sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

להיבטים רבים ומגוונים של חיי היומיום המתוארים ברומן , ובתוך כך היא מדגישה עד כמה הערכים המדומים של ממון וכבוד והמנהג האנכרוניסטי של ה"שידוך" אינם תואמים את הקצב התוסס של הקפיטליזם המתפתח . כנגד אותם היבטים בעולם המתואר הזוכים לעיצוב שלילי 0 מעמיד אקסנפלד במרכז את הדמות החיובית ביצירה : צעיר העוזב את הקהילה היהודית המסורתית ואת החסידות . הוא יוצא לגרמניה , שהיא התגשמות האידיאל המשכילי , ונעשה ברבות הימים לסוחר מצליח 0 , אך חוזר אל העולם שבו גדל כדי לחשוף אותו בקלונו . הביקורת על החסידות והמלחמה בה אכן ממלאות מקום מרכזי בספרות ההשכלה ביידיש , אבל הגישה הרואה בכך את עיקרה של ספרות זו מצמצמת את אופקיה ואת גילוייה המגוונים . מבחינת הליטוש הלשוני והסגנוני והגיוון הז'אנרי יש לראות בשלמה אטינגר דמות מרכזית בין סופרי יידיש בדורו , אך הביטוי הבוטה של 0 רעיונות ההשכלה , כולל המלחמה בחסידות , הוא ממנו והלאה 0 . גורל יצירתו , אשר נכתבה כולה ביידיש וכללה משלים , מכתמים , שירה לירית ואפית ומחזאות , דומה לזה של עמיתיו : הוא לא זכה לראות בחייו אף לא מילה אחת מודפסת משלו ; יצירתו המרכזית , מחזהו סרקלה ( ר' התיאטרון המודרני ביידיש במדור זה , ( ראה אור לראשונה לאחר מותו ב , 1861– וגם זאת במהדורה משובשת . המחזה הזה הוא דוגמה מובהקת לקשר ההדוק והרב–משמעי שנוצר בין ספרות ההשכלה לבין הסוגה של הקומדיה , קשר הנובע מעמדתה של ההשכלה כלפי שאלת הלשונות . בדומה למחזות של ההשכלה הברלינאית ( אך ללא תלות ישירה בהם ) מתרחש גם מחזהו של אטינגר בחיק משפחה יהודית אמידה המצויה בתהליך של שינוי תרבותי : לעומת דור ההורים המסורתי עומד הדור הצעיר בסימן הנטייה לעולם ההשכלה , ונראים בו הן נציגים נאמנים של ערכיה האמיתיים 0 והן נציגים של ההשכלה המזויפת והשטחית . המערכת הלשונית תואמת את החלוקה בין הדורות ויוצרת פרדוקס אמנותי פורה : אנשי הדור המבוגר , אשר כלפיו מופנים חצי הביקורת של המחבר , מדברים יידיש עסיסית , ובזכות זו הם נעשים 0 לדמויות מגובשות הנחרתות בזיכרון ; לעומתם משתדלים בני הדור הצעיר לדבר גרמנית , אך השפה שבפיהם היא סיבה מרכזית לכך שהם מצטיירים כדמויות שטוחות וחיוורות . העולם היהודי המסורתי , אשר היידיש היא המדיום הלשוני שלו , מגלה במחזהו של אטינגר חיוניות רבה לאין ערוך מזו של העולם התרבותי החדש 0 . גם סרקלה , בדומה למחזות משכיליים אחרים 0 , נועד בעיקרו של דבר לקריאה ולא להצגה , אך מבלי משים הוא בישר את ראשיתו של התיאטרון ביידיש : המחזה הוצג לראשונה ב1862– בבית המדרש לרבנים בז'יטומיר , מוסד משכילי מובהק 0 ; מי שגילם בו את התפקיד הראשי הוא אברהם גולדפאדן , אשר היה 0 ברבות הימים למייסדו של התיאטרון היידי . התגלמות ההשכלה המתונה בספרות יידיש גורמים רבים ומגוונים השפיעו על קביעת אופייה והדגשיה של ספרות ההשכלה ביידיש . למשל ניתן לתת את הדעת על כך שהמלחמה בחסידות זכתה להדגשה אצל אותם סופרים שפעלו באזורים שבהם זכתה תנועה זו למעמד מרכזי בחיי היהודים , כגון יוסף פרל בגליציה וישראל אקסנפלד באוקראינה . שלמה אטינגר גדל אמנם בפולין , אך בסביבתו הקרובה לא היתה לחסידות נוכחות מרכזית , ובכך טמון אולי אחד ההסברים למתינותו האידיאולוגית . ההתגלמות המובהקת של ההשכלה המתונה בספרות יידיש היתה במפעלו של אייזיק מאיר דיק , ואין זה מקרה שמדובר בסופר שנולד וחי בווילנה , המרכז המובהק של המתנגדים . אופייה של יצירתו וגורלה קובעים את מקומו המיוחד במסגרת תקופתו הספרותית , בבחינת היוצא מן הכלל המעיד על הכלל : מ1847– ואילך פרסם אייזיק מאיר דיק ללא ליאות ספרונים מרובים ביידיש שהיו בעלי תוכן מגוון ביותר . מספרם הגיע לכדי מאתיים , ומבחינה כמותית גרידא עולים פרסומיו של דיק עשרות מונים על אלה של כל סופרי ההשכלה ביידיש גם יחד . הוא היה לסופר היידי הפופולרי ביותר בזמנו , וגם לראשון ביניהם אשר התקיים מכתיבתו , ולו בדוחק . סוד הפופולריות של אייזיק מאיר דיק טמון בגיוון העצום של כתיבתו וגם במתינות של הרעיונות המשכיליים המוטמעים בה . למעשה יש לראות במפעלו הספרותי מעין גשר בין העולם היהודי המסורתי לבין גרסה ממותנת של האידיאולוגיה הדוגלת בצורך להיפתח לעולם המודרני . לא זו בלבד שאייזיק מאיר דיק חיבר ביידיש גרסאות מקוצרות של ספרות המוסר העברית הקלאסית , אלא שנימתו כמספר הזכירה רבות את אופייה של דרשה מפי מגיד בבית הכנסת , דרשה המסתיימת במוסר השכל המקובל על הכול . חלק גדול מיצירתו הסיפורית נסבה על העידנים ה 78 ה–מודרניים , מתקופת המקרא ועד לימי הביניים המאוחרים . בעיני קוראיו הנאמנים נוצרה אפוא המשכיות של זמנים היסטוריים וטושטשו הגבולות בין "עובדות" ל"דמיון . " בסיפוריו על ההווה היהודי נקט אייזיק מאיר דיק קו של סאטירה מתונה . חציה הופנו כלפי אותם גילויים של ההוויה היהודית 0 אשר בעיניה של ההשכלה היו זקוקים לתיקון , אך תיקונים אלה לא היו אמורים לשנות מן היסוד את אופייה של החברה היהודית : החלפת הביגוד היהודי המסורתי , ביטול הנישואים המוקדמים , ההסתלקות מן הפרנסות היהודיות המסורתיות בדרישה לפרודוקטיביזציה , תיקון סדרי הקהילה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help