sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

התפתחותה של הביקורת הספרותית המקצועית הביקורת הספרותית המקצועית , שהחלה להתפתח בשנות ה , 60– הדהימה את הסופרים והקוראים אף יותר מן הרומן בהעיזה לשפוט יצירות ספרות , לאו דווקא לחיוב , בטענות ברורות וחדות , מודגמות היטב ומנוסחות בבהירות . ההתנגדות העזה לה באה בעיקר מקרב בני הדור הספרותי הוותיק , ולא בכדי . הביקורת באה במוצהר לחזק את כל המהלכים החדשים בספרות ( בעיקר את הופעת הרומן ואת השירה הלוחמת נוסח יל " ג . ( ברוח הביקורת הרוסית הרדיקלית בת הזמן נשאו קובנר , פפירנא , אברמוביץ , ' י " י לרנר , מ " ל ליליינבלום ואחרים את דגל האקטואליזם והשירות לחברה . הם דרשו מן הספרות התייחסות ברורה ומיידית לחיים החברתיים בני הזמן ונקיטת עמדות חד משמעיות . אחדים מהם ( כגון פפירנא ) הקדישו תשומת לב להיבט האסתטי והז ' אנרי של היצירה הספרותית . בשנות ה70– וראשית שנות ה80– התרחבה והעמיקה התפיסה האסתטית של הביקורת ונעשתה קריטריון עיקרי בביקורת הקטלנית שמתח המבקר הצעיר דוד פרישמן בסדרת מאמריו " ממסתרי ספרותנו " ( 1880 ) ובמסתו " תוהו ובוהו " . ( 1883 ) פרישמן עתיד היה להתפתח למבקר המרכזי של הספרות בתקופת " התחייה . " חשיבותה העיקרית של הביקורת נתגלתה לאו דווקא בשיפוטים ובהערכות ספציפיים , שהיו לעתים קרובות מוטעים , אלא בעצם הרמה החדשה של המודעות הספרותית העצמית . הופעתה סימנה שלב מתקדם בתהליך המודרניזציה של התרבות ; ובני הדור נתקלו בה גם כשנדדה ממקומה הטבעי והשתלבה בז ' אנרים אחרים , ובייחוד ברומן , שלעתים תכופות מנהלים בו הגיבורים דיאלוגים ביקורתיים מתמשכים , או שהמספר משלב בו מסות ביקורת קצרות וארוכות . בביקורת הספרותית הגיעה ספרות ההשכלה לעידן חשבון הנפש הנוקב שלה , שהכין את חתימתה ואת הופעתה של פואטיקה חדשה , שיצאה מנקודות מוצא שונות מאלו שלה . בביקורת זו הסתמנה ההערכה שדרוש שינוי מהותי במהלכיה האמנותיים והרעיוניים של הספרות . השינוי היה עתיד להתחולל רק בשנות ה90– של המאה ובראשית המאה ה . 20– ז'אנר נוסף שהגיע בתקופה הנדונה לשיא פיתוחו והכין את הופעתה של ספרות "התחייה" היה הז'אנר הפובליציסטי . זה היה , כמובן , ז'אנר ותיק , ועם זאת הוא הגיע למלוא תנופתו רק עתה , וחדר לכל הז'אנרים החשובים האחרים – השיר הלירי והפואמתי , הרומן , ביקורת הספרות – והשתתף בעיצוב היצירות שנכתבו במסגרותיהם . כדי להבין את חשיבותו ומרכזיותו של ז'אנר זה בספרות התקופה ובאלו שבאו לאחריה ( בשעה שגדולי הסופרים – אחד העם , ברדיצ'בסקי , ברנר , אורי צבי גרינברג , נתן אלתרמן – נתנו לו מחילם , ( עלינו לשחרר את הדימוי שלו בעינינו מן המגבלות של המאמר העיתונאי המוכר לנו כיום . הכתיבה הפובליציסטית בתקופה ההיא , אף שעסקה בעניינים דחופים העומדים על הפרק והמשפיעים על חיי הקהילה הלאומית , נטתה יותר ויותר לעסוק בהם מתוך הצגתם לאורה של חשיבה עקרונית רחבת אופקים , שתכופות נתלווה לה ידע היסטורי וספרותי רב . מגמה זו הגיעה לביטוי כבר בגליציה , אך מצאה את ביטויה הקלאסי הראשון בכתביו של מי שנחשב לאבי ספרות ההשכלה באוקראינה , יצחק בר לוינזון ( ריב"ל , ( שעסק גם בסאטירה אנטי–חסידית וגם בחוכמת ישראל ובאפולוגטיקה מול ביקורת הנצרות על היהדות , אך פנה בספרו העיקרי , תעודה בישראל , ( 1824 ) לניסיונה של ההשכלה להביא שינויים בחיי העם היהודי . הוא ניסח מחדש את כלל תוכניתה התרבותית והמעשית של ההשכלה בניסיון עקיב להוכיח שכל מאווייה לגיטימיים מבחינה יהודית–היסטורית ומבוססים על תקדימים נורמטיביים בהיסטוריה של החברה והדת . עליית הטמפרטורה של המאבק המשכילי מאמצע שנות ה50– של המאה העניקה לז ' אנר תנופה חסרת תקדים . מצד אחד , פנתה הפובליציסטיקה העברית מן החסידות אל יריבתה , הסמכות הרבנית–ההלכתית . המשכילים לא יכלו עוד להתעלם מן העובדה שסמכות זאת היתה מלכתחילה המכשול העיקרי בדרך לשינוי תרבות החיים היהודית . כך , בשלב זה , נתבעו המשכילים למיצוי המסקנות שהשתמעו מן התוכנית היסודית של יוצרי הספרות העברית החדשה : להעתיק את נקודת הכובד של ההנהגה הלאומית הרוחנית מן הסמכות ההלכית לסמכותה של הספרות המבטאה את התודעה המודרנית . יתר על כן , בעוד שעד כה ניסתה הספרות שלא לפגוע ברבנות בתחום סמכותה ה ' לגיטימי , ' ההלכה עצמה , עתה היא באה בתביעות יצחק בר לוינזון ( ריב"ל ) – גם סאטירה אנטי-חסידית וגם אפולוגטיקה מול ביקורת הנצרות על היהדות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help