sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

ל ' התאמת ' החוק הדתי ל ' חיים , ' הגמשתו והכפפתו לצרכים הקיומיים של בני העם . גורדון הוא שנתן ביטוי חריף ונוקב לתביעה זו בפואמות האקטואליות שלו ") קוצו של יוד , " " שומרת יבם " וכו , (' בכמה מסיפוריו , ובמאמריו הפובליציסטיים מלאי התוקף והעוצמה כגון " בינה לתועי רוח " . ( 1871-1870 ) ואולם הטענה קיבלה את ביטויה המלא והמבוסס ביותר בכתיבתו של גדול הפובליציסטים של התקופה , משה לייב ליליינבלום , שפיתח בשורה של מאמרי יסוד , החל ב " אורחות התלמוד " , ( 1868 ) את הטענה שהנוקשות של ההלכה בת הזמן ושל יישומה בידי רבני הזמן נובעת לא מנאמנות אמיתית למסורת ההלכית אלא מהתנוונותה של מסורת זו , שגילתה גמישות בשלביה הפוריים יותר . מאמריו של ליליינבלום , אשר לא הצטיינו בליטוש המבע או באירוניה החריפה והחודרת של גורדון , הצטיינו , לעומת זאת , ברצינות עמוקה , ביושר אינטלקטואלי מוחלט ובעוצמה פנימית . כל אלה מצאו ביטוי נרחב בחיבור האוטוביוגרפי הגדול שכתב ליליינבלום כשנתאכזב מן האידיאלים של ההשכלה ומיכולתה להביא לשינוי של ממש בחיים היהודיים . חטאות נעורים ( 1876 ) היא האנטומיה העצמית הנועזת והמפורטת ביותר של המשכיל העברי , החושף ללא היסוס את המשגים שעשה בחייו האישיים והציבוריים כאחד . יחד עם אביעזר הוא מהווה את יסוד הז ' אנר האוטוביוגרפי בספרות העברית החדשה . מצד אחר , החלה הפובליציסטיקה העברית לעסוק עתה במהות האופי היהודי הלאומי , בזהות האוטונומית שלו , בהיסטוריה היהודית כביטוי שלו – כל זאת מתוך ביקורת עקרונית של האוניברסליזם של ההשכלה המנדלסונית והדגשה יתרה של האופי הלאומי ולא רק הדתי של הזהות העצמית היהודית . רבים תרמו להתגבשות המחשבה המשכילית בתחום הזה ( שהוליכה ישירות לציונות במידה שזו נולדה מתוך התרבות העברית . ( ש"י אברמוביץ , ' למשל , כתב מונוגרפיה רחבה ומלאת עניין על הנושא ושמה מה אנו ? , ( 1875 ) ולה הוסיף גם מסה נרחבת על הפטריוטיזם כגורם לאומי מחזק , אבל גם מזיק כשהוא מחליש את יכולת הביקורת העצמית הלאומית " ) אהבה לאומית ותולדותיה . ( 1878 , " הפובליציסט העיקרי בתחום הזה היה , מכל מקום , פרץ סמולנסקין , שהמונוגרפיות הפובליציסטיות שלו שנדפסו בהשחר השפיעו על בני הדור לא פחות מן הרומנים שאליהם התלוו . הגם שהדברנות וחוסר הריכוז של סמולנסקין הפכו את החיבורים האלה לבלתי–קריאים בזמננו , אין לטעות בחשיבותם כניסיון מקיף ראשון בהבנת היהדות כלאומיות "רוחנית" עלטריטוריאלית וכול–היסטורית ובדחייה מנומקת ומפורטת של תפיסת היהדות כעדה דתית בלבד . מאמריו הפובליציסטיים של סמולנסקין הביאו אותו עד לס 2 ה של הציונות , והוא חצה סף זה לאחר הפוגרומים של 1881 ברומן הפובליציסטי האחרון שלו , נקם ברית . ( 1883 ) תחום פורה לעצמו נקבע בפובליציסטיקה של התקופה עם הופעתם של הסוציאליסטים העבריים הראשונים . בולט בתרומתו הפובליציסטית היה בעיקר א"ש ליברמן , שהחל את דרכו כמחבר ספר גיאוגרפיה של ארץישראל ; 1871 ) גם בתקופתו הסוציאליסטית המשיך לפרסם מאמרים במדעי הטבע ובייחוד במטאורולוגיה , ( אך במחצית השנייה של שנות ה70– וידע את הקורא העברי בן הזמן ( מעל דפי כתב העת שלו האמת , ( 1877 לעיקרי המחשבה הסוציאליסטית והחל בניתוח המצב היהודי בן הזמן מזווית ראייה סוציאליסטית . סופרי ההשכלה כראשי המדברים בתנועת חיבת–ציון ספרות ההשכלה נחתמה במהלך שנות ה – 80– ולא ( או לא רק ) מחמת הופעתן של המחשבה הלאומית ותנועת חיבת ציון . אלו היו במידה רבה תולדותיה הלא נמנעות של ספרות זו משה לייב ליליינבלום : פיתח את הטענה שהנוקשות של ההלכה בת הזמן ושל יישומה בידי רבני הזמן נובעת לא מנאמנות אמיתית למסורת ההלכית אלא מהתנוונותה של מסורת זו

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help