sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

מיימון סיפור חיים , שהופיע בגרמנית , לא רק מתעד את לידתו של אינטלקטואל יהודי , אלא הוא מסמך מרתק של שיח נאורות , הממזג איכויות של הגות פילוסופית , פואטיקה ביוגרפית , סטריאוטיפים תרבותיים ופרספקטיבות אירוניות . בקרב הדור הראשון של חברת ההשכלה היהודית בגרמניה ניכר בדרך כלל מאמץ לכינון שיווי משקל פורה בין המסורת היהודית לבין מורשת הנאורות . עם זאת רוב המשכילים נקלעו למצב מריבה עם ראשי הקהילות האורתודוקסיות והרבנים , שדחו את מפעליהם , ובעיקר את התערבותם בסדר היום של חיי הקהילה היהודית . רפורמות בחינוך , שהושפעו על פי רוב מן הזרמים ההומניסטיים או הפילנתרופיים של הנאורות בגרמניה ובצרפת , הביאו לכינון בתי ספר יהודיים חדשים דוגמת "בית הספר החופשי" בברלין . בתוכניות החינוך של ההשכלה ניכר המאמץ לקדם את מפעלי האמנסיפציה , דוגמת זה של המלך ההאבסבורגי יוזף השני , או את התוכנית לתיקון המעמד האזרחי של היהודים , פרי עטו של הפקיד הפרוסי כריסטיאן וילהלם דוהם , שתבעה , בין השאר , רפורמה במבנה הכלכלי של הקהילה היהודית ונטיעת התעסוקה היצרנית בקרבם . הצעות בדבר הגבלת מעמדם של בתי דין ומוסדות אחרים של הרבנות , ותוכניות לתיקון בסדרי הפולחן , במצוות ובמנהגי הדת האחרים הולידו את תנועת הרפורמה ( ר' מדור החברה הדתית נוכח החילון והמודרניות ) שהעמידה אתגר למערכת השליטה של הרבניים , זו שהתערערה ממילא עם שקיעת המדינה הפיאודלית , עם צמיחת מבנה הכוח החדש של המדינה האבסולוטית , ובמועד מאוחר יותר , עם מאורעות המהפכה הצרפתית . בין תוכניות הרפורמה ידועות יוזמותיהם של דוד פרידלנדר וישראל יעקובסון , שדרשו לתקן בסידור התפילות ולהוסיף את קריאת התורה בגרמנית . בתקופה הזאת נטו ממשיכיו של מנדלסון ומשכילים אחרים להרחיק את עצמם מעולמות המסורת . הנטייה לבטל לגמרי את חשיבותו של התלמוד היא רק דוגמה אחת לאותה ביקורת עצמית שוללנית של המשכילים , שהגיעה , לפעמים , להרהורים על המרת דת או להתנצרות . כבר בדורה הראשון , אך בעיקר בסופה של המאה ה18– ובשליש הראשון של המאה ה , 19– ניכרה בתנועת ההשכלה הנטייה להעתיק את מפעליה לשפה הגרמנית . ההתנכרות ליידיש , ולבסוף העדפת הגרמנית על פני העברית , שהתבטאה בין השאר בהופעת כתב העת שולמית בגרמנית , שירש את מעמדו של המאסף העברי והוקדש לסוגיות בחינוך , לנושאים בבלשנות ולשאלות פילוסופיות והיסטוריות , ייצגה הכרעה תרבותית שכיוונה היה היטמעות בחברה הגרמנית . עם זאת רבים מאנשי ההשכלה השתייכו – ולעתים על כורחם , בשל כך שלא התקבלו בחוגיה החברתיים או האקדמיים של הנאורות – למועדוני תרבות ולחברות קריאה יהודיים והמשיכו לפעול כמחנכים בתחומיה של הקהילה היהודית . את ההשכלה היהודית אפשר היה לראות במובן הזה כאידיאולוגיה של הבורגנות היהודית המתגבשת וראיה נוספת לקשיי עלייתה בגרמניה . בין תוצאותיה של תנועת ההשכלה היהודית בגרמניה יש למנות את הופעת מוסדות "מדעי היהדות , " שראשיתם בייסוד " האגודה לתרבות ולמדע היהודים" . ( 1819 ) במפעלים האלה , שבהם השתתפו אדוארד גנז , ליאופולד צונץ , אברהם גייגר ואחרים , ניכר הניסיון להעמיד מחקר ביקורתי על אודות היהדות כמערכת היסטורית ותיאולוגית . פריחת ההשכלה היהודית בלשון הגרמנית לא היתה רק סימפטום למשבר שאליו נקלעה החברה היהודית באירופה בעת החדשה . אכן , כמו תורת הקבלה בשעתה , השבתאות והחסידות , טמון היה גם בהשכלה סממן של הרס המסורת , ביקורת על החוק הדתי ופנייה אל מישורים של התחדשות מטפיזית . ואולם ייחודה של ההשכלה נמצא לא רק בנטייתה לחילון ההוויה והרס המערכות התיאולוגיות של היהדות , אלא גם בהשקפת עולמה ההומניסטית , שעיצבה את עולמה התרבותי של יהדות אירופה בשתי המאות הבאות וסייעה בכך בכינון מסורת יהודית חדשה , שעדיין היא פתוחה . לקריאה נוספת : יעקב כ"ץ , מסורת ומשבר : החברה היהודית במוצאי ימי–הביניים , ירושלים , . 1963 מרדכי ברויאר ומיכאל גרץ , תולדות יהודי גרמניה בעת החדשה , כרך א : ' מסורת והשכלה , ירושלים , . 2000 שמואל פיינר , השכלה והיסטוריה : תולדותיה של הכרת–עבר יהודית מודרנית , ירושלים , . 1995 1997 . gious Thought : Orphans of Knowledge , London , David Sorkin , The Berlin Haskalah and German Reli-

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help