sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

גם על הרומן , ובייחוד זה שנכתב במתכונת האוטוביוגרפיה הבדיונית , כגון התועה בדרכי החיים מאת פרץ סמולנסקין . מ"י ברדיצ'בסקי ראה בהצופה לבית ישראל של ארטר ובאביעזר את נדבכי היסוד של הפרוזה העברית המודרנית . חידוש מפתיע נוסף נמצא במצב של הכנה ממושכת מאוד בחדר עבודתו הצנוע של המשכיל הקובנאי אברהם מאפו . מאפו , שהיה מרוחק פיזית וחברתית מחבורת המשכילים הווילנאית של אד"ם הכהן , הדהים אותה כשפרסם ב1853– את אהבת ציון , הרומן האמיתי העברי הראשון . רומן צבעונילוהט זה זכה מיד לפופולריות מעוררת קנאה . נראה שמאפו ניסה מלכתחילה ליצוק את סיפור האהבה המקראי שעלה בדעתו לתוך מתכונת מוכרת של מחזה מקראי–פסטורלי ; ואולם התכנים והעולם הרוחני של הסיפור לא הלמו מתכונת זו ותבעו פריסה ז'אנרית אחרת לגמרי . ברובד הפסיכולוגי לא יכלה המתכונת הפסטורלית להלום באמת את העניין הלוהט של מאפו במיניות האנושית ובתופעות הלוואי שלה : ארוטיות עזה , קנאה , שברון לב וגוף מחמת פרידה ממושכת , אושר ההתלכדות המינית של האוהבים שמצאו זה את זה . כדי לחקור עניין זה חקירה סיפורית נאותה נזקק המחבר לסדרה של זוגות : אהוב ואהובה צעירים , מבוגרים המתאהבים בצעירים מהם , גבר נשוי לשתי נשים ואוהב אחת על פני השנייה , גבר שאהבתו נדחתה בבוז וכו . ' המתכונת המחזאית היתה צרה מדי לצורך אנטומיה ארוטית זו ( מאפו היה מוקסם בייחוד מעוצמת המיניות הנשית , וכמעט תמיד הועיד לאישה תפקיד אקטיבי יותר בקשר האהבה . ( ברובד האידיאי גיבש מאפו השקפת עולם היסטורית , שהסתמכה על תורת רנ"ק אך חוללה בה תמורה מעניינת . לפיה , אכן נתקיימה האומה בזכותו של עיקרון "רוחני , " שהנחה אותה בכל תולדותיה . העיקרון היה מורכב מאמונה דתית מונותיאיסטית "טהורה" ( שהתגלמה בנבואה ובמקדש ירושלים , ( מהיגיון ושכל ישר אנושיים ומסדר חברתי הייררכי תקין . כוח זה נאבק תמיד בכוח שכנגדו – חומרני , גשמי ואנרכיסטי , שביטא "ליבידו" חזק , דוחה כל מעצור . בתולדות האומה היו התפרצויות של הכוח הליבידיאני , שאיימו להמיט עליה כליה ( האלילות הכנענית העתיקה , הגבורה , הפריצות וההיבריס הכוחני של מלכות ישראל הצפונית , משיחי השקר , התנועה הקבלית , השבתאות והמשכיה , ובהווה – החסידות . ( התפרצויות אלו הסתיימו בחורבנות חלקיים ובהתגברות ה"רוחני" על הכוח היריב ; ואולם גם התגברות זו , במידה שנעשתה לניצחון מוחלט , צפנה בקרבה סכנות – דיכוי כוח החיים הביולוגי של האומה , החלשת אחיזתה בקיום הארצי , המתת הכוח המחיה של האהבה בלב בניה . המצב האידיאלי הוא זה של איזון ומיזוג הכוחות , שבהם ה"רוחני" הוא המחליט והמכוון בלא שיחניק את הכוח האחר , אלא ימצא לו מוצא ופורקן ויעודד את גילוייו החיוביים ( כגון האושר המיני של האוהבים הצעירים , שאהבתם מוליכה לנישואים ולפרייה ורבייה . ( מאפו הבין את ההשכלה כתנועה החותרת למיזוג מאוזן כזה בחיי האומה – לעומת האנרכיה הליבידיאנית של החסידות מזה , והקיצוניות ההרסנית של שלטון ה"רוחני" ביהדות הרבנית מזה . יש שהתייחסו למתכונת יצירתית זו כאילו היתה "נאיבית" – משום שהמחבר לא הלך בדרך הרומן הריאליסטי אלא בעקבות הרומאנס , שגיבוריו "גדולים מן החיים , " מקרינים עוצמות ארכיטיפיות ואינם מגלים את המורכבות של הדמות ברומן הריאליסטי . השקפה זו עצמה היא נאיבית ושגויה לחלוטין . כמוה שגויה לגמרי התפיסה של מאפו כרומנטיקן . אף שעשה שימוש במתכונת רומן האינטריגה סבוך העלילה שרווחה בספרות האירופית של ראשית המאה ה , 19– היה מאפו רציונליסטן–קלאסיקן , המתבונן בקסם ובחרדה בעוצמת הכוחות האי–רציונליים והחותר להשלטה של הרציו עליהם בדרך הפשרה וההרמוניה . מאפו הוא יוצרו של הרומן העברי משום שפעלו בו הצורך והיכולת להתבונן בכוח הארוטי כבישות חברתית והיסטורית . איש לפניו בספרות העברית החדשה לא הכיר הכרה מלאה בצורך הזה וממילא לא גילה יכולת להתמודד עמו . שינויים מרחיקי–לכת בשירה בעת כתיבת הרומנים של מאפו התחוללו גם בשירה שינויים מרחיקי לכת . מיכה יוסף לבנזון , בנו המוכשר של אד " ם הכהן , שמחלת השחפת לא הניחה לו אלא מספר זעום של שנות יצירה ( הוא נפטר בגיל עשרים וארבע , ( התחיל את דרכו הקצרה בשירה באודות שנבדלו מאלו של אביו רק ברעננות הביטוי ובעוצמת הרגש ( אך לא בנטייה להכללה האוניברסלית . ( עד מהרה הוא ניתק מן הבסיס הניאו–קלאסי הזה , נחשף לשירת אירופה , הרבה בתרגומים–עיבודים שנעשו על פיה , והספיק ליצור שתי קבוצות של שירים , שנודעה להם השפעה מרחקת לכת . חשובה ביותר היא קבוצה של שירים ליריים ( כונסו זמן רב אחר מותו בספר כינור בת–ציון , ( 1870 חיוניים ורעננים , שבהם הופיע " אני " מדבר קונקרטי השרוי בזמן ובמקום מסוימים ( כגון ברלין בערב חג הפסחא ; רחובותיה המוארים באור הגז ) והנותן ביטוי לרגשות אישיים סוערים ( אהבה ותשוקה בצל מחלה , אימת המוות , היאחזות נואשת בחיים . ( לא היתה זו שירה רומנטית , אלא סנטימנטלית ; ואולם היא הביאה את הליריקה העברית עד לסף הרומנטיקה , ולא במקרה הטביעה חותם עמוק בשירתו המוקדמת של גדול הרומנטיקנים בשירה העברית , שאול טשרניחובסקי . בקבוצת השירים השנייה ( שש היצירות שבה נאספו בעוד המשורר בחיים בקובץ שירי בת ציון , ( 1851 הכניס מיכ " ל לשירה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help