sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

השכלה יהודית בלשון הרוסית מיכאיל קרוטיקוב האידיאולוגיה של ההשכלה י 5 ; אה לראשונה לאימפריה הרוסית בתחילת המאה ה19– בידי סוחרים יהודיים שעברו באוסטריה ופרוסיה , ועד מהרה השתרשה בקרב הצעירים הרדיקליים ויצרה שסע בחברה היהודית שומרת המסורת הדתית . בתקופת משטרו המחמיר של ניקולאי הראשון ( 1855-1825 ) נערכו המלחמות בין המשכילים למתנגדיהם הדבקים במסורת בעברית או ביידיש , כי עד שנות ה40– רק חלק קטן מן האוכלוסייה היהודית ידעה רוסית . אף כי ההשכלה כתנועה לא הצליחה להשיג את מטרתה הפוליטית העיקרית , כלומר להשפיע על מדיניותו של הצאר כלפי היהודים , הפיקו משכילים רבים תועלת מהרפורמה החינוכית של שנת 1841 במוצאם משרות הוראה בבתי הספר היהודיים היסודיים החדשים . עקב כך החלה הרוסית לתפוס בהדרגה את מקומן של הגרמנית והפולנית כשפה הלא–יהודית העיקרית של יהודי רוסיה . תוצאה אחרת של הרפורמה החינוכית היתה ייסודם של סמינרים לרבנים בווילנה ובז'יטומיר בשנת . 1847 במקום לפנות לרבנות – שבעיני האדוקים הם נחשבו בלתי מתאימים לה – נקהלו בוגרי הסמינרים האלה לגימנסיות ולאוניברסיטאות רוסיות , ויצרו את החבורה הראשונה של האינטליגנציה היהודית הרוסית . עד 1917 שלטו שתי ערים בשדה שבו נוצרה התרבות היהודית הרוסית . הניגוד בין הדרום , שאותו התסיסה החיוניות האופטימית והרב–תרבותית של אודסה , לצפון , שבו שלטה האווירה הקשוחה , הקפואה והדיכאונית של סנט פטרבורג , הותיר את השפעתו על האופי המפוצל , המאני–דפרסיבי במידת מה , של הפעילות היהודית הרוסית . יהודי אודסה היו הראשונים שהפיקו תועלת מהרוח הליברלית של השלטון החדש של אלכסנדר השני ( 1881-1855 ) וייסדו שלושה כתבי עת – המליץ העברי , ( 1860 ) על תוספת היידיש שלו קול מבשר , ( 1862 ) והראזסווט הרוסי – ( 1860 ) שהחיו את הספרות בכל שלוש השפות ופיתחו נעימה חדשה של מעורבות חברתית ושל אופטימיות . אוסיפ רבינוביץ , ' מייסדו ועורכו של השבועון ראזסווט שהיה גם הסופר היהודי הראשון שכתב רוסית , גדל בבית אמיד ונאור באוקראינה . אחר שלמד רפואה שנה אחת באוניברסיטת חארקוב נאלץ לקבל עליו את האחריות לעסק המשפחתי שכשל , ועבר לאודסה , ובה פיתח קריירה משפטית וגם התבסס בפוליטיקה ובעיתונות המקומית . עבודותיו הספרותיות המוקדמות , שנתפרסמו בעיתונות הרוסית בשנות ה , 50– עסקו בעניינים יהודיים בדרך תיאורית , בלא דגש מיוחד של היבטיהם הלאומיים והפוליטיים . מעודד מן האווירה הליברלית הגוברת והולכת החל רבינוביץ לתת את דעתו על בעיות יהודיות ביתר נמרצות . בנובלה "שטרפנוי" " ) החייל שנענש ( 1859 , " חשף , לראשונה בספרות הרוסית , את התנסויותיהם המכאיבות של יהודים בצבא הרוסי בימי ניקולאי הראשון . הסיפור מסופר בגוף ראשון והוא מציג דיוקן של חייל יהודי פשוט וכנוע , המוכן לקבל את סבלותיו בלי לשאול למקורותיהם או למשמעויותיהם , דמות המושאלת מן "האיש הקטן" שנעשה פופולרי בספרות הרוסית מאז פושקין וגוגול . " שטרפנוי" זכה לתפוצה כה רחבה עד שניתן למוצאו , על פי עדות של בן התקופה , בבתים דתיים רבים , שבהם נחשבה החזקת ספר שאינו כתוב עברית לחטא . הנובלה "נאסלדסטווניי פודסבצ'ניק" " ) הפמוט שעבר בירושה , ( 1860 , " שהיא המשך רופף ל"שטרפנוי" ופורסמה בגיליונות הראשונים של ראזסווט , מציגה לראשונה דמות נשית בספרות היהודית ברוסית . כמו מרבית דמויותיו של רבינוביץ , ' הגיבורה היא אישה מסורתית ונעדרת תחכום המוצגת בסביבתה המשפחתית . הפרוזה של רבינוביץ מתייחדת בנעימה סיפורית , בתשומת לב לפרטים ובאפיונים אירוניים , דבר העושה אותו למעין מבשרו של שלום עליכם . בצפון נתמך ראזסווט בהתלהבות בידי לב לבנדה , עוד דמות חשובה בספרות היהודית הרוסית . הוא נולד במינסק למשפחה ענייה ונהנה מהרפורמות החינוכיות של ניקולאי הראשון . הוא היה תלמיד מוכשר ובמרוצת כל שנות לימודיו בסמינר הרבנים בווילנה קיבל תמיכה ממשרדו של היועץ לעניינים יהודיים למושל הכללי של וילנה . הוא דגל באדיקות בטמיעתם של יהודים בחברה הרוסית ותקף את פיגורו של אורח החיים הדתי במאמרים ובסיפורים שפרסם בעיתונות הרוסית של ערי השדה . הרומן המפורסם ביותר שלו , גוריאצ'יי ורמיה ( זמנים חמים , ( 1873-1871 שעלילתו מתרחשת בזמן ההתקוממות הפולנית , ( 1864-1863 ) הוא כתב סנגוריה על האימפריאליזם הרוסי שהוא מן המשולהבים ביותר שנכתבו בידי יהודי . ראזסווט ביקש לנהל סדר יום כפול , שלבנדה ניסחו לאחר מכן כך : "להתגונן מפני התקפות מבחוץ כאשר יש צורך להגן על האינטרסים האנושיים שלנו ושל אמונתנו , ולתקוף את האויב הפנימי שלנו , שנאת הדעת , ההרגלים המגונים , הרעות החולות של הקהילה וכו . "' אבל כתב העת נאלץ מיד לעמוד מול מצב לא נעים , שנותר בעינו בעיתונות היהודית הרוסית עד שנת . 1917 בעודו עסוק בעידוד הפצת התרבות הרוסית בין היהודים ובביקורת מבפנים על חיי היהודים , אסרה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help