sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

עצמה , ולא במקרה נרתמו אליהם רבים מסופרי ההשכלה , שנעשו לראשי המדברים בתנועת חיבת ציון , בין שהיה זה לאחר שעברו מהפך פנימי חריף ( כמו מ"ל ליליינבלום , שנתן למהפך ביטוי בספרו דרך תשובה , ( 1899 ובין שלא חשו בניגוד חריף בין פעילותם לפני ואחרי הופעתה של תנועת חיבת ציון ( ואלה היו הרוב , ובולט בהם נחום סוקולוב , שנעשה לימים לנשיא ההסתדרות הציונית העולמית . ( ספרות ההשכלה נחתמה ונשלמה בעיקר משום שמיצתה את האפשרויות התרבותיות שהיו מקופלות בהנחות היסוד הרציונליסטיות שלה , ומיצוי זה , הגם שהתרחש במועד ובנסיבות ספציפיים , לא היה שונה עקרונית ממיצוי תרבות הנאורות הרציונליסטית בתרבויות אירופה בסוף המאה ה18– ובראשית המאה ה . 19– כשם שבתרבויות אלו הוליך הגיון ההתפתחות הרוחני–התרבותי הפנימי מן הרציונליזם דרך המעבר של הסנטימנטליזם ( או ה"רגישות ( " לרומנטיקה , כך קרה גם בתרבות העברית המודרנית . תהליך התבגרותה של התרבות הביא גם אותה אל התחנה הרומנטית – לא בלי קשר , כמובן , עם ההתפתחויות הפוליטיות של התקופה , אך גם מתוך הדינמיות הפנימית של התרבות האירופית המודרנית . כמו בתרבויות אחרות היה המעבר מרציונליזם לרומנטיקה כרוך בהתנערות תקיפה מן העבר הרציונליסטי ובאופנה של זלזול בראשי המדברים בו . בספרות העברית של שנות ה90– החלה סדרה של התקפות על שירת י"ל גורדון ( בניגוד לאזהרותיהם של ביאליק וברדיצ'בסקי . ( המבקר ראובן בריינין סיפר כיצד נדהם , כשביקר בביתו של גורדון בפטרבורג , מכיעורה של המשרתת , ופסק שאדם שהיה מסוגל להעסיק אישה מכוערת כל כך לא יכול להיות משורר של ממש . אפילו י"ל פרץ , שחיקה בשירתו העברית המוקדמת את גורדון , שאל עכשיו "מה היה גורדון , בלשן או משורר " ? אחד העם , לאו דווקא רומנטיקן מובהק , שנעשה בשנות ה90– למעין אוטוריטה בענייני התרבות היהודית , פסק במאמרו המוקדם "הלשון וספרותה" , ( 1893 ) שספרות ההשכלה כולה היתה מחוסרת תוכן וערך , ולא הותירה אחריה אלא שני ספרים של ממש , מורה נבוכי הזמן של רנ"ק ודור דור ודורשיו של אייזיק הירש וייס ( מפעל רב כרכים של תולדות התורה שבעל פה , . ( 1891 1871 היתה זו הערכה מופרכת , שהתבססה על שיקול דעת מוטעה בעליל . אחד העם זיהה את "טעותה" ההיסטורית של ספרות ההשכלה בעצם ניסיונה לשנות את החיים היהודיים באמצעות העידון האסתטי ובפנייתה , לצורך זה , אל לשון המקרא : " בפסיעה אחת פסחה הספרות הזאת על כל המון הדורות שעברו מעת חתימת המקרא ועד זמנה , כאילו לא חשבו ולא כתבו הדורות ההם מאומה , ושבה לדבר על כל עניין בלשון עברית קדמונית" ולא מתאימה . בר הפלוגתא הגדול של אחד העם , מ"י ברדיצ'בסקי , הוא שהעמיד את הדברים ( במאמרו "על הספרות ( 1900 , " על אמיתם : "אנוסה היתה [ ספרות ההשכלה ] לפסוע על אלפי שנה , מפני שהתחילה לבקש לה ערכים חדשים ומגמות חדשות ; אנוסה היתה להתחיל את הדבר מחדש , אחרי שהישן נס ליחו" ו"אנו יודעים שכל עוזה [ של הספרות ] מונח דווקא באותה פסיעה " ... המרדן , הרומנטיקן הגדול של ההגות התרבותית העברית ואבי המודרניזם בסיפורת העברית , דווקא הוא הבין הבנה עמוקה את מהותה וחשיבותה של ספרות ההשכלה העברית . ספרות ההשכלה ביידיש אברהם נוברשטרן תנועת ההשכלה בכללה גילתה במשך כמה דורות יחס עקרוני עוין כלפי יידיש , ולעמדה זו נודעה השפעה מכרעת על הכתיבה ביידיש שהיא הצמיחה . הניסוחים הראשונים של העמדה השלילית כלפי היידיש שייכים למשה מנדלסון 0 . הוא ראה ביידיש "ז'ארגון , " וביטא בכך את 0 השקפתו שאין מדובר בשפה עצמאית אלא בעגה תת–תקנית , על המשמעויות השליליות הנלוות למונח זה ( כך למשל נהוג לדבר על "ז'ארגון" של העולם התחתון או של קבוצות מסוימות בשולי החברה 0 . ( המפעל הכביר 0 של הביאור ( תרגום התנ"ך לגרמנית בצירוף פירוש חדש , ( אשר התחיל בו 0 משה מנדלסון והשלימוהו עמיתיו ותלמידיו , שם לו לאחת ממטרותיו את דחיקת 0 רגלי התרגומים המסורתיים ליידיש . גם ממשיכיו של משה מנדלסון בגרמניה היו שותפים מלאים לדעה השוללת את הלגיטימיות של יידיש , והם ראו בעקירתה אחת ממשימותיה של ההשכלה . עם זאת נוצרו בחוגי המשכילים בגרמניה בסוף המאה ה18– כמה יצירות ספרות שעשו שימוש נרחב ביידיש , ובראשן הקומדיות של יצחק אייכל ר' הענאך אדער וואס טהוט מע דאמיט ( ר' הניך או מה עושים עם זה ) ושל אהרן וולפסון לייכטזין אונד פרעממעלייא ( קלות דעת והתחסדות ; בנוסח העברי פרי עטו של המחבר עצמו הוסב שמה של הקומדיה לר' חנוך ור' יוספכי . ( העובדה שיצירות אלו עושות שימוש נרחב ביידיש אינה עומדת בסתירה לעמדה השלילית כלפי השפה , אלא באה לאשש אותה 0 : אלו קומדיות משפחתיות המעמידות במרכזן את תהליך השינוי התרבותי המהיר העובר על יהודי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help