sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

המכריע . מהותה של "השכלה" בעולם היהודי המסורתי התבטאה בעיקר בבקיאות בפרשנות המקרא , בהתמצאות במשנה ובתלמוד ובעיסוק בספרות רבנית , בחיבורי מוסר או במיסטיקה . עולמות הידע האחרים , הכלליים , ההומניסטיים , או החילוניים , אמנם לא היו זרים למלומדים רבים . המהר"ל מפראג ואנשי חוגו הם רק דוגמה אחת לאותו משא ומתן אינטלקטואלי ממושך בין היהדות לבין תורות המדע והפילוסופיה של החברה הנוצרית והמוסלמית , אך רק במחצית השנייה של המאה ה18– נעשה ניסיון נועז לאינטגרציה תרבותית בין העולמות האלה כתוכנית של "נאורות . " הניסיון הזה נקשר בצדק עם שמו של משה מנדלסון . לצד מפעל נתיבות שלום – תרגום התנ"ך לגרמנית וחיבור הביאור העברי לספרות המקרא בצוותא עם תלמידיו ועמיתיו – ( 1783 -1773 ) שהוטמעו בו תפיסות בלשניות ופילוסופיות מודרניות , וספרו ירושלים , ( 1783 ) שהוא מעין כתב הגנה על הדת היהודית מנקודת מבט של הרציונליזם , וכן מאמרים רבים ואיגרות שונות בענייני קהילות יהודיות וזכויותיהן , שבהם מהדהדים רעיונות פדגוגיים ופוליטיים של עידן " האמנסיפציה , " נטל מנדלסון חלק של ממש בשיח הפילוסופי והאסתטי של הנאורות בגרמניה . המסה הביקורתית שחיבר בשיתוף אפרים לסינג על הפילוסופיה של אלכסנדר פופ , חיבורו שיחות על הפילוסופיה , התכתבויותיו עם לסינג ופרידריך ניקולאי על שאלת התיאטרון הטראגי , ה"מכתבים על התחושות" וספרו פיידון ( 1767 ) מוקדשים לשאלות מטפיזיות ולבעיות אסתטיות הנגזרות מן הפילוסופיה הרציונליסטית מבית מדרשם של לייבניץ וכריסטיאן וולף . בחיבוריו של מנדלסון טבועות אמונה אדוקה בהגמוניה של התבונה בתהליכי ההכרה , טענה לבכורה של צורות הרמוניות " יפות" בשירה ובאמנויות , דבקות בהשקפה האופטימית בדבר ה : דמה של המין האנושי וההנחה בדבר הישארות הנפש . משנתו של מנדלסון שייכת היתה אפוא לעולמה של הנאורות המוקדמת . העולם הזה של ערכים ודימויי ידע גלום גם במאמרו של מנדלסון על שאלת הנאורות . תלמידיו של מנדלסון ומשכילים אחרים נטו , לעומתו , להתמודד עם תורתו של עמנואל קאנט , ובעיקר עם חיבורו ביקורת התבונה הטהורה ( 1781 ) המסמן מפנה בתחום המחשבה הפילוסופית המערבית . רבות הן הדוגמאות למרכזיותו של קאנט בקרב חוגי ההשכלה היהודית : מרקוס הרץ , שהתמחה ברפואה ופרסם חיבור מקיף על מדעי הרפואה , ( 1782 ) נודע גם כתלמיד של תורת קאנט וזכה להרצות על שיטתו בחוגי בית בברלין ; מפעלו הביקורתי של קאנט העסיק גם את בנדויד , שנהג לשוחח על משנתו של זה בחוגי הבורגנות המשכילה ; יצחק אייכל , ממייסדי כתב העת העברי המאסף , אף ניסה להשיג לעצמו משרה באוניברסיטה של קאנט בקניגסברג ; איש ההשכלה שאול בן–אשר , בחיבורו לווייתן ( 1792 ) המוקדש לשאלת הדת היהודית , לא רק השיב לספר ירושלים של מנדלסון , אלא כרך בדיוניו גם את הסוגיה בדבר מהות החוק ההכרתי והמוסרי בעקבות קאנט ; והדוגמה המובהקת ביותר לזיקתו של משכיל יהודי לפילוסופיה של קאנט תימצא אולי בחיבורו של מיימון מסה על הפילוסופיה הטרנסצנדנטלית , ( 1790 ) ובו פרשנות מקורית לשיטת קאנט המסתיימת במסקנות רציונליסטיות רדיקליות . הדיאלוג עם שיטתו הפילוסופית של קאנט אכן היה אחד הדיונים המרכזיים של ההשכלה היהודית בלשון הגרמנית . ואולם לא היה זה המקור היחיד של מפעלי ההשכלה . המשכילים שקדו גם על כתביהם של פילוסופים אחרים , כגון ברוך שפינוזה , ג'ון לוק וז'אן–ז'אק רוסו , והמשיכו לשאוב תכנים וצורות מחשבה ממקורות יהודיים , כגון ספרות הרמב"ם . לעתים רחוקות בלבד יצרה ההשכלה היהודית תובנות פילוסופיות מקוריות , מן הסוג המצוי בכתבי מנדלסון ומיימון . ואולם במפעליה התגלו בכל זאת פרשנויות מורכבות לבעיית המסורת , לשאלת ההתגלות ועוד . למרות ליקוייהן של מקצת הפרשנויות , המזניחות היבטים שונים במקורות היהודיים , הרי הן מעידות על פוריותו של המפגש עם עולמות הדעת של הנאורות . ראיות לאותם מסלולים של אינטגרציה אינטלקטואלית בתרבות ההשכלה היהודית טמונות גם בחיבוריהם האוטוביוגרפיים של אנשיה . כך חיבורו האוטוביוגרפי של ליאופולד צונץ , מהמשתתפים במפעלי "האגודה לתרבות ולמדע היהודים" – ניסיון להעמיד מחקר ביקורתי על אודות היהדות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help