sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

האודסאי של , 1871 יצר פנורמה רחבה ביותר של החיים היהודיים בני הזמן . ואולם פריסת התמונה החברתית הביקורתית הרחבה ביטאה רק אחת מהמגמות שהנחו אותו . הרומנים שלו אמנם התבססו על דגם סיפור האינטריגה , והעמידו במרכזם את סיפור האהבה על נפתוליו ומבוכיו . אולם סמולנסקין היה בעל רגישות שונה לחלוטין מזו של מאפו . הנושא הארוטי ההטרוסקסואלי עורר בו עניין מועט . הרגישויות האותנטיות שלו באו לביטוי מלא כשעסק באדם הבודד המושלך אל לב עולם עוין , שלא היה בכוחו למצוא לו בו את מקומו . אדם זה מכשיל עצמו פעמים רבות במעשים של חוסר זהירות וחוסר תבונה , הוא דמות עקורה , טראגית , "תלושה . " יכולת הקשר הרגשי שלו עם הזולת מכוונת בעיקר לעבר דמות של אח או ידיד–נפש – שיש שגורלו טראגי אף יותר מזה של הגיבור , ויש שהוא מציג לעומתו דוגמה בלתי מושגת של יציבות . בעולמו הנפשי של סמולנסקין ידידות גברים וקשרי אחאות ( גם בין אח לאחותו ) הם בעלי משקל רב הרבה יותר מקשרי אהבה מקובלים בין בני המינים . סימנים של קשרים אלה הוא שאינם ניתנים למיצוי שיש בו מרגוע . הקשרים האחאיים ניתקים שוב ושוב בכוח הסחף של החיים , או שהם מציגים לפני הגיבור מודלים של תשוקה אסורה ( כגון תשוקת אח לאחותו . ( מכאן , מתחושת קיום טראגית זו , נובע כוחם הגדול של הרומנים , המחפה , בטובים שבהם , על פגמי הרישול המבני והאריכות המייגעת . ש"י אברמוביץ' ( הידוע יותר בשם הגיבור העיקרי של סיפוריו "מנדלי מוכר–ספרים , ( " אף שהעביר מאמצע שנות ה60– את פעולתו כמספר מן העברית ליידיש , תרם לספרות ההשכלה העברית רומן חשוב , האבות והבנים , ( 1868-1862 ) שבו העתיק את המוקד ההגותי של הז'אנר מן הצמד הארוטי מזה , ומן היחיד מול הקהילה העוינת מזה , ומיקם אותו בעימות בין דורות . העימות עובד ברומן בשני הקשרים : ההקשר הביולוגי , המודגש בסדרה של תיאורי טבע מרהיבים המדגישים את הקשר בין חיי האדם לחילופי העונות , והמציגים את האהבה האנושית כחלק ממעשה הקינון והפריון של בעלי החיים ; לצד הקשר זה ובמתואם איתו נפרש ההקשר ההיסטורי המסביר תמורה בחברה לא במונחים של מלחמת בני אור בבני חושך אלא במונחים של תחלופת דורות ושינוי הזמנים . ראובן אשר ברודס היה הרומניסטן המשכיל שקרב קרבה מ FP ית לריאליזם האמנותי . יצירתו העיקרית , הדת והחיים , ( 1877 ) היא אפוס שהוי ומתון , שבו בוחנת ההשכלה , בהעמקה וללא רגשת יתר , את מאבקה בממסד הרבני הליטאי ( הגיבור הראשי מבוסס על דמותו של מ"ל ליליינבלום בתקופת המאבק הסוערת שלו . ( המחבר מפגין בה הבנה גם לעמדותיו של הצד הרבני האנטי–משכילי בסכסוך . בעיצוב הדמויות – הן של המשכילים והן של יריביהם – שולט האפיקן האובייקטיבי המתרחק מפאתוס ומהגזמה . לצד הרומן פיתחה הסיפורת בתקופה זו גם את ז'אנר הסיפור הקצר והנובלה . במרבית הסיפורים עולה הקיצור בקנה אחד עם העמדת העלילה על אנקדוטה קומית בעלת פואנטה , או על רגע של "התוודעות" מבדחת . מי שהשתמש בטופס זה בדרך מהוקצעת יותר מאחרים היה המספר מרדכי דוד ברנדשטטר , שהיה אולי היחיד שהתמקד בז'אנר הסיפור הקצר . יל"ג השתמש בטופס בדרך מורחבת יותר ומילא אותו תכנים עשירים ומגוונים יותר הן של ביקורת חברתית והן של הבחנות במגבלות הקיומיות של היחיד . סגנון הפרוזה שלו , שהניב הכמו–מקראי מעורב בו בלשונות מאוחרות , ובעיקר בארמית תלמודית , כבר קרוב מאוד לסגנון העברי ה"סינתטי" שיפתח ש"י אברמוביץ' כשיחזור ליצירה בלטריסטית בעברית במחצית השנייה של שנות ה . 80– יוצרים אחרים פיתחו סיפור קצר בעל פואנטה טראגית ( כך סמולנסקין ב"יללת הרוח ( " או אירונית ( כגון בסיפורים הקצרים שהחל דוד פרישמן לפרסם בסוף שנות ה70– ובראשית שנות ה . ( 80– פרץ סמולנסקין – הרומניסטן העיקרי שבא לאחר מאפו . סופר סעור נפש ובעל כוח עבודה כביר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help