ספרות יפה ביידיש , גרמנית , צרפתית ורוסית . חשיפתן לתרבות האירופית באמצעות קריאת הרומנים ואף הספרות הרוסית הרדיקלית , והלגיטימציה המשתמעת לקריאת נשים , עשו אותן לסוכנות , לפעמים מודעות ולפעמים לא מודעות , של החילון והמודרניזציה . הרפרטואר שאותו קראו הנשים היה שונה לחלוטין מזה של המשכילים . הן לא קראו את הקלאסיקה העיונית של ההשכלה , הן כמעט לא השתתפו בשיח האינטלקטואלי של ההשכלה , לא התרחשה בהן בדרך כלל ההמרה התרבותית שהטביעה את חותמה על החוויה המשכילית , ומעל הכול , הן לא היו חלק מהרפובליקה הספרותית של ההשכלה – אולי התוצר הראשון במעלה של המהפכה המשכילית . כאשר גברים משכילים כתבו , הם ניהלו למעשה מערכה על ההגמוניה בחיי הרוח , מלחמת תרבות כנגד האליטות הרבניות , ומאמץ לחידושו של ארון הספרים היהודי ולטרנספורמציה של החברה היהודית ותרבותה . אך כאשר נשים בעלות השכלה קראו , הן נטלו חלק בהתערות בתרבות האירופית , ובכך הן מייצגות את התפתחותה של הבורגנות היהודית המודרנית , בדיוק כמו שנשים למדו לשוחח בשפות זרות , עסקו במוזיקה , ביקרו בתיאטרון , שאפו להתלבש על פי אופנת פריז ונתנו ביטוי בטיולים לאורך השדרות בכרכים לגינוניהן האירופיים . הגברים המשכילים התבוננו בפליאה על מסלולי המודרניזציה של הנשים , התקשו להבינם בהקשרם המיידי , ואף היו ביקורתיים מאוד , אם לא עוינים ממש . הדבר הזה הוליד יחס אמביוולנטי לשאלת הנשים בכלל . בקצה אחד של קשת הדעות המשכילית עמדו המשכילים הרדיקליים שהפנימו לא מעט מן התיאוריות הפוזיטיביסטיות והסוציאליסטיות של האינטליגנציה הרוסית של שנות ה60– וה70– של המאה ה . 19– "שאלת הנשים" שעמדה על הפרק נתפסה כאחת משאלות האמנסיפציה של החברה האנושית המודרנית . שלום אברמוביץ , ' למשל , טען לזכותה של האישה לבחור לה בן זוג , לרכוש השכלה ולתבוע מעמד שווה ומכובד בחברה בשם העקרונות האוניברסליים של השוויון , ומשה לייב ליליינבלום נלחם למען עצמאותה הכלכלית של האישה . רק האפשרות לפרנס את עצמה תשחרר את האישה משעבודה לבעלה , תרים את קרנה בעיני החברה , תשפר את דימויה העצמי , תבטיח את אי תלותה באחרים ותקנה לה חסינות בשעת משבר משפחתי . אך פרץ סמולנסקין , עורך השחר , ואלכסנדר צדרבאום , עורך המליץ , טענו שתפקידיה הביולוגיים של האישה הופכים את הדרישה לשוויון למנוגדת לטבע . אי אפשר להעניק לאישה כוחות שהטבע מנע ממנה . "קללת חוה" רובצת על האישה , כתב צדרבאום כנגד דרישת השוויון של ליליינבלום , ולעולם רחל ורנהאגן שנודעה ב"סלון הספרותי" שבביתה – נשים בעלות השכלה נטלו חלק בהתערות בתרבות האירופית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help