sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

הנכבד ביותר שבהטמעת עולמה הערכי של ההשכלה במבנה אמנותי מורכב ומהודק . הסדר הכרונולוגי המהופך לכאורה מלמד על תנודות אידיאולוגיות ואמנותיות אצל מנדלי המבשרות את סוף עידן ההשכלה בספרות יידיש 0 . בגלל סיבות שונות חלה הפסקה בפעילותו הספרותית למשך כעשור ( עד , ( 1886 והחזרה אליה טבועה בחותם השינוי במציאות הרוחניתהתרבותית לאחר הפרעות של . 1882-1881 סוסתי מהווה חידוש בספרות ההשכלה ביידיש מבחינה תמאטית , ז'אנרית ורעיונית כאחת . זו הפעם הראשונה שיצירה משכילית ביידיש מעמידה במרכזה את גורלו ההיסטורי של עם ישראל , מעבר למשמעויות האקטואליסטיות הישירות , ועושה שימוש נרחב באלגוריה ובסמל , אמצעים ספרותיים שמנדלי העביר בחלקם מספרות ההשכלה העברית אל היידיש . ספרות זו נטתה להרבות בקטעים מסאיים , אך משקלם בסוסתי ניכר ביותר גם לעומת הנורמה של התקופה . הם ממחישים את שאיפתו לגבש לשון מסאית ביידיש שתהיה בעת ובעונה אחת נגישה לקבוצות קוראים רחבות ובעלת עוצמה רגשית ואינטלקטואלית . הספר מטיל ספק נכבד בכמה אמיתות של ההשכלה : בזו שטענה כי שילוב היהודים בחברה האזרחית הרוסית , בתמיכתה ובעידודה של הממשלה 0 , הינו גם רצוי וגם אפשרי , ובאמונה הדוגלת בכוחה המנצח של החשיבה הרציונלית , האמורה להבטיח את האושר האישי 00 . מבחינה תמאטית מטמיע מסעות בנימין השלישי ביצירה סאטירית מתוחכמת כמה מן היסודות הרעיוניים של ההשכלה : יציאתם של בנימין וסנדריל , הגיבור הראשי ומלווהו , במסע חיפוש אחר עשרת השבטים מאפשרת לבנות סאטירה מקיפה על היבטים מרכזיים בעולם הרוחני והחברתי של יהודי מזרח אירופה , כמו טשטוש הגבולות בין מציאות לדמיון , אי ידיעת שפת הסביבה , פרנסות היהודים ה " לא פרודוקטיביות , " חיי האישות הפגומים ועוד . כל אלה מעמידים את הספר בהקשרה של ספרות ההשכלה , אך המשמעויות הטמונות בו מפליגות 0 אל מעבר לכך : החטיבה הסיפורית האחרונה , אחת המרכזיות שבו 0 , מתארת את הגיוס בכוח של גיבורי הספר לצבא הרוסי ; בכך נקשר מסעות בנימין השלישי לאחד הנושאים המורכבים והכאובים ביותר בשיח הציבורי היהודי באימפריה הרוסית במשך כמה דורות , שגם המשכילים נטלו בו חלק . העמדה השלילית המצטיירת מן הספר בנוגע לשירות היהודים בצבא הרוסי מחדדת וממקדת את אחת הסוגיות העקרוניות שבו : לכל אורכו ניכרות עמדות אירוניות ומסויגות באשר לשאלה המהותית של תקופת ההשכלה , באיזו מידה היהודים במזרח אירופה אכן יכולים , צריכים ומסוגלים להשתלב בחברה הסובבת אותם ולהיות לגורם פעיל בזירה ההיסטורית של זמנם . 000 00 לקריאה נוספת : שמואל ורסס , "יד ימין דוחה ויד שמאל מקרבת : על יחסם של סופרי ההשכלה ללשון יידיש , " חוליות , גל 5 0 ' ( חורף . ( 1999 דן מירון , " שביס הפנינים או על התועלת שבזיוף , " בספרו בין חזון לאמת : ניצני הרומן העברי והיידי במאה ה19– ( ירושלים , תשל " ט . ( שמרוק , חנא , ספרות יידיש : פרקים לתולדותיה ( תל אביב , תשל"ח . ( Modern Yiddish Fiction in the Nineteenth Century Dan Miron , A Traveler Disguised : A Study in the Rise of Yiddish Storytelling ( Cambridge , 1995 ) . David G . Roskies , A Bridge of Longing : The Lost Art of ( New York , 1973 ) . ההשכלה היהודית בלשון הגרמנית גלילי שחר הופעת ההשכלה היהודית היא פרק מרכזי בתולדות היהדות המודרנית . במרחב הזה בלטה תנועת ההשכלה היהודית בלשון הגרמנית . התנועה הזאת , שתחילתה במחצית השנייה של המאה ה , 18– הגם שמבחינות מתודולוגיות מסוימות אפשר להפריד בינה לבין שפות אחרות בתרבות ההשכלה , ראשיתה כמפעל תרבותי דו–לשוני . דור המשכילים הראשון בחברה היהודיתגרמנית , שהתאסף סביב משה מנדלסון , פרסם כתבים בעברית ובגרמנית . הלשון הכפולה של חלוצי ההשכלה מעידה על זהותה של התנועה הזאת , שחיפשה לעצמה מקום הן בעולמה של היהדות והן בעולמה של הנאורות הגרמנית . ואכן , אנשי ההשכלה היהודית בגרמניה , כגון אנשי השכלת ברלין , ובהם מנדלסון , נפתלי הרץ וייזל , שלמה דובנא , הרץ הומברג , יצחק אייכל , לאצרוס בן–דוד , מרקוס הרץ ושלמה מיימון , באו רובם מעולמה של המסורת היהודית . רובם הכירו את הספרות התלמודית והתמידו בדיאלוג עם ספרות המקרא . מקצתם אף קיוו לפתוח אופקים פואטיים וספקולטיביים חדשניים בשפה העברית , וכל זאת לצד רכישת שפות זרות , העמקה בפילוסופיה של הנאורות , לימוד והפצה של תיאוריות מדע , רפואה וטכנולוגיה והתחייבות לתוכניות חינוך הומניסטיות במסגרותיה של החברה היהודית . בראשית העת החדשה היתה הפעילות הרוחנית בקרב המלומדים בקהילות היהודים בגרמניה דתית באופייה , ברובה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help