sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

מיוחד בתולדות ספרות ההשכלה . למעשה , במעבר משנות ה50– לשנות ה60– השתנו מן היסוד התשתית הז'אנרית , המערך הפואטי והרגישות הסגנונית של הספרות . המבקר הספרותי העברי הבולט הראשון , אברהם אורי קובנר , שהופיע אז יחד עם שאר חדשנים וסוללי דרכים , הפריד תקופה זו מקודמתה ותיאר אותה "זמן הליטעראטור היותר חדשה . " חלוקה זו נראית היום מוצדקת ועניינית הרבה יותר מן החלוקות המקובלות בהיסטוריוגרפיה של הספרות . היסטוריוגרפיה זו , שיצאה מנקודת מוצא ציונית מכנית וצרת אופקים , סימנה את קו השבר בספרות כאילו אירע בשנות ה , 80– בעקבות הפוגרומים שבאו לאחר רצח הצאר אלכסנדר השני וה"התפכחות" של האינטליגנציה היהודית מחלום האמנסיפציה . המפנה שהתחולל במשך שנות ה60– היה מעמיק לאין ערוך יותר . ראשית , ההתפכחות מחלום האמנסיפציה אירעה בספרות העברית במהלך שנות ה60– וה , 70– כפי שמעידים בעליל מאמריו הרבים של פרץ סמולנסקין מאותה תקופה , שירי יל"ג , כגון "למי אני עמל , ( 1871 ) " ? "סוסתי" ( 1873 ) ו"מסעות בנימין השלישי" של ש"י אברמוביץ' ( 1878 ) והמאמרים "שאלה נכבדה" ( 1879 ) ו"מכתב לבן–יהודה" ( 1881 ) מאת אליעזר בן–יהודה . ההתפכחות נעשתה בשנות ה80– גם לנחלתה של האינטליגנציה המתבוללת והיא ש"התעוררה" מחלום וראתה עצמה חייבת לשנות כיוון שינוי של מאה ושמונים מעלות . לעומתה , האינטליגנציה שהתבטאה בספרות העברית החדשה ( שהיתה , כאמור , "לאומית" מטבע בריאתה , ( סללה מתוכה , ולא בהכרח מתוך זיקה לפוגרומים , את הדרך לחשיבה הלאומית שהולידה את הציונות . שנית , המעבר מהשכלה ללאומיות ולציונות היה בלתי דרמתי גם בגלל מה שנטלה החשיבה הלאומית מן ההשכלה , הביקורת על אורח החיים הלאומי – החינוך , הכלכלה , ההסתגרות התרבותית בעולמה של ההלכה או במיסטיקה החסידית וכו . ' מכל מקום , העדות המכרעת בעניין זה היא עדותו של המרקם הספרותי עצמו . המעבר משנות ה70– לשנות ה80– היה כרוך בתמורה חלקית , אם כי לא מבוטלת , במרקם זה ( התגברות האלמנט הריגושיהסנטימנטלי ; שילוב זהיר של הגורם הדמיוני הפנטסטי בפואמה ובשיר הלירי ; הכנסת העבר היהודי המזרח אירופי לתחומם של הפואמה והרומן ההיסטוריים . ( ואולם תמורה זו משנית היא בהשוואה לתמורה המקיפה שהתחוללה בספרות ההשכלה במשך שנות ה . 60– בבת אחת השתלטו עתה על ספרות זו שלושה ז'אנרים שלא היו קיימים בה קודם , והופעתם עוררה שורה של פולמוסים עזים , שנמשכו לעתים יותר מעשור : הפואמה והרומן , שפינו מן השטח סופית את האפוס והדרמה האלגורית , וכן הביקורת הספרותית המקצועית , שהופעתה הדהימה את קהל הקוראים המסורתי של ספרות ההשכלה ושינתה מן היסוד את האופק האינטלקטואלי של ספרות זו . שום תמורה ספרותית מקבילה בעוצמתה לא אירעה עד להופעתם ולהתבססותם של ביאליק , טשרניחובסקי וברדיצ'בסקי בספרות העברית של ראשית המאה ה . 20– משום כך שגויה מן היסוד היא גישתם של היסטוריונים המתחילים את תולדות השירה והסיפורת העבריות המודרניות מתקופת חיבת ציון . אמנם , בתקופה זו אכן התרחש מאורע שהיה בבחינת חידוש מכריע ; אולם הוא לא מצא ביטוי מהפכני לא במרקם הספרותי ולא באידיאולוגיה שהתלוותה אליו . היה זה מאורע ה"התפוצצות" הכמו–פתאומית של אוכלוסיית הקוראים העבריים , שצמחה מקהל של כמה אלפי מנויים לקהל של למעלה ממאה אלף מנויים וקוני ספרים – עובדה שיצרה את התשתית הכלכלית והחברתית של "התחייה" שב"תקופת התחייה . " ואולם , כפי שניתן להוכיח הוכחה מספרית , גם תנועת הגידול וההתרחבות של קהל הקוראים העברי החלה בשנות ה , 60– עם הופעת הרומן העברי ומתוך קשר הדוק להופעה זו . ספרות שרובה לא ריאליסטי התקופה הספרותית החדשה , שהיא גם החותמת את תולדות ספרות ההשכלה , תוארה תיאורים מטעים או חלקיים . היא סומנה כתקופה "ריאליסטית" בעוד שהספרות שנוצרה בה היתה רובה לא ריאליסטית כשם שהספרות שנוצרה בתקופה הקודמת היתה רחוקה מרומנטיזם אמיתי . הריאליזם כהשקפת עולם אונטולוגית וכמתוד אמנותי חדר לספרות העברית רק בראשית המאה ה . 20– לכל היותר הופיעו קודם לכן כמה ניצנים שלו . התקופה קושרה במהפך שהתחולל בקיסרות הרוסית באמצע שנות ה50– עם תום שלטונו הממושך של ניקולאי הראשון ותחילת שלטונו של הצאר ה"ליברלי , " משחרר הצמיתים , אלכסנדר השני . קשר זה מסביר במידה מרובה את חוסר הסובלנות ואת הטון הלוחם הנמרץ של חלק מרכזי בספרות ההשכלה של התקופה , שהאמינה שהיעד המא וה של השגת זכויות האזרח במדינה הרוסית הוא בהישג ידה של הקהילה היהודית אם רק תזדרז להתאים את עצמה למציאות המודרנית . ואולם גם קשר זה הוא בעל משמעות מוגבלת ; מה גם שהמשכילים התאכזבו , למן ראשית שנות ה , 70– מן התקוות שתלו בממשל החדש . המפנה נבע בעיקרו מהצטברות של כל תהליכי ההתבגרות התרבותית והפוליטית של האינטליגנציה שדבקה בעברית ובספרותה . תהליכים אלה חלחלו קודם לכן מתחת לפני השטח ועתה פרצו כמעט בבת אחת ובהתחברם אלה עם אלה נהפכו בן עשור למאסה קריטית . מקורה של התבגרות זו בעצם תהליך המודרניזציה של התרבות העברית . בשירה נתגלה תהליך זה בהעתקת המוקד הפואטי , ללא

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help